معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: آمار مبتلایان به بیماری سالک در سال جاری یک برابر و نیم برابر بیشتر از سال گذشته است.
کد خبر: ۹۴۳۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱ 24 February 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: دکتر سید مجید ارجمند اظهار کرد: در سال جاری تا کنون ۱۳۴ نفر مبتلا به بیماری سالک در مرکز درمان سالک ثبت شدند که ۶۹ مورد آن از مردان و ۶۵ مورد از آن زنان بوده‌اند. همچنین ۳۷ کودک زیر ۱۰ سال به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی ادامه داد: البته عدد واقعی بیماران مبتلا به سالک در شهرستان جهرم ۲ تا سه برابر این تعداد است.

ارجمند عنوان کرد: مخزن غالب بیماری سالک در شهرستان جهرم جوندگان هستند. علاوه بر آن وجود سگ‌های ولگرد، فاضلاب، زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی در اطراف شهر و کوچه‌های خاکی بستری مناسب برای گسترش این بیماری است.

به گفته این مقام هر ساله با توجه به کانون‌های بیماری در چند نوبت برنامه جونده‌کشی از آغاز فروردین ماه تا پایان شهریور ماه در مناطق پرخطر انجام می‌گیرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: افزایش سگ‌های ولگرد، تجمع نخاله‌های ساختمانی و جمع شدن زباله‌ها و کوچه‌های خاکی در حومه شهر از عوامل دیگر افزایش پشه خاکی(پشه سالک) است؛ همچنین از دیگر دلایل وجود پشه خاکی، فاضلاب، باغ ، ترکیدگی لوله‌های آب، وجود کودهای حیوانی در روستاها و وجود مخروبه های رها شده است.

وی بیان کرد: مکان های پرشیوع سالک شامل ۶ منطقه در شهرستان جهرم مانند حیدرآباد، نظام آباد، قطب‌آباد، هورموج، اسلام‌آباد، علویه، موسویه است و در سال‌های قبل خاوران چرک و جلیل‌آباد نیز جز کانون پرخطر محسوب می شدند.

ارجمند گفت: در شهر جهرم شش منطقه مانند فرهنگ‌شهر، شهرک انقلاب، زیبا شهر، شهرک ایثارگران، هواشناسی، خارقان(شهرک فاطمیه) از مکان‌های پرشیوع سالک است.

به گفته وی درمان رایگان بیماران مبتلا به سالک به صورت کرایوتراپی، تزریق موضعی و تزریق عضلانی انجام می گیرد و پیگیری درمان بیماران تا بهبودی توسط کارشناسان مرکز مشاوره سلامت و کارشناسان مراکز شهری و روستایی و بهورزان صورت می‌پذیرد.

برنامه جونده‌کشی در دستور کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم قرار دارد

کارشناس مبارزه با بیماری‌ها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: بیماری سالک از طریق انگلی به نام انگل لیشمانیوز ایجاد می‌شود. این انگل در داخل بدن پشه خاکی ماده زندگی می‌کند. این پشه در ماه‌های گرم سال از غروب تا طلوع آفتاب فعالیت می‌کند و در طول روز در جاهای خنک مانند لانه پرندگان یا لانه جوندگان و در اتاق پشت کمد زیر تخت و ... استراحت می‌کند.

هایده پروین با اشاره به اینکه نوع بیماری سالک که در شهرستان جهرم وجود دارد از نوع روستایی یا مرطوب است گفت: علت اصلی این نوع از سالک وجود جوندگان است و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم از چند سال گذشته اجرای برنامه جونده‌کشی در دستور کار خود دارد که با همکاری بخشداری‌ها و دهیاری‌ها در کانون های روستایی این مهم انجام می‌گیرد.

به گفته وی حیوانات اهلی مانند سگ نیز می‌توانند در گسترش بیماری سالک موثر باشند و همچنین انسان مبتلا به سالک نیز یکی از مخازن بیماری است که از طریق گزش پشه خاکی می‌تواند این بیماری را به انسان سالم منتقل کند.

این بیماری توسط برخی گونه‌های پشه خاکی ماده منتقل می‌شود. پشه خاکی بسیار کوچک و اندازه آن حدود یک سوم پشه‌های معمولی است و به سختی با چشم غیرمسلح قابل تشخیص است.

در ایران دو نوع سالک وجود دارد، سالک نوع مرطوب و نوع خشک. سالک شهری یا خشک مخزن بیماری عمدتا افراد مبتلا و سگ‌ها هستند. پشه خاکی ماده پس از نیش زدن موجود آلوده به انگل، آلوده و در صورت نیش زدن فرد سالم باعث انتقال بیماری می شود.

در سالک نوع روستایی یا مرطوب موش‌های صحرایی مخزن این بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از نیش زدن موش صحرایی مبتلا، آلوده و نیش مجدد در فرد سالم باعث انتقال بیماری به او می شود.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار می‌گیرد.

برچسب ها: سالک ، جهرم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار