حضور پررنگ تاکسی‌های زرد در صف جابجایی مسافران تاکسی‌های اینترنتی نارضایتی شهروندان را به همراه دارد و آن‌ها ضمن اعتراض به این مساله عنوان می‌کنند که چرا در ساعات ابتدایی روز و به ویژه در ایام پایانی سال تاکسی‌های شهرداری در صف جابجایی مسافران تاکسی‌های اینترنتی هستند و شهروندان از حق استفاده از آنها در خیابان محروم هستند؟
کد خبر: ۹۴۶۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱ 05 March 2021

تاکسی‌ زرد در خدمت مسافران تاکسی‌های اینترنتی/ کمبود تاکسی به دلیل ترافیک ایام پایانی سال است/برخورد با رانندگان متخلف و برگشت کرایه اضافه به مسافر

 

به گزارش تابناک سمنان پس از شیوع کرونا، اجرای طرح ترافیک در تهران با سهل گیری بیشتری انجام شد تا مردم بتوانند با استفاده از خودروی شخصی خود در محدوده‌های اجرایی طرح ترافیک تردد کنند. براساس طرح ترافیک ایام کرونایی، ورود به محدوده طرح ترافیک تا ساعت ۸:۳۰ صبح رایگان است و پس از آن با پرداخت هزینه ورود به طرح و یا استفاده از سهمیه فصلی ورود به محدوده میسر است. 

از زمان اجرای این طرح مخالفت‌هایی در تعیین زمان اجرای آن و نادیده گرفتن ساعت آغاز به کار شرکت‌های خصوصی وجود داشت و شهرداری با وعده اختصاص سهمیه به تاکسی‌های اینترنتی تلاش می‌کرد تا کاستی‌های موجود در بسته طرح ترافیک کرونایی را کمرنگ کند، اما ظاهرا اختصاص سهیمه به تاکسی‌های اینترنتی تحقق چندانی پیدا نکرد و افزایش یکباره مبلغ جابجایی به بهانه ورود به طرح ترافیک و افزایش سایر هزینه‌ها بار کرایه تاکسی‌های اینترنتی را بر دوش مردم دو چندان کرد. چالش ورود به محدوده طرح ترافیک عاملی بود که منجر به رشد قابل توجه قیمت تاکسی‌های اینترنتی در ساعات ابتدایی و انتهایی روز شد، از طرفی حضور پررنگ تاکسی‌های زرد در صف جابجایی مسافران تاکسی‌های اینترنتی نارضایتی شهروندان را به همراه دارد و آن‌ها ضمن اعتراض به این مساله عنوان می‌کنند که چرا در ساعات ابتدایی روز و به ویژه در ایام پایانی سال تاکسی‌های شهرداری در صف جابجایی مسافران تاکسی‌های اینترنتی هستند و آن‌ها از حق استفاده در خیابان محروم هستند؟ 

کمبود تاکسی به دلیل ترافیک ایام پایان سال است

"سید امیر هنجن" معاون نظارت و پایش سازمان تاکسیرانی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به پرسشی درباره سرویس دهی بیشتر تاکسی‌ها در تاکسی‌های اینترنتی در ساعات ابتدایی صبح و در محدوده طرح ترافیک به ویژه در ایام پایانی سال می‌گوید: مطابق روال هر سال در برخی از ایام از جمله اسفندماه بار ترافیکی خیابان‌ها و درخواست سفر مردم افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن تقاضا برای استفاده از تاکسی هم بیشتر می‌شود. 

او ادامه می‌دهد: به همین منظور هرساله در اسفندماه دستورالعملی برای همه عوامل نظارتی در سطح مناطق ۲۲گانه صادر می شود و بازرسان و گشت‌های کنترل و نظارت در سطح شهر از جمله میادین و پایانه‌های اصلی سطح شهر افزایش یافته و بر عملکرد تاکسی‌ها در این ایام نظارت می‌کنند. 

معاون نظارت و پایش سازمان تاکسیرانی ترافیک ایام پایانی سال را از دلایل کمرنگ بودن حضور تاکسی‌ها در خیابان می‌داند و می‌گوید: ترافیک در خیابان‌ها در ایام پایانی سال افزایش می‌یابد در نتیجه مدت زمانی که رانندگان در ترافیک می‌مانند افزایش می‌یابد. ممکن است تاکسی که در ایام عادی در دسترس بود اکنون مقداری دیرتر و کمتر به چشم می‌آیند اما این نباید به منزله اینکه تاکسی نیست برداشت شود. چرا که اگر در شرایط عادی تاکسی مسیری را در مدت زمان مشخصی طی می‌کرده به دلیل بار ترافیکی این مسیر افزایش پیدا می‌کند. 

هنجن با تاکید بر اینکه ناظرین سازمان تاکسیرانی در سطح شهر حضور دارند و بر عملکرد تاکسی‌ها نظارت می‌کنند ادامه می‌دهد: اما باید به انواع کاربری تاکسی‌ها نیز توجه کرد. یک بخش از تاکسی‌ها خطی هستند، برخی از تاکسی‌ها تلفنی، برخی ویژه فرودگاه و برخی تاکسی‌های اینترنتی هستند که به صورت دربستی ارائه خدمات می‌کنند. 

او در پاسخ به این سوال که مساله نبود تاکسی نیست بلکه حضور پررنگ آن‌ها در تاکسی‌های اینترنتی در ساعات آغاز طرح ترافیک است می‌گوید: تاکسی‌ها در شرح وظایف خود می‌توانند به صورت دربستی مسافران را جابجا کنند و ادامه می‌دهد: تاکسی‌های اینترنتی در شرح وظایف خود می‌توانند به صورت دربستی مسافر جابجا کنند و اینکه می‌بینیم برخی از تاکسی‌ها در شهر به صورت تک سرنشین ارائه خدمات می‌کنند به دلیل نوع کاربری آن‌ها است که ارائه خدمات می‌کنند. 

تاکسی های خطی موظف به ارائه خدمت تنها در خط مشخص هستند

معاون نظارت و پایش سازمان تاکسیرانی با تاکید بر این که تاکسی‌های خطی موظف هستند در ساعات روز در خط خود ارائه خدمات کنند و می‌افزاید: نظارت بر آن‌ها توسط عوامل نظارتی در سطح شهر انجام می‌شود. 

هنجن با اشاره به اینکه این مسئله به دلیل ماندن آنها در ترافیک است ادامه می‌دهد: اما اینگونه به نظر می‌رسد که تاکسی در سطح شهر حضور ندارد اما این به معنی اینکه تخلفی رخ نمی‌دهد هم نیست و البته ممکن است تخلفی رخ بدهد. اگر شهروندان تخلفی در این زمینه دیدند حتما به شماره ۴۸۰۴۸ سازمان تاکسیرانی و ۱۸۸۸ شهرداری اطلاع دهند تا آن را رصد کنیم. 

او در ادامه با اشاره به کاهش مسافرگیری تاکسی‌ها می گوید: البته به جز ترافیک باید شیوع کرونا را نیز در نظر گرفت چرا که در پی آن ظرفیت تاکسی‌ها از چهار سرنشین به سه سرنشین کاهش یافته است و بدین ترتیب ظرفیت کاهش یافته است. تلاش کردیم با تزریق تاکسی از خطوط کم ظرفیت به خطوط پرظرفیت این کمبود را جبران کنیم. 

برخورد با رانندگان متخلف در هیات انضباطی تاکسیرانی

او در پاسخ به این پرسش که با متخلفین چه برخوردی می‌شود می‌گوید: اگر تخلفی توسط راننده تاکسی رخ دهد و به ما اطلاع‌رسانی شود، در هیات انضباطی برخورد با تخلفات تاکسیرانان با توجه به میزان تخلف و نمره منفی که دارند با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود. در این هیات به میزان تخلفی که دارند مطابق با آیین نامه برای راننده تخلف ثبت می‌شود و براساس عدد تخلف نوع مشخصی از برخورد برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. 

او در واکنش به اینکه در تاکسی‌های گردشی و تاکسی‌هایی که از خط دیگری اقدام به جابجایی مسافر می‌کنند بعضا شاهد دریافت کرایه بیشتر هستیم می‌گوید: تاکسی‌های خطی موظف هستند در خط خود اقدام به جابجایی مسافر کنند و راننده تاکسی براساس نرخ برچسب‌گذاری شده کرایه را دریافت کنند و حق افزایش کرایه بیشتر از نرخ روی برچسب را ندارند. 

هنجن با بیان اینکه شهروندان تخلف در این زمینه را می‌توانند با سازمان تاکسیرانی در میان بگذارند ادامه می‌دهد: تاکسی‌های گردشی نیز برچسب مشخصی را دارند و ورود به محدوده و کرایه‌ای که باید دریافت کنند مشخص است اما اگر راننده‌ای کرایه بیشتری دریافت کند، مسافرین شماره پلاک تاکسی را به شماره ۴۸۰۴۸ سازمان تاکسیرانی و یا ۱۸۸۸ شهرداری تهران اطلاع دهند و با آن‌ها برخورد خواهد شد. 

معاون نظارت و پایش سازمان تاکسیرانی می‌گوید: برخورد با تاکسیران‌ها مطابق با آیین نامه انضباطی است و اگر تاکسی افزایش کرایه داشته باشد و فراتر از نرخ مصوب نسبت به دریافت کرایه اقدام شود و شهروندان اطلاع‌رسانی کنند مطابق آیین نامه با راننده تاکسی برخورد می‌شود. سازمان تاکسیرانی حتی راننده را ملزم می‌کند که کرایه اضافه را به مسافر بر گرداند.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایلنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار