مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی گفت: سُعد کوفی گیاهی دارویی است که خواص فراوانی دارد.
کد خبر: ۹۴۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲ 14 February 2021

تابناک فارس به نقل ایسنا: حسین راغ آرا با اشاره به اینکه سعد کوفی یا صباح الخیر، گیاهی دارویی با طبیعت گرم و خشک است، گفت: در طب گیاهی به غده زیرزمینی گونه‌هایی از گیاه جگن، سعد گفته می‌شود، پوست آن سیاه، ولی داخل آن سفید بوده، اما مغز سعد هندی سفید نیست.

وی بیان کرد: اگر عصاره سعد هندی به پوست مالیده شود باعث ریزش مو در آن موضع می‌شود؛ این گیاه معرق بوده و ادرار را زیاد می‌کند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی با بیان اینکه این گیاه دارویی برای دفع انگل‌های روده‌ای مفید بوده، آرام بخش و ضداسپاسم است، افزود: برای کاهش تحریکات روده‌ای و اختلالات معده کاربرد دارد.

راغ آرا با بیان اینکه برای درد و نفخ معده مفید است، تصریح کرد: برای ناراحتی‌های کبدی و بیماری زردی مفید و اثربخش است، خون را تصفیه می‌کند و برای بیماری روماتیسم مفید است.

وی با بیان اینکه در بیماری صرع و نیز رفع سکسکه‌های شدید کاربرد دارد، اظهار کرد: برای تقویت قوای فکری مفید بوده و برای کاهش سردرد و رفع بدبویی دهان که ناشی از سوء هاضمه باشد، می‌توان از سعد بهره گرفت.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سعد، باعث روشن شدن پوست شده و رنگ رخساره را باز می‌کند، افزود: شستن دهان و دندان با پودر آن باعث تقویت لثه‌ها و خوشبویی دهان می‌شود.

راغ آرا ادامه داد: اگر مقداری از پودر آن با پودر صابون جامد و یا صابون مایع مخلوط کرده و استفاده شود علاوه بر خوشبویی بدن باعث سلامت و روشن شدن پوست خواهد شد.

مقدار مصرف و نکات احتیاطی

وی با اشاره به اینکه پودر سعد روی زخم باعث رویانیدن گوشت تازه می‌شود، خاطرنشان کرد: مقدار خوراک آن روزانه بسته به وزن انسان تا ۴ گرم بوده و مصرف زیاد از حد آن برای خون مضر بوده و پیوسته باید در حد مجاز از آن استفاده کرد.

گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود. در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار