عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس اعلام کرد که هموطنان به شیراز و استان فارس در ایام نوروز سفر نکنند.
کد خبر: ۹۴۳۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳ 24 February 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: کرونا در کشور ما به یک سالگی رسید، ویروسی که طی یک سال گذشته سبک زندگی بسیاری از ما را تغییر داد. بسیاری از کسب‌وکارها طی یک سال گذشته بارها تعطیل شدند و به همین واسطه آسیب جدی دیدند، البته خسارت مادی تنها یکی از آثار این بیماری و ویروس عجیب و غریب است.

صنعت گردشگری یکی از کسب‌وکارهایی است که در یک سال گذشته بیشترین خسارت را دید. به گفته علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در دوران شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری 22 هزار میلیارد تومان خسارت دید.

سفر یکی از ابزارهای اصلی صنعت گردشگری است چه این سفر به قصد گردشگری باشد چه مقاصد دیگر می‌تواند منجر به رونق اقتصادی شود. علاوه بر آن سفر کردن به تایید بسیاری از کارشناسان و روانشناسان به عنوان یک تفریح و روش استراحت روان است که توصیه می‌شود.

اما یک سال است که سفر کردن به عنوان یکی از راه‌های انتقال بیماری کرونا از سوی مسئولان بهداشت و درمان منع شده هر چند عده‌ای بی‌تفاوت به هشدارها سفر رفته و می‌روند اما غالب افراد جامعه این مسئله را رعایت کردند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا چندی پیش از رسیدگی به مسئله سفرهای نوروزی در این ستاد سخن گفت. به گفته وی «عید قبلی که گذشت و عید پیش رو درگیر کرونا هستیم و یادمان نرود که عید ماقبل هم درگیر سیل بودیم. بر این اساس سه عید نوروز است که مردم از خانه بیرون نرفته‌اند و فشارهای روحی و روانی زیادی بر روی آنهاست».

این موضوع سبب شد که نسبت به سفرهای امسال شروطی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شود از جمله اینکه سفرها در 4 گروه دسته‌بندی شود. بر این اساس گروه یک افرادی هستند که با تور به سفر بروند که این گروه به دلیل مشخص بودن مکان و زمان و برنامه سفر قابل نظارت و کنترل هستند.

گروه دوم افرادی هستند که تنها برای اقامت از هتل استفاده می‌کنند که باز هم به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا قابل رضایت هستند اما گروه سوم و چهارم که مشکل اصلی ستاد مقابله با کرونا است افرادی هستند که خودشان اقدام به سفر می‌کنند و در مکان‌های تحت نظارت اسکان ندارند.

اینها شروطی است که ستاد مقابله با کرونا مطرح کرده و مسئله سفر از سوی این ستاد در حال بررسی است با این حال مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم هر گونه تصمیم درباره سفرهای نوروزی در استان فارس را منوط به مجوز و تایید ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا اعلام کرد.

 

وی این نوع سفر را در صورت تایید ستاد سفرهای هوشمند نامید یعنی سفرهایی با قابلیت نظارت بر مسافران برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا. در مقابل برخی نیز از عنوان سفر مجازی یاد می‌کنند که امیری معتقد است سفر مجازی با سفر هوشمند متفاوت است و سال گذشته سفر مجازی یعنی بازدید بر بستر اینترنت در استان فارس صورت گرفت.

این صحبت‌ها در حالی است که همه تصمیمات به وضعیت شهرستان‌های استان فارس در شیوع کرونا منوط شده است. براساس آنچه در نرم افزار ماسک نشان می‌دهد 25 شهرستان استان به وضعیت زرد و نارنجی تغییر رنگ داده است.

همین امر سبب شده که شب گذشته در ستاد استانی مقابله با کرونا عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس اعلام کرد که هموطنان به شیراز و استان فارس در ایام نوروز سفر نکنند.

وی از جریمه بین 500 هزار تومان تا یک میلیون تومانی برای مسافران نوروزی خبر داده و گفته تمامی بوستان‌ها و پارک‌های استان تعطیل است و اجازه نصب چادر داده نمی‌شود و در صورت مجوز سفر تنها امکان اقامت در هتل و مکان‌های دارای مجوز وجود دارد.

قاسم‌پور همچنین از تعطیلی تمامی برنامه‌های نوروزی در استان فارس سخن گفت و اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای در شیراز نیز پیش‌بینی نشده و حتی سفره‌های هفت سین نیز در حافظیه و دروازه قرآن قرار داده نمی‌شود.

یک سال گذشت و باز هم در نزدیکی نوروز کرونا با شدت بیشتری و با لباس انگلیسی وارد استان فارس شده در صورتی که وضعیت شهرستان‌های استان از زرد به نارنجی یا قرمز تغییر رنگ دهد نه تنها نوروزی در قرنطینه کامل را باید سپری کنیم بلکه باید منتظر پیامدهای بدتری باشیم.

برچسب ها: فارس ، کرونا ، سفر به شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار