هنگامی که صحبت از سن و قدمت دانشگاه‌های دنیا به میان می‌آید،‌ همواره نام دانشگاه‌های برتری چون آکسفورد،‌ کمبریج، هاروارد و پرینستون در ذهن تداعی می‌شود. ولی دانشگاه‌های زیادی هم وجود دارند که قدمت این دانشگاه‌های قدیمی را ندارند ولی ثابت کرده‌اند که از نظر کیفی در سطوح بالایی قرار دارند.
کد خبر: ۹۵۰۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶ 21 March 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا:در حال حاضر دانشگاه‌های زیادی در دنیا وجود دارند که قدمتشان به ۵۰ سال یا کمتر می‌رسد ولی در این مدت با چشم‌اندازهای بلند مدت و برنامه‌ریزی‌های دقیق خود را به سطح دانشگاه‌های تراز اول دنیا رسانده‌اند.

دانشگاه‌هایی که به معرفی آنها می‌پردازیم،‌ زیر ۵۰ سال قدمت دارند.

دانشگاه علوم و فناوری "هنگ کنگ"(HKUST) – هنگ‌کنگ

دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ یک دانشگاه دولتی و تحقیقاتی است که در سال ۱۹۹۱ در خلیج کلیر واتر هنگ کنگ تأسیس شده‌است. در حال حاضر این دانشگاه شامل ۴ دانشکده اصلی علوم، مهندسی، کسب و کار و مدیریت، علوم انسانی و علوم اجتماعی است.

HKUST به عنوان یکی از دانشگاه‌های جهان است که پیشرفت بسیار سریعی را از خود نشان داد.

۳۱ درصد دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهد.

 

دانشگاه صنعتی "نانیانگ" ( Nanyang Technological University) – سنگاپور

دانشگاه صنعتی "نانیانگ" تاریخ اول اوت سال ۱۹۸۱ میلادی، با سرمایه‌گذاری مالی ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در جنوب غربی کشور سنگاپور آغاز به کار کرد.

دانشگاه صنعتی "نانیانگ" از چندین کالج و دانشکده شامل "دانشکده مهندسی"، "دانشکده علوم"، "دانشکده بازرگانی نانیانگ"، "دانشکده پزشکی لی کنگ چیان" "دانشکده تحصیلات تکمیلی"، "کالج علوم انسانی"، "دانشکده هنری" و "دانشکده علوم اجتماعی" تشکیل شده است.

در حال حاضر ۲۷ درصد از دانشجویان این دانشگاه را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند و نسبت دانشجویان زن به مرد این دانشگاه ۴۸ به ۵۲ است.

 

دانشگاه "علوم و ادبیات پاریس"( PSL)- فرانسه

دانشگاه علوم و ادبیات پاریس، یک دانشگاه شامل مراکز پژوهشی و آموزشی در فرانسه است که در سال ۲۰۱۰ میلادی تأسیس شده است و به طور رسمی از سال ۲۰۱۹ میلادی به عنوان دانشگاه فعالیت می‌کند.

این دانشگاه در این مدت زمان کم توانسته جایگاه بالایی در رتبه‌بندی‌های جهانی از آن خود کند. PSL در رتبه‌بندی ۲۰۲۱ "کیواس"، رتبه ۵۲ جهان شد.

 

"مؤسسه علم و فناوری پیشرفته کره"( KAIST) – کره جنوبی

مؤسسه علم و فناوری پیشرفته کره یک دانشگاه تحقیقاتی ملی است که به عنوان اولین مؤسسه تحقیقاتی علوم و مهندسی کشور در سال ۱۹۷۱ توسط دولت کره جنوبی تأسیس شد.

این دانشگاه در زمینه آموزش کسب و کار از اعتبار بین‌المللی برخوردار است. KAIST از ۳ کالج، ۲ دانشکده و ۳۳ گروه آموزشی تشکیل شده‌است.

در رتبه‌بندی مؤسسه تایمز در سال ۲۰۱۹ میلادی،‌ این دانشگاه در رتبه ۱۰۲ جهان قرار گرفت.

 

دانشگاه "ماستریخت"( Maastricht) – هلند

دانشگاه ماستریخت یکی از برجسته ترین دانشگاه‌های دولتی در هلند و اروپا، و از برجسته ترین دانشگاه ها برای رشته‌ی حقوق در جهان است که در شهر ماستریخت قرار گرفته است.

این دانشگاه در سال ۱۹۷۶ بنیانگذاری شده و به عنوان یکی از تازه‌تاسیس‌ترین دانشگاه‌های هلند محسوب می‌شود.

 

دانشگاه "شهر هنگ کنگ" (CityU)- هنگ‌کنگ

دانشگاه شهر هنگ کنگ در سال ۱۹۹۴ میلادی با ارائه سالانه بیش از ۱۳۰ مدرک تحصیلی به دانشجویان تاسیس گردید. این مرکز یکی از مراکزی است که در آن به دلیل امکانات تحقیقاتی، طرح هایی برای مقابله با بسیاری از مشکلات آسیا و فراتر از آن مطرح می‌شود. این دانشگاه در رتبه بندی "تایمز" هفتمین دانشگاه جوان برتر دنیا است.

 

دانشگاه "علم و فناوری پوهانگ"- کره جنوبی

دانشگاه علم و فناوری پوهانگ یک دانشگاه خصوصی واقع در شهر پوهانگ کره جنوبی است که از سال ۱۹۸۶ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است.

این دانشگاه توسط شرکت پوسکو (POSCO)، یکی از شرکت‌های پیشرو فولاد جهان تأسیس شد و هدف آن ارائه آموزش‌های پیشرفته برای تربیت مهندسان و آماده کردن زمینه برای توسعه فناوری آینده کشور کره بود.

این دانشگاه اولین مرکزی بود که به‌طور رسمی در سال ۲۰۱۰ پردیش دانشگاهی دو زبانه خود را تأسیس نمود و برنامه‌های تحصیلی در مقاطع مختلف را به هر دو ربان کره ای و انگلیسی برای دانشجویان فراهم کرد.

 

دانشگاه فناوری "کوئینزلند"( QUT ) – استرالیا

این دانشگاه استرالیایی در سال ۱۹۸۹ میلادی در کوئینزلند استرالیا تاسیس شد. دانشگاه کوئینزلند دارای ۳ پردیس است و از برترین‌های دنیا در زمینه تحقیقات و اکتشافات جدید است.

رتبه این دانشگاه در میان دانشگاه‌های جوان دنیا در آخرین رتبه‌بندی "تایمز" ، ۱۴ است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار