سدهای تنظیمی ملاصدرا در شهرستان مرودشت و سد خاکی تنگ خمار روز سه‌شنبه با دستور از راه دور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۹۳۹۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶ 09 February 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری دستور آغاز بهره‌برداری از این سدها را پس از ارائه گزارش وزیر و معاون وزیر نیرو صادر کرد.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو که به منظور بهره‌برداری از سد تنظیمی ملاصدرا به شهرستان مرودشت سفر کرده است، در گزارشی به رئیس‌جمهوری گفت: تا پایان دولت تدبیر و امید به طور متوسط هر ماه یک سد به بهره‌برداری می‌رسد که در مجموع تعداد سدهای بزرگ کشور دست‌کم به ۲۰۱ سد خواهد شد.
قاسم تقی‌زاده‌خامسی افزود: سد تنظیمی ملاصدرا در شهرستان مرودشت و تنگ خمار در شهرستان فسا در این دولت ساخته شده است.
وی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید کمتر از هر ۲ ماه یک سد ساخته شده است و امیدواریم در مدت باقی مانده از عمر دولت به طور متوسط هر ماه یک سد بزرگ دیگر به بهره‌برداری برسانیم.
وی ادامه داد: سد تنظیمی ملاصدرا به صورت بتنی ساخته شده است و می‌تواند در مدار تولید کشاورزی این منطقه اثر جدی داشته باشد.
معاون وزیر نیرو گفت: ارتفاع سد تنظیمی ملاصدرا ۱۱.۶ متر و طول تاج آن ۱۷۰ متر به صورت بتنی وزنی است؛ این سد دهمین سد احداث شده در استان فارس است.
تقی‌زاده افزود: از ۱۰ سد احداث شده در استان فارس، ۹ سد بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده است.
وی ادامه داد: سد تنظیمی ملاصدرا همراه با پنج بند انحرافی که در بالادست ساخته شده به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت آن را دارد که ۹۲ میلیون مترمکعب آب را برای بهبود چهار هزار و ۴۰۰ هکتار از دشت حاصلخیز کامفیروز در مرودشت تنظیم کند.
معاون وزیر نیرو گفت: همچنین این سد این قابلیت را دارد که ۱۰۰ مگاوات برق در زمان پیک به شبکه سراسری اضافه کند.
تقی‌زاده با بیان اینکه در این آیین، صد و نود و چهارمین سد ملی کشور به بهره‌برداری رسید، افزود: همچنین سد تنگ خمار شهرستان فسا به صورت خاکی با ارتفاع ۱۲ متر و طول تاج ۱۷۰ متر با هدف کنترل سیلاب و تغذیه آبخوان منطقه برای بالا بردن سطح آب‌های زیرزمینی به بهره‌برداری رسید.
وی ادامه داد: هم اکنون در استان فارس سه سد بزرگ دیگر در دست احداث است که در مجموع ۵۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت مخازن سد این استان اضافه می‌کند.
وی اضافه کرد: یکی از سدها، سد هایقر است که ۲۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت مخزنی دارد و تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری خواهد رسید.
معاون وزیر نیرو گفت: همچنین ۲ سد دیگر در مجموع به طور متوسط ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در دولت بعد به بهره‌برداری می‌رسد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار