مدیر گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی شهرداری شیراز گفت: رونمایی از فراخوان ملی مطالبه ثبت جهانی مجموعه زندیه شیراز توسط معاون گردشگری این وزارتخانه و مشارکت فعالان گردشگری در این فراخوان ما را به ثبت مجموعه زندیه نزدیکتر می‌کند.
کد خبر: ۹۴۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸ 25 February 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: مجموعه زندیه این بنای فاخر به جای مانده از دوران حاکمیت خاندان زند مشهور به وکیل‌الرعایا در شیراز آنقدر گره کور برای ثبت جهانی دارد که فرصت بیان همه آنها در این مجال فراهم نیست تا جایی که اغلب مدیران شهری و مسئولان استانی زمانی که بر مسند مدیریت می‌نشینند، عطای ثبت آن را به لقایش بخشیده و اندک دوران مدیریت خود را صرف ثبت میراث‌هایی سهل‌الوصول‌تر می‌کنند.

این مجموعه شامل عمارت کلاه فرنگی(باغ نظر)، ارگ کریم‌خان، (کاخ اختصاصی کریمخان زند)، بازار وکیل، مسجد وکیل، حمام وکیل و آب‌انبار وکیل از جمله بناهای زیبا، تاریخی و منحصر به فردی است که در دوره زندیه در شیراز با هنر و معماری خاص، به صورت شاهکاری هنری بنا شده اند.

البته هرچند اقداماتی در جهت تسهیل ثبت جهانی این مجموعه و ساماندهی این محور به ویژه با احیا و بازآفرینی میدان توپخانه قدیم در حال پیگیری است که ساختمان‌های مخابرات، بانک ملی و پارک ابوذر را هم در برمی‌گیرد اما همچنان ساخت یک هتل بلندمرتبه در حریم درجه یک این بنا که باعث بر هم خوردن حریم بصری آن شده و با ضوابط ثبت جهانی آثار میراثی در یونسکو هم‌خوانی ندارد مهمترین مانع برای تحقق کامل این امر است.

هتلی که ظاهراً و در زمان خود مجوزهای لازم را نیز از مسوولین وقت دریافت کرده اما شهرداری شیراز و میراث فرهنگی فارس تلاش دارند از راه قانونی و یا از طریق تعامل با مالک این مجموعه این مساله یعنی تطابق دادن بنا با ضوابط ساخت و ساز بنا در جوار آثار تاریخی را حل و فصل کنند.

 

اکنون و در حالی که قطار چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی تهران که از پنجم تا هشتم اسفند 99 در تهران در حال برگزاری است امروز به دومین ایستگاه خود رسید غرفه شیرازی‌ها در سالن 38 امروز شاهد اتفاقی مهم در خصوص پیگیری ثبت این اثر بود.

نکته قابل توجه در خصوص فعالیت غرفه شیراز در این نمایشگاه فراخوان ملی مطالبه ثبت جهانی مجموعه زندیه شیراز در دومین روز از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته بود.

امری که با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و جمعی از مدیران کشوری و شهر شیراز و فعالان صنعت گردشگری کشور از آن رونمایی شد و می‌تواند گامی مهم در راستای ثبت جهانی این مجموعه باشد.

در این خصوص گفت و گویی نیز با مدیر گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز داشتیم و علی نیری گفت: تلاش و همت مجموعه مدیریت واحد شهری شیراز بر نهایی کردن ثبت این مجموعه است و نمایشگاه‌های بین‌المللی معتبری همچون نمایشگاه تهران فرصتی خوب برای علنی کردن این خواسته به حق مردم شیراز است.

نیری ادامه داد تلاش برای ثبت جهانی مجموعه زندیه مختص شیرازی‌ها نبوده و خواسته فعالان و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم از تمام کشور است و می‌تواند زمینه را برای معرفی بیشتر این مجموعه که میراثی متعلق به کل جهان است به جهانیان فراهم کند.

وی افزود: فعالان صنعت گردشگری، مجموعه مدیریت شهری شیراز شامل شهرداری و شورای شهر و دیگر نهادهای مرتبط و همسو، از فرصت پیش‌رو استفاده کرده و در ادامه تلاش‌های قبلی خود خواستار ثبت جهانی مجموعه زندیه شیراز شدند اما به طور یقین این ثبت در صورت محقق شدن، آغازگر راهی برای حفظ و باز معرفی مجموعه تاریخی وکیل‌الرعایا به عنوان تنها بنای به‌جای مانده از دوره زندیه در ایران خواهد شد.

وی در ادامه به بخش‌هایی از متن این کمپین نیز اشاره کرد و گفت: « امضاکنندگان ذیل، خواستار ثبت جهانی این آثار فاخر در شیراز به عنوان تنها شهر دارای اماکن به جای مانده از حکومت وکیل الرعایا در حافظه یونسکو می باشند.»

نیری در پایان از همه فعالان صنعت گردشگری، حافظان و مراقبان میراث فرهنگی کشور دعوت کرد به کمپین ثبت جهانی مجموعه وکیل ایران بپیوندند.

شایان ذکر است به سبب حاکم بودن شرایط خاص کرونایی بر کشور، نمایشگاه امسال با محدودیت‌ها و شرایطی خاص به ویژه محدودیت بازدید عمومی از سالن‌ها، در چهار سالن با حضور 160 شرکت فعال در حوزه گردشگری در حال برگزاری است که سه سالن آن به حوزه گردشگری و یک سالن نیز به صنایع دستی و هنرهای سنتی اختصاص یافته اما حضور فعالان گردشگری از تمام دنیا در این نمایشگاه فرصتی برای شیرازی‌ها است که خواسته خود مبنی بر ثبت این محور را به جهانیان برسانند.

برچسب ها: زندیه ، ثبت ملی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار