در سالروز شهادت شاهچراغ (ع)، مراسم سوگواری و عزاداری با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در حرم مطهر برگزار می شود.
کد خبر: ۹۴۴۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳ 01 March 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: در ۱۷ رجب، سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی در سوگ حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) در عزا و ماتم است.

ویژه برنامه‌های شهادت شاهچراغ (ع) با حضور دوستداران خاندان عصمت و طهارت و زائران و مجاوران حرم، از عصر دیروز در حرم مطهر آغاز شده است و تا امشب بعد از اقامه نماز مغرب و عشا ادامه دارد.

در مراسم امروز، بعد از نماز ظهر و عصر، مهدی کریم‌پور مداحی و مرثیه‌سرایی می‌کند.

در شام شهادت نیز بعد از نماز مغرب و عشا، حجت‌الاسلام سید حسین مومنی سخنرانی و سید مهدی میرداماد مرثیه‌سرایی می‌کنند.

سید امیر احمد، فرزند ارشد پیشوای هفتم شیعیان جهان امام موسی کاظم (ع) است که مردم ایران به نام شاهچراغ او را می‌خوانند.

حضرت احمد (ع) نزد پدرش امام موسی کاظم (ع) از جایگاه و احترام ویژه‌ای برخوردار بود و او را مردی کریم، جلیل القدر، بزرگوار و پارسا می‌شناختند.

بیعت حضرت احمد بن موسی (ع) با امام علی بن موسی الرضا (ع) در حالی که مردم با وی بیعت کرده بودند، سبب شد که لقب امین ولایت به ایشان داده شود.

آیت الله دستغیب تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی در باب ولایت مداری حضرت شاهچراغ (ع) می‌گوید: هنگامی که خبر شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع) در مدینه منتشر شد، مردم گمان کردند که احمد بن موسی، جانشین پدر است به همین سبب با وی بیعت کردند.

او نیز از آن‌ها بیعت گرفت، پس بر بالای منبر رفت و خطبه‌ای در کمال فصاحت و بلاغت بیان کرد و فرمود:‌ ای مردم، همچنان که اکنون همه شما با من بیعت کرده اید، بدانید که من خود در بیعت برادرم علی بن موسی (ع) هستم.

حجت الاسلام حدائق کارشناس مذهبی با اشاره به این رویداد تاریخی می‌گوید: حضرت علی بن موسی (ع) پس از بیعت مردم درحق برادرش احمد دعا فرمودند و گفتند، همچنان که حق را پنهان و ضایع نگذاشتی خداوند در دنیا و آخرت تو را ضایع نگذارد.

پس از حضور حضرت علی بن موسی (ع) در خراسان، احمد بن موسی (ع) به همراهی جمعی دیگر از برادر زادگان و نزدیکان و دوستان به قصد زیارت آن حضرت از حجاز به سمت خراسان حرکت کرد.

در بین راه نیز جمعی از شیعیان و علاقه‌مندان به خاندان رسالت به آن‌ها ملحق شدند تا جایی که به گفته مورخان به نزدیک شیراز که رسیدند تقریباً یک قافله ۱۵ هزار نفری تشکیل شده بود.

وقتی خبر حرکت این کاروان را به مامون دادند، ترسید که اگر چنین جمعیتی از بنی هاشم و دوستداران و فداییان آن‌ها به طوس برسند، اسباب تزلزل مقام خلافت شود و به حاکمان شهر‌ها دستور داد مانع حرکت قافله بنی هاشم شوند.

حضرت شاهچراغ (علیه السلام) نگین درخشان شهر شیرازحاکم شیراز قتلغ خان با ۴۰ هزار لشکر در نزدیکی شیراز اردو زد و همین که قافله بنی هاشم رسیدند، جنگ خونینی درگرفت، اما لشکر براثر فشار و شجاعت بنی هاشم پراکنده شدند.

لشکر شکست خورده، تدبیری اندیشید و بالای بلندی‌ها فریاد زد که ولیعهد امام هشتم علیه السلام وفات کردند؛ این خبر باعث شد مردم از اطراف امام زادگان متفرق شدند.

حضرت سید احمد بن موسی (ع) شبانه با برادران و نزدیکانش به شیراز رهسپار شدند و در منزل یکی از شیعیان، سکنی گزیدند؛ اما جاسوسان مخفیگاه این امامزاده جلیل القدر را به حاکم اطلاع دادند و نبردی بین آن‌ها و ماموران حکومت در گرفت و احمد بن موسی (ع) به تنهایی با لشکر انبوهی به نبرد پرداخت.

دشمن، چون دید از عهده او برنمی آید، خانه را ویران کرد و بدن حضرت احمد بن موسی (ع) در زیر توده‌های خاک، در محلی که هم اکنون مرقد و بارگاه اوست، پنهان شد.

در زمان مسعود بن بدر الدین آرامگاهی در محل شهادت وی ساخته شد تا ملجا زائران باشد.

۱۷ رجب سالروز شهادت سید السادات الاعاظم احمد بن موسی کاظم، شاهچراغ (ع) است.

 

برچسب ها: شهادت ، 17 رجب ، شاهچراغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار