احمدرضا لاهیجان‌زاده سه‌شنبه۱۲ اسفند در آیین افتتاح نخستین کنفرانس تنوع زیستی فارس که به شکل مجازی در شیراز آغاز به کار کرد، به تنوع زیستی تالاب‌ها اشاره و بیان کرد: خدمات تنوع زیستی، بخش مغفول مانده در کل مجموعه علمی کشور است در حالی که هرچه قدر بتوانیم خدمات اکوسیستمی را تبدیل به کمیت کنیم در مباحث بین بخشی بهتر می‌توانیم از ثروت‌های ملی دفاع کنیم.
کد خبر: ۹۴۵۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹ 02 March 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: احمدرضا لاهیجان‌زاده سه‌شنبه۱۲ اسفند در آیین افتتاح نخستین کنفرانس تنوع زیستی فارس که به شکل مجازی در شیراز آغاز به کار کرد، به تنوع زیستی تالاب‌ها اشاره و بیان کرد: خدمات تنوع زیستی، بخش مغفول مانده در کل مجموعه علمی کشور است در حالی که هرچه قدر بتوانیم خدمات اکوسیستمی را تبدیل به کمیت کنیم در مباحث بین بخشی بهتر می‌توانیم از ثروت‌های ملی دفاع کنیم.

او با بیان اینکه بخش زیادی در تنوع زیستی دنیا در تالاب‌ها نهفته است، از فارس به عنوان نگین طبیعت ایران یاد و با اشاره به ظرفیت‌های این استان بیان کرد: سه پارک ملی، هشت منطقه حفاظت شده، دو پناهگاه حیات وحش و ٢١ منطقه شکار ممنوع در این استان وجود دارد که مجموع اینها صدها هزار عرصه را پوشش می‌دهد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: فارس یکی از استان‌های پهناور کشور است که با توجه به وسعت و ویژگی‌های طبیعی انتظار بالا بودن تنوع اکوسیستمی هم در آن وجود دارد.

به گفته لاهیجان‌زاده، طی چند دهه گذشته اتفاقات ناگواری در حوزه محیط زیست در کشور حادث شده و مشابه این مهم در دیگر نقاط دنیا هم شاهد هستیم.

او با بیان اینکه به دلیل اینکه اقلیم ایران، یک اقلیم خشک و نیمه خشک است، اکوسیستم این کشور شکننده است، خاطرنشان کرد: در زمینه مدیریت آب به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که بیشترین حجم آب تجدیدپذیر را از سفره‌های زیر زمینی در یک بازه زمانی کوتاه استفاده کردیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به تشریح عدد کسری آب مخزن زیر زمینی پرداخت و به صورت تجمعی به این عدد در فارس اشاره و بیان کرد: با عدد ۱۰ میلیارد مترمکعبی کسری تجمعی مخازن آب زیر زمینی در فارس مواجه هستیم که در واقع در حال نزدیکی به یک فاجعه است.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: در فارس یک گردش آب تقریبا ٢١ میلیارد متر مکعبی داریم اما حق آبه‌ای که برای محیط زیست حتی در مطالعات اخیری که در سازگاری با کم آبی مشخص شده، رقم ٨٠٠ میلیون مترمکعبی است در حالی که مطالعات نشان می‌دهد که کف نیاز آبی برای پایداری نسبتا مناسب رودخانه و تالاب‌ها حدود ۱.۵ میلیون متر مکعب آب است.

او با تاکید بر اینکه برای تنوع زیستی در ایران همه افراد باید کمک کنند، گفت: یکی از پیامدهای خشک شدن تالاب‌ها، بروز پدیده گرد و غبار است که ما در برخی استان‌ها مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان با شرایط سخت این فعالیت مواجه شدیم.

معاون محیط دریایی و امور تالاب های سازمان محیط زیست همچنین بیان کرد: برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی و سطحی نیز موجب پایین رفتن سفره‌های آب، کاهش رطوبت خاک و افزایش پدیده گرد و غبار شده است.

لاهیجان‌زاده همچنین با بیان اینکه نزدیک به ٣٢ میلیون هکتار از عرصه‌هایی که می‌توانند موجب کانون گرد و غبار با درجه بندی‌های مختلف شوند، شناسایی شده‌اند، تصریح کرد: از مجموع ٣ میلیون هکتار از عرصه‌های تالابی کشور، نزدیک به یک و نیم میلیون هکتار پتانسیل برخاستن گرد و غبار را دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تالاب گاوخونی شرایط بدی دارد، افزود: مطالعه‌ای تحت عنوان نجات بخشی رودخانه زاینده رود آماده شده که انتهای این نجات بخشی، نجات تالاب گاوخونی است. برای تالاب های فارس نیز این برنامه پیش‌بینی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار