کجای شیراز مرغ با قیمت مصوب ٢٠ هزار و ٤٠٠ توزیع می‌شود؟ گفت: نمی‌دانم!اما بازارچه‌های شهرداری و تعاونی‌ها یک قیمت توافقی اعلام کرده‌اند با قیمت ٢٣ هزار و ٥٠٠ تومان، مرغ توزیع کنند این یک نرخ تعادلی است و نرخ مصوب نیست.
کد خبر: ۹۴۶۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱ 07 March 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا:از ابتدای امسال، روند افزایش قیمت‌ها، دامن کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را گرفته و علی‌رغم تهدیدات دستگاه‌های دولتی و مسئولانی که مدام جلسه برگزار می‌کنند و به آمار و ارقام متوسل می‌شوند، مدام بالا و بالاتر می‌رود؛ کالاهایی که ابتدا شایعه کمبودشان زبان به زبان می‌چرخد و به واقعیت می‌رسد و بعد از مدتی با قیمت‌هایی چند و چندین برابری، آرام آرام در ویترین‌ها قرار می‌گیرد، روندی که توزیعی عادلانه بین همه کالاها داشته است.

کمبود و گرانی برنج، حبوبات، روغن و اکنون هم مرغ، موضوع جدیدی نیست؛ مشکلی که توپ دلیل آن مدام از مسئولان تولید و توزیع پاسکاری می‌شود و با چاشنی تحریم و کرونا، بر سر مردم فرود می‌آید، مردمی که حالا فاصله درآمد و هزینه آنان آنقدر شده است که نوید جامعه‌ای یکدست را می‌دهد، جامعه‌ای که اکثریت آن زیر خط فقر قرار گرفته و همزمان با کوچکتر شدن سفره‌ها و خالی‌تر شدن سبدهایشان، پی راه‌های جدیدی برای یافتن جایگزین پروتئین و املاح مورد نیاز خود، خریدار اسکلت مرغ و میوه‌های پلاسیده و ... شده‌اند.

به گزارش ایسنا، این روزهای پایانی قرن ۱۳۰۰، میوه و خشکبار فروشی‌ها، خلوت‌ترین دوران در سده اخیر را تجربه می‌کنند، تجربه‌ای که ماه‌ها قبل، لباس و کفش فروشی‌ها و لوازم التحریر فروشی‌ها و ... تجربه کرده‌اند.

در میان اقلام مختلفی که کمبود و گرانی آنها مردم را بیشتر آزرده کرده و گرفتاری جدیدی بر مشکلاتشان افزوده، تهیه مرغ با نرخی کمتر از آنچه در واقعیت وجود دارد است؛ نرخی که حداقل فاصله آن با نرخ تعیین شده از سوی مبادی دولتی و ادعاها، کمتر باشد.

در این آشفته بازار که روزی نیست در رسانه‌ها خبری از بازار مرغ نشنویم انگار مرغ همه را سرگردان و حیران خود کرده است، متهمان ردیف اول این مشکلات هم نهاده و ارز دولتی به شمار می‌رود و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال این بازار آشفته بازار ادامه دارد و مسئولان همچنان وعده بهبود و تعدیل قیمت می‌دهند!

مرغ مشکلی کشوری است

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ یک مشکل کشوری است، گفت: افزایش قیمت مرغ در فارس همانند سایر نقاط کشور به دلیل حجم تقاضا بالاست و تا این مشکل در کشور حل نشود، در فارس هم تداوم خواهد داشت، چرا که بازار ما با بازار کشور پیوسته است.

صمد رنجبری در پاسخ به این سئوال که در در روزهای پایانی سال قرار داریم و با توجه به قیمت بالای گوشت قرمز، بسیاری از خانوارها توان خرید این نوع گوشت را ندارند و با افزایش قیمت مرغ آیا بیم این نمی‌رود که گوشت مرغ هم از سبد معیشتی بسیاری از افراد حذف شود؟ گفت: بنا داریم برای اقشار ضعیف و نیازمند مرغ را با قیمت توافقی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌ها و بازارچه‌های شهرداری توزیع کنیم.

او با بیان اینکه به طور طبیعی هرسال پیش از نوروز با افزایش قیمت گوشت مرغ مواجه می‌شویم، عنوان کرد: اکنون قیمت مصوب و تنظیم بازار مرغ، ٢٠ هزار و ٤٠٠ تومان است اما هیچ کجای کشور به فروش این قیمت عمل نمی‌شود!

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین با بیان این موضوع که جوجه ریزی به میزان کافی داریم و مازاد آن هم به استان‌های همجوار و استان‌های نیازمند داده می‌شود، مجددا تصریح کرد که بازار مرغ فارس متاثر از یک مشکل کشوری است و اکنون با تقاضای بسیار بالایی مواجه است به ویژه اینکه رستوان‌ها، تالارها و شرکت‌هایی که غذاهای آماده تهیه می‌کنند، مرغ را تا پایان سال ذخیره می‌کنند و به همین دلیل تقاضای زیادی بر بازار وجود دارد.

رنجبری افزود: اگرچه ما مرتب تولید می‌کنیم و به بازار می‌دهیم اما باز هم با حجم زیادی از تقاضاها مواجه هستیم به همین دلیل هیچ کجای کشور پاسخگوی این میزان تقاضا نیست و همین امر موجب افزایش قیمت مرغ شده است.

او مدعی شد که بخشی از نوسان بازار مرغ با قیمت مصوب طی روزهای آینده متعادل خواهد شد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین با اشاره به این موضوع که استقرار و بررسی تیم‌های نظارتی بر بازار مرغ بر عهده سازمان صمت است و نظارت‌ها را افزایش داده‌اند، گفت: جهاد کشاورزی استان نیز بر مرغداری‌ها نظارت می‌کند که هم کل مرغ تولیدی در استان توزیع شود و هم مانع از قطعه بندی و انجماد آن شوند.

رنجیری ادامه داد: بر کشتارگاه‌ها نیز نظارت انجام می‌شود تا براساس قیمت مصوب، مرغ توزیع شود و عملا سه لایه نظارت تشکیل شده تا قیمت تعدیل یابد.

نمی‌دانیم کجای شیراز با قیمت مرغ به فروش می‌رسد!

او در پاسخ به این سوال که اکنون کجای شیراز مرغ با قیمت مصوب ٢٠ هزار و ٤٠٠ توزیع می‌شود؟ گفت: نمی‌دانم!اما بازارچه‌های شهرداری و تعاونی‌ها یک قیمت توافقی اعلام کرده‌اند با قیمت ٢٣ هزار و ٥٠٠ تومان، مرغ توزیع کنند این یک نرخ تعادلی است و نرخ مصوب نیست.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با ابراز امیداوری از اینکه در کل کشور این مشکل حل شود، عنوان کرد: هر کاری از دستمان بر می‌آمده برای متعادل شدن قیمت مرغ و تعدیل آن انجام داده‌ایم.

گفت: به عنوان مثال؛ هیچ‌گاه سابقه نداشته که بر مرغداری و کشتارگاه نظارت سختگیرانه داشته باشیم اما این کار را انجام داده‌ایم تا شاهد متعادل شدن و تعدیل قیمت مرغ باشیم.

مشکل تولید مرغ نداریم

مدیرعامل سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و معاون وزیر صمت نیز در سفر اخیر خود به شیراز در کارگروه تنظیم بازار استان فارس تاکید کرد که در اکثر استان‌ها میزان تولید مرغ مازاد است اما در شبکه‌ها پیدا نمی‌شود.

عباس تابش عنوان کرد: مصوبه قیمت مرغ زنده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان نیست بلکه ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان است ۱۰ درصد افزایش را به اختیار استان‌ها گذاشتیم اما همه استان‌ها اعلام کردند که این اختیار از استان‌ها برداشته و یک نسخه برای کل کشور جواب می‌دهد و نهایتا قیمت مرغ زنده در کل کشور به ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان برسد ولی به نتیجه نرسید.

او همچنین با بیان اینکه تقاضا و عرضه دو مقوله کاملا وابسته بهم هستند، عنوان کرد: اگر مازاد عرضه داشته باشیم، قیمت پایین می‌آید اما با تغییر عرضه است که تقاضا تحت تاثیر قرار می‌گیرد و وقتی کمتر از تقاضا عرضه وجود داشته باشد، قیمت افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با بیان اینکه جوجه ریزی در اکثر استان‌ها، مازاد بر نیاز انجام و مرغ تولید شده به سایر استان‌ها صادر هم می‌شود، گفت: افزایش تولید مرغ داریم اما در شبکه‌ها پیدا نمی‌شود و اصل داستان این است.

تابش همچنین با بیان اینکه آمار جوجه ریزی در استان فارس واقعی نیست زیرا موجودی بازار با میزان جوجه ریزی تناسب ندارد، افزود: قیمت مرغ براساس ۵٠ درصد نهاده آزاد و دولتی تعیین می‌شود و جهاد کشاورزی مکلف است به ازای ۴۵ روز به کشتارگاه‌ها نهاده ارائه دهد و نهاده‌ها از روز نخست جوجه ریزی باید در اختیار کشتارگاه‌ها باشد.

او خاطرنشان کرد: تمام استان‌های کشور نسبت به برطرف کردن نیازهای استان‌های همجوار اقدام می‌کنند و استان فارس نیز توانسته بالغ بر ٨ میلیون و ۴٠٠ هزار قطعه جوجه ریزی کند.

معاون وزیر صمت یادآور شد: شرکت پشتیبانی امور دام عامل اصلی واردات نهاده‌های دامی در کشور است و سهم ٩٠ درصدی در این بخش دارد.هیچ گونه محدودیتی در واردات نهاده‌های وجود ندارد و هر فردی که علاقه مند باشد می‌تواند نسبت به واردات نهاده‌های دامی اقدام کند.براساس مصوبه مجلس طی سال آینده نیز ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی اختصاص داده می‌شود.

فاصله سهیمه تنظیم بازار با نیاز واقعی فارس به مرغ

رئیس سازمان صمت فارس نیز در آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار فارس اعلام کرد که در بحث مرغ نیاز فارس١٤١ هزار و ٤٢٨ تن و سهمیه اختصاصی تنظیم بازار به استان ٥ هزار و ٤١٥ تن بوده که تنها ٣.٨ درصد نیاز واقعی این استان را پوشش داده است.

حمیدرضا ایزدی همچنین در این جلسه خاطرنشان کرد که در بخش بازرسی اصناف مبنی بر نظارت قیمت مرغ گرم نیز ۴۵۰۰ پرونده با ارزش ریالی هشت میلیارد و ٨٤٣ میلیون ریال در فارس تشکیل شده است.

به گزارش ایسنا، با استناد به سخنان مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس اگرچه قیمت مصوب مرغ در کشور ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است اما با توافق در بازارچه‌های شهرداری، تعاونی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان مرغ به فروش می‌رسد ولی باز هم در اکثر نقاط کلانشهر شیراز قیمت بالاتر از مصوب تنظیم بازار و توافقی حتی تا ۳۵ هزار تومان هم مشاهده می‌شود و زمانی که علت آن را از واحد صنفی فروش و توزیع مرغ جویا می‌شویم، عدم اطلاع از قیمت واقعی و اعلام رسمی آن به صنوف را عنوان می‌کنند.

توزیع مرغ و گوشت قرمز

مدیرکل پشتیبانی امور دام فارس اما از آغاز توزیع ۶۰۰ تن مرغ منجمد و ۱۵۷ تن گوشت گوساله منجمد در استان خبر داد و گفت: توزیع گوشت مرغ و گوساله با هدف بهبود امکان دسترسی خانوارها به ویژه گروه‌های درآمدی پایین به اقلام اساسی، توزیع گوشت گوساله و مرغ مورد نیاز شهروندان از امروز به صورت گسترده در استان شروع می‌شود.

رهام رحمانی ادامه داد: بر اساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار استان، در این مرحله ۳۰۰ تن مرغ منجمد در شیراز و ۳۰۰ تن در شهرستان های استان فارس، همچنین ۷۸ هزار و ۵۰۰ تن گوشت گوساله منجمد وارداتی در شیراز و به همین میزان در شهرستان‌های استان توزیع می‌شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام فارس گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد داخلی ۱۴هزار تومان درب سردخانه برای مباشرین توزیع و ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان در سطح خرده‌فروشی و برای مصرف کننده است. همچنین گوشت گوساله با قیمت هر کیلوگرم ۷۷ هزار تومان درب سردخانه و ۸۰ هزارتومان در سطح خرده‌فروشی و برای مصرف‌کننده در نظر گرفته شده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: مردم شیراز می‌توانند گوشت و مرغ منجمد را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف دولتی و خصوصی و بازارچه‌های منتخب شهرداری تهیه کنند. ضمن اینکه این اقلام در شهرستان‌ها با هماهنگی کارگروه تنظیم بازار شهرستان‌ها و توسط واحدهای صنفی منتخب اداره صنعت و معدن توزیع می‌شود.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی فارس گفت: با توجه به بهبود وضعیت تامین و توزیع نهاده‌های دامی در ماهپهای اخیر، تولید در شرایط مناسبی است و انتظار می‌رود در روزهای آینده، فراوانی تولید و عرضه بیشتر و در نتیجه قیمت‌ها متعادل تر شود. بنابراین خانوارهای مصرف کننده با آرامش خاطر و در حد نیاز خرید کنند و نگران تأمین این اقلام در آینده نباشند.

 رفع مشکلات بازار در زمینه کالاهای اساسی، علاوه بر بحث تولید، نیازمند وجود برنامه‌ریزی دقیق و نظارتی هدفمند در مباحث توزیع عمده و خرده دارد؛ موضوعی که از نگاه بسیاری ایراداتی اساسی به آن وارد است.

اغلب صاحبنظران اعتقاد دارند که سیاست قیمت‌گذاری در بخش‌های مختلف، سیاستی موفق نبوده و بازار همیشه راه خود را در پیش می‌گیرد و نمی‌توان با بخشنامه و دستورالعمل، مشکلات بازار را حل کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار