این که یک ماشین بتواند دستی شبیه به دست واقعی و به اندازه آن بسازد، شاید در نگاه نخست مانند یک داستان علمی- تخیلی به نظر برسد اما گروهی از پژوهشگران واقعا این کار را انجام داده‌اند.
کد خبر: ۹۴۷۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳ 08 March 2021
به گزارش تابناک فارس: این دست که ساخت آن با روش‌های چاپ سه‌بعدی، شش ساعت زمان می‌برد، نشان می‌دهد که مهندسان "دانشگاه بوفالو"(University at Buffalo)، پیشرفت قابل توجهی در زمینه چاپ سه‌بعدی بافت‌های انسان و فناوری زیستی اندام‌ها داشته‌اند. شاید این پیشرفت‌ها روزی بتواند زندگی افراد بی‌شماری را حفظ کند که به خاطر کمبود اندام‌های پیوندی در خطر هستند.
 
"روگانگ ژائو"(Ruogang Zhao)، استادیار مهندسی پزشکی دانشگاه بوفالو و نویسنده ارشد این پروژه گفت: عملکرد این فناوری، ۱۰ تا ۵۰ برابر سریع‌تر از استاندارد صنعتی است و با نمونه‌های بزرگی کار می‌کند که دستیابی به آنها پیش از این بسیار دشوار بود.
 
این فناوری، بر روش چاپ سه‌بعدی موسوم به "استریولیتوگرافی"(Stereolithography) و مواد ژله مانندی مانند هیدروژل‌ها مبتنی است که برای ساخت لنزهای طبی و چارچوب‌های مورد استفاده در مهندسی بافت به کار می‌روند.
گامی دیگر به سوی چاپ سه‌بعدی اندام‌های انسانی
 
"چی ژو"(Chi Zhou)، استادیار مهندسی صنعتی دانشگاه بوفالو و از پژوهشگران این پروژه گفت: روش ما، امکان چاپ سریع مدل‌هایی از جنس هیدروژل در ابعاد سانتی‌متر را فراهم می‌کند. این روش، میزان تغییر شکل و آسیب‌های سلولی ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در برابر تنش‌های محیطی را که معمولا در روش‌های متداول چاپ سه‌بعدی دیده می‌شوند، کاهش می‌دهد.
 
به گفته پژوهشگران، این روش به ویژه برای چاپ سلول‌هایی که دارای شبکه رگ‌های خونی هستند و بخش اصلی تولید بافت و اندام‌های انسانی چاپ سه‌بعدی به شمار می‌روند، مناسب است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار