حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا حدائق در ادامه اظهار کرد: مدیران باید در کاری که می‌پذیرند سررشته داشته باشند، امانت دار باشند و مهرورزی به زیر مجموعه‌شان را فراموش نکنند؛ زیرا پیامبر (ص) بر دل مردم حاکم بود، نه بر جسم آن‌ها و اینکه مدیریت کردن هنر است.
کد خبر: ۹۴۷۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰ 11 March 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا حدائق در جمع مدیران استانی به مناسبت عید مبعث، با تشریح وضعیت شبه‌جزیره عربستان در زمان بعثت پیامبر (ص) گفت: پیامبر (ص) زمانی در حجاز به این مقام رسید که مکه با آنکه ام القرا بود و شرافت ذاتی داشت، در جهالت و انحراف نظیر نداشت. زنده به گور کردن دختران، فساد اخلاقی و اقتصادی در شبه جزیره حجاز بیداد می‌کرد و اوضاع به گونه‌ای بود که در کعبه ۳۶۰ بت وجود داشت.

مدیرعامل بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) افزود:پیامبر مجذوب سالک بود و انبیای دیگر سالک مجذوب؛ بدین‌معنا، زمانی که حضرت موسی کار را شروع کرد مصر مهد تمدن بود، زرتشت زمانی در ایران ظهور کرد که ایران با اندیشه‌ورزی آشنا بود، عیسی زمانی در فلسطین آمد که مردم با مبادی دینی آشنا بودند؛ اما پیامبر اسلام (ص) در سرزمین حجاز مبعوث شد که مردمانش با تمام این مبانی اندیشگانی بیگانه بودند.

وی اظهار کرد: برخی اینگونه جوسازی می‌کنند که اسلام به زور شمشیر به ایران وارد شد که این سخنان هیچ سند تاریخی معتبری ندارد.

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز ابراز داشت: زمانی که جنگ در آستانه وقوع بود، دو فرمانده سپاه ایران و عرب (رستم فرخ زاد و سعد ابی وقاص) باهم گفت‌وگو کردند، رستم فرخ‌زاد نزد یارانش بازگشت و گفت با عرب‌ها نجنگید؛ زیرا اگر جنگیدید شکست از آن شماست؛ چراکه اسلام از فطرت می‌گوید و سخنی می‌راند که ایرانیان آن را می‌پذیرند و دربرابرش شمشیر نمی‌کشند و دقیقا همینگونه شد؛ بنابراین ایرانیان با غلبه فطرت اسلام آوردند نه با زور شمشیر.

او ادامه داد: امیرالمومنین ایرانیان را جمعیتی عالم، حکیم و فاضل می‌خواند و ما باید بخاطر این کلام ایشان سر خود را بالا بگیریم.

حدائق اظهار داشت: بر این اساس، چنانچه پیامبر (ص) رسالت خود را از ایران آغاز کرده بود، کار برایش آسان‌تر بود؛ زیرا ایشان ناچار شدند در اوج جاهلیت همه‌ را تربیت کند و این رمز موفقیت اوست؛ زیرا حتی امروز بسیاری قادر به تربیت فرزندانشان نیستند؛ اما رسول‌الله بر دل‌های سنگ جاهلان، غلبه کرد و آنان که دختران را زنده‌به‌گور می‌کردند، در صف جهاد حاضر شدند.

او با بیان اینکه اوصافی که این مدیر برجسته هستی دارد، باید نسخه کار مدیران قرار گیرد، گفت: پیامبر (ص) مدیری است که اولین ویژگی‌اش شاهدبودن اوست؛ یعنی حاضر و ناظر است. پیامبر (ص) مثل شهید بود در جامعه، او در بین مردم بود و از مسایل آنان بی‌خبر نبود، ایشان کارهای نیک را تشویق و تجلیل می‌کرد و از خوبی ها بی‌توجه نمی‌گذشت و کاستی‌ها را نیز می‌دید و تذکر می‌داد.

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز بیان داشت: رسالت پیامبر دعوت مردم به سوی خداست و بزرگترین رسالت همه ما نیز همین است. اولین دستوری که خداوند در شب مبعث به پیامبر داد، اجرای فرهنگی بود. او فرمود بخوان و خواندن مهمتر از همه دستورات الهی است.

وی ادامه داد: برهمین اساس است که امروز اگر دستگاه‌های مختلف در کارهای خود موفق عمل کنند، باید بخشی از هزینه‌ها را به‌منظور افزایش سطح فکر و اندیشه در جامعه به کار برند.

حدائق ویژگی دیگر پیامبر را در دسترس بودن و در بین مردم بودن برشمرد.

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیان اینکه پیامبر (ص) همچون چراغی روشنگر جامعه بوده است، ابراز داشت: نور سبب آرامش است درحالیکه تاریکی مطلق ایجاد وحشت می‌کند، نور ایجاد وحدت می‌کند و عامل نظم است و به رشد و بالندگی می‌انجامد.

وی در ادامه اظهار کرد: مدیران باید در کاری که می‌پذیرند سررشته داشته باشند، امانت دار باشند و مهرورزی به زیر مجموعه‌شان را فراموش نکنند؛ زیرا پیامبر (ص) بر دل مردم حاکم بود، نه بر جسم آن‌ها و اینکه مدیریت کردن هنر است.




 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار