روستای قلات یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های شیراز به شمار می‌رود. این روستای ییلاقی، از طبیعت بکر و آب و هوای خنکی برخوردار است و مقصد مناسبی برای فرار از گرمای طافت فرسای تابستان می‌باشد.
کد خبر: ۹۴۱۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸ 17 February 2021

تابناک فارس به نقل از دانا:گروه ایران شناسی واستان ها؛ شیراز، شهری زیبا و تاریخی است و از جمله شهرهایی است که انتخاب بسیاری از گردشگران و توریست‌‌ها می‌باشد. شیراز بناهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بیشماری را در خود جای داده است و همین موضوع سبب شده تا هرساله گردشگران بسیاری از سراسر دنیا به سوی شیراز سفر کنند.
روستای قلات یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های شیراز به شمار می‌رود. این روستای ییلاقی، از طبیعت بکر و آب و هوای خنکی برخوردار است و مقصد مناسبی برای فرار از گرمای طافت فرسای تابستان می‌باشد. روستای قلات در ۳۶ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار گرفته است‌. آب و هوای خوب این روستا به دلیل قرار گیری آن در ارتفاع و کوه‌هایی استوار است که روستای قلات را در بر گرفته اند. روستای قلات، قدمتی دیرینه دارد و جاذبه‌های متفاوتی را در خود جای داده است و در سال‌های اخیر به عنوان نخستین بافت روستای تاریخی-طبیعی، به ثبت ملی رسیده است.

گشت و گذاری در روستای قلات شیراز


جاذبه‌ها و تفریحات روستای قلات :

۱- روستا گردی: هنگامی که به روستا می‌رسید، در همان ابتدا کوچه‌هایی سنگفرش توجهتان را به سوی خود جلب می‌کند. معماری روستا، به صورت پلکانی است و خانه‌ها از خشت و گل و گچ بنا شده‌اند و درختانی سرسبز و سر به فلک کشیده آن‌ها را احاطه کرده است. قرارگیری این خانه‌ها در کوچه‌های پرپیج و خم با جویبارهای زلالی که از دل این کوچه‌ها عبور می‌کند لذت قدم زدن در این کوچه‌ها را چندین برابر می‌کند.

۲- کلیسای قلات: در یکی از این کوچه‌های روستا، کلیسایی سنگی وجود دارد که متعلق به افراد مسیحی است که در گذشته‌های دور در این روستا سکونت داشته‌اند‌ و امروزه این کلیسا به عنوان جاذبه‌ی تاریخی روستای قلات به شمار می‌رود.


۳- موزه: موزه‌ی قلات، از دیگر جاذبه‌های تاریخی روستا می‌باشد. موسس این موزه فردی به نام رامین باقی بوده است. در بازدید از این موزه شاهد سازها و اشیای کهن، دوربین‌ها، رادیوهای قدیمی، سکه‌ها و اسکناس‌ها، ابزار آلات گیوه دوزی، نقاشی‌های رامین باقی و... خواهید بود.

۴- قلعه قزل ارسلان: قلعه ای تاریخی به نام قلعه قزل ارسلان در روستای قلات وجود دارد که ساکنین معتقد هستند این قلعه در گذشته‌های دور متعلق به اتابکان فارس بوده است. بنای تاریخی قلعه قزل ارسلان در کنار موزه مردم شناسی و کلیسای قلات قرار دارد.

۵- آبشار و رودخانه : در روستای قلات ۳ آبشار طبیعی وجود دارد. دو رودخانه‌ی معروف شب شتری و چشمه انجیری از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستای قلات می‌باشند که در نیمه‌ی اول سال زیبایی چشمگیری دارند و بر جذابیت این روستا افزوده‌اند. در کنار این رودخانه‌ گیاهان دارویی نظیر بومادران، آویشن یا پونه کوهی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بچینید و از هوای دلچسب لذت ببرید. اگر در فصل بهار به این روستا سفر می‌کنید شانس تماشای شکوفه‌های گیلاس را خواهید داشت.

۶- درختان چنار : چهار درخت چنار در کنار یکدیگر قرار دارند که از جاذبه‌های طبیعی روستا محسوب می‌شوند. گفته می‌شود که در مراسم تاسوعا و عاشورا در کنار این درخت‌ها، آتش روشن می‌کنند.

۷- کوهنوردی: همانطور که اشاره شد اطراف روستای قلات را کوه‌هایی احاطه کرده‌اند که فرصت را برای کوهنوردی فراهم کرده‌اند. زمانی که بر فراز کوه‌ها می‌روید، چشم انداز خیره کننده‌ای را که کوه‌ها به روستا بخشیده‌اند را خواهید دید. لذت عکاسی در این فضای بکر دو چندان می‌شود.

سوغاتی روستای قلات:
اهالی روستای قلات از دیر باز تا کنون فعالیت‌های شغلی خود را حفظ کرده اند و به دامداری و کشاورزی و صنایع دستی مشغول هستند. بنابراین هنگامی که به روستای کم نظیر قلات سفر می‌کنید می‌توانید محصولاتی نظیر: گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز را خریداری کنید. و همچنین فرآورده‌های لبنی مانند: شیر، پنیر، کره و کشک در این روستا یافت می‌شود.
هنر دست اهالی روستا شامل : گیوه، سبد دستباف، گره، دولک، مشک و وسایل چوبی می‌باشند. این صنایع دستی از دیگر سوغاتی‌های روستای قلات به شمار می‌روند که می‌توانید به یادگار خریداری کنید.

غذاهای محلی روستای قلات:
کشک پیاز، کشک گردو، عدسی، کله پاچه و آش رشته از غذاهای محلی رایج و معروف در این روستا می‌باشد که ارزش یکبار تجربه را دارد. محال است طعم بینظیر غذاهای خوش طعم و عطر را فراموش کنید.

گشت و گذاری در روستای قلات شیراز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار