قهوه نوشیدنی که علاوه بر اثر مثبت آن بر روی عملکرد مغز، اثر محافظتی بر ضد آلزایمر و پارکینسون، مقابله با دیابت نوع دو، اثر مثبت بر سلامت قلب و عروق و پیشگیری از بیماری‌های کبدی از جمله سرطان کبد را دارد.
کد خبر: ۹۴۳۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴ 23 February 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت:امروزه بسیاری از افراد از قهوه در رژیم غذایی روزانه خود استفاده می‌کنند. بعضی افراد، صبح‌ها برای هوشیار شدن، برخی افراد بعد از ظهر‌ها برای رفع خستگی و گروهی نیز به دفعات طی روز از این نوشیدنی استفاده می‌کنند. در مقابل گروهی نیز به طور گاهگاهی قهوه می‌نوشند یا با قهوه رابطه‌ای ندارند. قهوه مانند هر نوشیدنی یا ماده غذایی دیگر دارای ویژگی‌های مثبت و منفی است.
عهدیه مرادی افزود:قهوه معمولی و قهوه فاقد کافئین به یک میزان دارای ویژگی‌های مفید هستند. علت این است که اغلب ویژگی‌های مثبت قهوه به علت وجود مقدار زیاد آنتی اکسیدان در قهوه است و نه به علت وجود کافئین.
وی ادامه داد:قهوه تازه دم دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها مانع آسیب دیدن سلول‌های بدن می‌شوند. شناخته شده‌ترین ویژگی‌های مثبت قهوه شامل اثر مثبت آن بر روی عملکرد مغز، اثر محافظتی بر ضد آلزایمر و پارکینسون، مقابله با دیابت نوع دو، اثر مثبت بر سلامت قلب و عروق و پیشگیری از بیماری‌های کبدی از جمله سرطان کبد است.

تاثیر قهوه بر عملکرد مغز


کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت:قهوه بر عملکرد مغز اثر مثبت دارد. قهوه به علت داشتن آنتی اکسیدان، جریان خون در مغز را بهبود می‌بخشد و از این راه عملکرد مغز را بهتر می‌کند. از طرف دیگر سطح هورمون‌های هوشیار کننده از جمله آدرنالین و نورآدرنالین را بالا می‌برد و از این طریق باعث می‌شود توان تمرکز ما بر روی موضوعات خاص و سطح هوشیاری ما افزایش یابد.
مرادی اظهار داشت:مطالعات نشان می‌دهد که مصرف قهوه احتمال ابتلا به پارکینسون را کم می‌کند. به علاوه نوشیدن قهوه در مبتلایان به پارکینسون باعث می‌شود که کنترل بهتری روی حرکات خود داشته باشند.

قهوه و عملکرد انسولین در بدن

کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: نوشیدن قهوه امکان ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد و برخی مطالعات نشان داده اند که حتی قهوه بدون کافئین نیز این اثر را دارد. اثر مثبت قهوه در پیشگیری از دیابت نوع دو به علت وجود مقدار زیاد آنتی اکسیدان و املاح کروم و منیزیم است. آنتی اکسیدان‌های موجود در قهوه جلوی تخریب سلول‌های بدن در بیماری دیابت را می‌گیرند.
او افزود:به علاوه قهوه دارای کروم و منیزیم است که هر دوی این املاح باعث می‌شود انسولین در بدن ما عملکرد بهتری داشته باشد و در نتیجه قند خون بهتر تنظیم شود.
وی با اشاره به اینکه قهوه بر روی سلامت قلب و عروق نیز اثر مثبت دارد ومصرف متعادل آن در مدت طولانی، جلوی نامنظمی ضربان قلب و سکته‌های قلبی و مغزی ناشی از آن را می‌گیرد گفت: باید توجه داشته باشیم که مصرف بیش از اندازه قهوه اثر معکوس دارد و باعث افزایش ضربان یا نامنظم شدن ضربان قلب می‌شود.
کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت:
علایمی که نشان می‌دهد در مصرف قهوه زیاده روی کرده اید به شرح زیر است:

سوزش سردل

سوزش معده، که اغلب با احساس سوزش در قسمت فوقانی قفسه سینه شناخته می‌شود، ناشی از بازگشت غذا همراه با اسید از معده به مری است. این مشکل اغلب به دلیل شل شدن اسفنکتر تحتانی مری که عضله‌ای بین مری و معده است ایجاد می‌شود. کافئین یکی از عواملی است که می‌تواند این عضله را شل کند و غذا همراه با اسید معده دوباره به مری بازگردد. افزون بر این، قهوه اسیدی است، بنابراین کافئین موجود در قهوه می‌تواند سوزش معده را تشدید کند.

مشکلات گوارشی

کافئین باعث تحریک دستگاه گوارش می‌شود و کمک می‌کند غذایی که مصرف می‌کنیم با سرعت بیشتری در دستگاه گوارش حرکت کند. این بدان معناست که مصرف زیاد کافئین می‌تواند بروز مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع یا اسهال را به همراه داشته باشد.

اضطراب

اگر از جمله افرادی هستید که از اضطراب رنج می‌برید، مصرف زیاد کافئین می‌تواند شرایط را بدتر کند و حتی باعث بروز حملات عصبی شود. کافئین همچنین می‌تواند در افرادی که به طور معمول احساس اضطراب نمی‌کنند، ایجاد کننده این مشکل باشد. دلیلش این است که کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و به طور موقت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. افزایش ناگهانی انرژی و فعل و انفعالات سلول‌های عصبی که بر اثر این شرایط ایجاد می‌شود، عامل ایجاد یا تشدید اضطراب است.

مشکلات خواب

بسیاری از افراد قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی زای حاوی کافئین را برای بیدار ماندن یا افزایش سطح هوشیاری می‌نوشند. کافئین باعث می‌شود فعالیت یک ماده شیمیایی تحریک کننده خواب در مغز به نام «آدنوزین» به طور موقت مسدود شود و در نتیجه شما هوشیارتر باشید. هر چند اثر تحریک کننده کافئین، ۱۵ دقیقه بعد از مصرف آن ایجاد می‌شود، اما این تاثیر می‌تواند ساعت‌ها ادامه داشته باشد. این بدان معناست که نوشیدن قهوه در بعد از ظهر می‌تواند چرخه خواب را به شکلی جدی به هم بریزد. جدا از ایجاد بی خوابی که نشانه‌ای از مصرف بیش از حد قهوه است، کافئین می‌تواند میزان خواب عمیق را کاهش یا دفعات بیدار شدن از خواب را افزایش دهد؛ بنابراین بهتر است از ظهر به بعد قهوه مصرف نکنید.

تپش قلب

اگر قلبتان تند می‌زند ممکن است دلیلش مصرف زیاد کافئین باشد. کافئین محرکی است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. کافئین اضافی در خون ممکن است ضربان قلب را تند کند یا حتی باعث سرگیجه شود. البته تپش قلب می‌تواند به دلایل دیگری از جمله مصرف نیکوتین یا دلایل متعدد پزشکی نیز ایجاد شود.
مرادی افزود:اگر با مصرف زیاد کافئین دچار یکی از مشکلات بالا می‌شوید، اما همچنان تمایل به مصرف کافئین دارید، گزینه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

۱- اطمینان حاصل کنید که روزانه دست کم شش تا هشت لیوان آب تصفیه شده می‌نوشید.
۲- به جای مصرف کافئین در هنگام صبح، مقداری آب گرم همراه با چند قطره آب لیموی تازه میل کنید.
۳- برای جلوگیری از تحریک پذیری، سعی کنید گوارشتان را تنظیم کنید.
۴- اگر احساس خستگی یا استرس دارید، زمان بیشتری را به خواب اختصاص دهید.
۵- همراه با صبحانه و شام هزار میلی گرم ویتامین C مصرف کنید.
۶- روزانه برای کمک به رفع خستگی ورزش کنید. حتی پیاده روی ساده به مدت حدود ۳۰ دقیقه نیز می‌تواند مفید باشد.

برچسب ها: قهوه ، خواص
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار