مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس هرچند در گفت وگو با رسانه‌ها موافقت خود را با الحاق چند روستا به شیراز اعلام کرده و معتقد بود این امر از مشکلات روستاها کم می‌کند اما در عین الحاق تاکید داشت الحاق باید آخرین راه‌حل باشد و در صورت امکان باید زمینه و زیرساخت‌های اشتغال و اقامت روستاییان در روستا فراهم شود.
کد خبر: ۹۴۲۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶ 22 February 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: امروزه فاصله بین روستا و شهر در کشور و به ویژه استان فارس کاهش چشمگیری یافته است و هر چند شعر خوشا به حالت ای روستایی را همه ما در کودکی خود به یاد داریم اما آن زمان سکنی‌گزینی عشایر در روستاها و مهاجرت روستاییان به شهر و مهاجرت شهروندان به کلان‌شهرها کم کم اوج گرفته بود و این شعر تلاش داشت از جذابیت روستا سخن بگوید.

اشاره ما البته به فاصله و مسافت فیزیکی بین شهر و روستاهای استان نیست بلکه مقصود کاهش تفاوت و فاصله معنادار توزیع خدمات و امکانات بین روستاها و شهرها به ویژه در سال‌های اخیر است و اشاره سیدکمال پاک‌فطرت به دیدگاه مثبت نظام و دولت نسبت به جایگاه و اهمیت روستاها و توجه دولت‌ها به افتتاح پروژه‌ها در مناطق روستایی نیز موید این حقیقت است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس هرچند در گفت وگو با رسانه‌ها موافقت خود را با الحاق چند روستا به شیراز اعلام کرده و معتقد بود این امر از مشکلات روستاها کم می‌کند اما در عین الحاق تاکید داشت الحاق باید آخرین راه‌حل باشد و در صورت امکان باید زمینه و زیرساخت‌های اشتغال و اقامت روستاییان در روستا فراهم شود.

از این نقطه‌نظر وی معتقد است باید در جهت محرومیت‌زدایی از روستاها اقدام کرد وتلاش‌های وی و سایر مدیران مرتبط با این حوزه تاکنون منجر به اشتغال‌زایی و ایجاد 12 هزار شغل پایدار در روستاها شده که این امر بهانه ما برای گفت و گو با این کمال پاک‌فطرت است.

 

رئیس اسبق شورای شهرستان شیراز ابتدا با اشاره به اینکه با رفع موانع اشتغال در روستاها بزرگترین گام در راستای محرومیت‌زدایی برداشته خواهد شد افزود: اگر شرایط و امکانات در روستاها فراهم باشد روستاییان اغلب حاضر نیستند آب و هوای پاک و طبیعت روستا را رها کرده و مهاجرت کنند و با مشکلات شهر دست و پنجه نرم کنند.

وی حمایت از کارآفرینی و محرومیت‌زدایی با ایجاد اشتغال و حمایت از کسب و کارهای روستایی در راستای توسعه پایدار روستایی را مهم‌ترین اولویت برنامه‌ریزی‌های دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس برشمرد و گفت: در این راستا 600 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در فارس با شرایط نسبتا مطلوب به روستاییان عزیز پرداخت شده است.

پاک‌فطرت همچنین با اذعان به وجود برخی محرومیت‌ها در مناطق روستایی گفت: انصاف حکم می‌کند به تلاش‌های صورت گرفته طی سالها و دهه‌های قبل نیز اشاره شود اما در مجموع و به گواه آمار، فعالیت‌ها در حوزه روستایی در سال‌های اخیر شتاب گرفته و قابل قبول بوده و خدمات‌رسانی و عدالت‌محوری در توزیع امکانات در زمینه‌هایی مانند توزیع برق‌، آبرسانی و تعویض شبکه‌های آب، گازرسانی، توسعه و بهسازی معابر در سطح روستاهای استان فارس به نحو مطلوبی صورت گرفته است.

وی که برای سرکشی به یکی از روستاهای دورافتاده سفر کرده بود با اشاره به آنتن‌دهی نسبتاً مطلوب خطوط مخابراتی و تلفن همراه در این مصاحبه تلفنی، شیوع کرونا را نیز فرصتی برای توجه به زیرساخت‌های مخابراتی و الکترونیکی در روستاها برشمرد و گفت: در سال‌های اخیر به ویژه در سال جاری دسترسی روستاها به اینترنت به نحو مطلوبی سهولت یافت و برای پیگیری مشکلات روستاییان، به روستاها و مناطق صعب‌العبوری رفتم که به سبب دورافتاده و بدمسیر بودن حتی راه نیز برای بعضی از آنها هنوز ساخته نشده بود.

تشدید شیوع کرونا و نحوه مدیریت این بحران، دیگر سوال ما از پاک فطرت بود و وی با اشاره به اینکه شوراها و خانه‌های بهداشت‌ و دهیاران فارس و بسیج برای مواجهه و پیشگیری از کرونا آموزش‌های لازم را دیده اند گفت: البته با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم شاهد آمار کم شیوع کرونا در روستاها بودیم.

وی همچنین به تلاشهای دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس جهت حفظ کیفیت آموزشی مدارس روستایی نیز اشاره کرد و گفت: از زمانی که مدارس به سبب تشدید کرونا تعطیل شد با مخابرات رایزنی‌هایی بسیاری کردیم تا زیرساخت‌ها جهت پوشش حداکثری مناطق روستایی با هدف پیگیری کلاس‌های درس به صورت آنلاین مهیا شود و بسیاری از روستاها از پوشش اینترنت برخوردار شدند.

وی افزود: هنوز مشکلاتی در بعد مسافت، تغذیه و تجهیزات آموزشی کودکان وجود دارد که با همکاری خیرین، آموزش و پرورش و گروههای جهادی و عقیدتی در پی رفع آنها هستیم.

سید کمال پاک‌فطرت همچنین با اشاره به تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیاری که مهاجرت روستاییان به شهرها برای آنها و شهروندان به دنبال دارد که مهم‌ترین آنها حومه‌نشینی و حاشیه‎نشینی است افزود: مهیا شدن امکانات زندگی در روستاها و توسعه آنها منجر به کاهش مهاجرت، ایجاد اشتغال روستایی و میل به زندگی در روستا شده است.

وی بیان کرد: با ایجاد بیش از 12 هزار شغل پایدار در روستاها به ویژه در محورهای راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و گردشگری روستایی و بوم‌گردی، صنعت معدن تجارت و کشاورزی طی سالهای 97 و 98 به توسعه پایدار روستاهای فارس در ابعاد مختلف کمک فراوانی نموده‌ایم.

در پایان مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس با بیان اینکه کاهش مهاجرت از روستا به شهر و حتی در بسیاری موارد مهاجرت معکوس از جمله دستاوردهای قابل توجه استان فارس و از برکات انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است اظهار داشت: با توجه به فعالیت 25 دستگاه خدمت‌رسان به روستاها، برای هماهنگی بیشتر این دستگاه‌ها و انجام بهتر و موثرتر خدمات‌رسانی و محرومیت‌زدایی در روستاها نیاز به همدلی و انسجام و هم‌افزایی این دستگاه‌ها بودیم و در این راستا با نامه نگاری‌های متعدد و عقد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های خدمات‌رسان به روستاها،گام‌های خوبی در این مسیر برداشتیم.

برچسب ها: مهاجرت ، روستا ، اشتغال
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار