سیر سیاه محصولی است که در اثر تخمیر سیر معمولی در رطوبت و حرارت کنترل شده تهیه می شود.
کد خبر: ۹۴۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ 04 March 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: سیر سیاه مستقیماً از سیر معمولی تولید شده و ترکیب شیمیایی خاصی در این تبدیل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این تبدیل از آن جهت اهمیت دارد که باعث می‌شود سیر سیاه ضمن حفظ خواص سیر معمولی، خواص بسیار بیشتری نیز نسبت به آن ارائه کند.آشنایی با خواص شگفت انگیز سیر سیاه

برای تولید سیر سیاه، سیرهای تازه را برای تخمیر در محفظه‌ های مخصوصی قرار می‌دهند که دارای دو ویژگی مهم می ‌باشند:یکی دمای محفظه باید بین 60 تا 90 درجه سانتیگراد باشد و دیگری رطوبت محفظه نباید از رنج 70 تا 90 درصد عبور کند.

سیر تازه در این محفظه‌ها پس از گذشت 2 تا 3 ماه به سیر سیاه تبدیل می‌ شود.

در این حالت سیر حالت ژله ای پیدا می کند و رنگ آن سیاه می شود و مزه شیرینی پیدا می کند.

سیر سیاه خاصیت انرژی زیادی داشته و به عنوان چاشنی و طعم دهنده در تهیه انواع غذا به کار گرفته می شود.

سیر سیاه برای نخستین بار توسط کره ای ها برای مصارف دارویی تولید شد و علاوه بر مصارف دارویی از این محصول درتهیه شکلات و یا نوشابه های انرژی زا نیز استفاده می شود.

متخصصان تغذیه با اشاره به خواص متعدد سیر و افزایش چند برابری این خواص در سیر سیاه می گویند: با توجه به ارزش غذایی و تأثیرات سیر سیاه، توصیه می شود این ماده ارزشمند در رژیم غذایی گنجانده شود چرا که سیر سیاه ضمن جلوگیری از بیماریهای قلبی، باعث کاهش فشار خون شده و غلظت خون را کاهش می دهد.

متخصصان معتقدند: در مقایسه با سیر خام، سیر سیاه، یک رنگ سیاه معمولی، مزه شیرین و بافت جویدنی بدون بوی زننده دارد و دارای مقادیر فراوانی از ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند پلیفنلها، فلاونوئیدها، مشتقات تتراهیدروکاربولین و ترکیبات ارگانوسولفور در مقایسه با سیر تازه است.

کارشناسان مواد غذایی می گویند: سیر سیاه به عنوان یک عامل مهم چربی سوز و کاهش وزن شناخته می شود و اثرات درمانی زیادی از جمله ضد سرطان، ضد چاقی، سیستم ایمنی بدن، هیپولیپیدمی، آنتی اکسیدان، محافظت کننده سلولهای کبدی و اثرات محافظت کننده عصبی در چند دهه گذشته از سیر سیاه گزارش شده است.آشنایی با خواص شگفت انگیز سیر سیاه

به گفته متخصصان تغذیه ، سیر سیاه تا حدی از پیری زودرس نیز جلوگیری می کند و در پیشگیری و درمان بیماریهای تنفسی و آسم، کاهش استرس، سرماخوردگی، آلرژی و سرطان نیز مؤثر است.

مطالعات نشان می دهد ؛ این ماده برای ورم مفاصل و دردهای ماهیچه ای نیز می تواند مفید باشد و خاصیت انرژی زایی دارد و افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است، با خوردن این خوراکی، می توانند سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کنند.

سیر سیاه نمی‌تواند به تنهایی برای تمامی بیمار‌یها و مشکلات بدن معجزه کند،اما چیزی که مشخص است، خواص بی‌ نظیر این ماده غذایی است که با مصرف مستمر آن می‌توان به آنها دست پیدا کرد.

برچسب ها: خواص ، سیر ، سیر سیاه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار