نماینده آباده گفت: باتوجه به اصرار دولت و درخواست‌های مکرر برای قیمت ارز کالاهای اساسی، کمیسیون تلفیق با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی در بودجه ۱۴۰۰ موافقت کرد.
کد خبر: ۹۴۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳ 18 February 2021
به گزارش تابناک فارس: رحیم زارع روز چهارشنبه در تشریح جلسه نوبت صبح کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: در جلسه امروز کمیسیون با پیشنهاد دولت مبنی بر اینکه تا سقف فروش یک میلیون بشکه نفت در روز،  ۲۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی باشد و فروش بالاتر از یک میلیون بشکه نفت در روز سهم صندوق توسعه ملی ۳۸ درصد در نظر گرفته شود، موافقت کرد.
 
او اضافه کرد: البته مابه‌التفاوت۱۸ درصد و ۲۰ درصد برای پرداخت بدهی استقراض دولت در آینده محسوب می‌شود.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس افزود: منابع حاصل از مازاد فروش نفت بیش از یک میلیون بشکه برای طرح‌های تملک دارایی‌ سرمایه‌ای، توسعه زیرساخت‌های آموزشی و دانشگاهی، حمل و نقل عمومی، تولید، دولت الکترونیک، سلامت، محیط زیست، آب و فاضلاب، بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری، تحقیقات بخش کشاورزی به ویژه حوزه دانش بنیان تخصیص پیدا می‌کند.
 
به گفته زارع، البته کمیته‌ای با حضور رییس سازمان برنامه بودجه، رییس کل بانک مرکزی، وزرای اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و وزیر کشاورزی برای اینکه کالا به موقع و با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم برسد، تشکیل می‌شود.
 
زارع ادامه داد:  همچنین بر اساس دیگر مصوبه کمیسیون تلفیق، دولت برای کنترل نرخ ارز اجازه دارد که ارز را ۲ درصد زیر قیمت ETS(سامانه مبادلات ارزی بانک مرکزی) در کشور عرضه کند.
 
او با بیان اینکه کمیسیون تلفیق در مجموع با اختصاص ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به دولت برای تهیه کالاهای اساسی موافقت کرده است، گفت: هدف از دادن این مقدار یارانه به دولت این است که بتواند در تهیه کالاهای اساسی از جمله روغن، مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز و دارو به مانند امسال عمل کرده و قیمت‌ها را ثابت نگه دارد و شاهد توزیع این کالاها با ارز ترجیحی باشیم و تورمی دراین کالاها دیده نشود. البته مقرر شد این کارگروه گزارش‌های خود را به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه دهد.
 
زارع با اشاره به بودجه اصلاحی دولت در خصوص گاز رسانی نیز گفت: در این اصلاحیه قرار شد دولت برای گاز رسانی از سهم  ۱۴.۵ درصد نفت در نظر گرفته شود و کمیسیون تلفیق مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان را برای این موضوع مصوب کرده بود. البته دولت در بودجه اصلاحی این عدد را به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رساند.
برچسب ها: بودجه ، ارز ، دولت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار