عبدالحمید کشاروز افزود: علاوه بر این مردم نباید خود سرانه دارو مصرف کنند و در این باره باید حتماً با پزشک شان مشورت د اشته باشند. ما اعتقادمان این است که مرد م با مشورت پزشک این کار را انجام د هند و نمی‌دانم برخی چطور به اطرافیان و در و همسایه اعتماد می‌کنند و به محض تجویز یک د ارو آن را تهیه می‌نمایند.
کد خبر: ۹۳۹۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳ 08 February 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:  مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس گفت: یکی از بحث‌های کلی ما در انجمن بیماران کلیوی این است که مردم پیشگیری را جد‌ی بگیرند و باید بدانند که چکاپ‌های دوره‌ای هم می‌تواند در تشخیص به موقع بیماری‌هایی از جمله کلیه موثر باشد.

عبد الحمید کشاروز افزود: علاوه بر این مردم نباید خود سرانه دارو مصرف کنند و در این باره باید حتماً با پزشک شان مشورت د اشته باشند. ما اعتقادمان این است که مرد م با مشورت پزشک این کار را انجام د هند و نمی‌دانم برخی چطور به اطرافیان و در و همسایه اعتماد می‌کنند و به محض تجویز یک د ارو آن را تهیه می‌نمایند.

کشاورز افزود: اگر در خانواد ه بیمار کلیوی د ارید بیشتر مراقبت کنید و چکاپ‌ها را سالیانه و حتی اگر پزشک تجویز کرد هر ۶ ماه یک بار انجام دهید. بررسی چربی، فشار خون و قند خون مهم است و اگر توجه جد‌ی به این چکاپ‌ها داشته باشید می‌توانید زود‌تر بیماری‌های کلیوی را تشخیص دهید و حتی برخی بیماری‌ها را حداقل به تعویق بیاند ازد.

مد یر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان گفت: ۷۰ درصد بیماری‌های کلیوی فارس ناشی از فشار خون و دیابت است و اگر مردم اصول پیشگیرانه را جد‌ی بگیرند تا حدود زیاد‌ی می‌توانند از نارسایی‌های کلیوی پیشگیری کنند.

کشاورز افزود: متأسفانه بسیاری از خانواد ه‌ها توصیه‌ها و هشدار‌های پزشکان را جد‌ی نمی‌گیرند و برعکس توصیه‌های افراد د ور و بر و غیر پزشکان را در حیطه سلامتی به کار می‌بندند.

وی عنوان کرد : در حال حاضر ۲ هزار و ۴۰۰ بیمار د یالیزی در استان داریم و از آغاز امسال تا کنون ۳۵۴ نفر به بیماران ما اضافه شده اند. این افراد عملکرد کلیه خود را از دست داد ه اند.
کشاورز با اشاره به مشکلات افراد‌ی که دیالیز می‌شوند گفت: این بیماران مجبورند هفته‌ای یک تا سه بار، به مد ت هر دفعه حد اقل ۴ ساعت زیر دستگاه دیالیز باشند و این وضعیت نه تنها خود بلکه خانواده‌شان را نیز درگیرمی کند به طوری که وضعیت شغلی آن‌ها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و برخی به خاطر د یالیز شدن دیگر توان کار کردن ند ارند.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان افزود : این شرایط نه تنها مشکلات جسمی برای فرد به همراه د ارد، از نظر بعد روحی روانی هم بار زیاد‌ی به جای می‌گذارد. به طور کلی هزینه‌های د یالیز بار اقتصاد‌ی بالایی به سیستم سلامت وارد می‌کند.

کشاورز افزود: اکثر شهرستان‌های استان بخش دیالیز دارند، اما دستگاه‌ها فرسوده اند و نیاز به تجهیزات جدید دارند. تخت‌های فرسوده دیالیز یکی از دیگر مشکلات مان است که به دلیل بالا رفتن روز افزون تعداد بیماران کلیوی استان وضعیت نامطلوبی در این باره داریم.

وی در ادامه به مشکلات گرانی و کمبود دارو‌های بیماران پیوند‌ی اشاره کرد و گفت: بیمارانی که پیوند کلیه می‌شوند تا پایان عمر باید دارو مصرف کنند. در حال حاضر دارو‌های این بیماران شامل مایفورتیک و سلسپت کمیاب است و به سختی پیدا می‌شود.

کشاورز افزود: گرانی دارو‌ها مشکلات بسیاری را برای بیماران به وجود آورده و برای برخی پرداخت این هزینه‌ها و دیگر هزینه‌های جانبی مشکل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار