پژمان تاکید کرد :با کشاورزی سنتی و معیشتی نمی‌توانیم نیاز جمعیت در حال توسعه و در حال افزایش کشور را تامین کنیم، لذا باید به سمت کشاورزی صنعتی حرکت کنیم و برای آن راهی به جز وارد کردن تکنولوژی و دانش جدید در سطح باغات نداریم.
کد خبر: ۹۳۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳ 07 February 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: حسین پژمان شنبه ۱۹ بهمن در سی و پنجمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی فارس، افزود: انتظار داریم بهره برداران در حوزه توسعه دانه‌های روغنی و تنوع در تولید در محصولاتی همچون کلزا و یا محصول جدیدی همچون بادام زمینی ورود کنند تا بتوانیم به سطح خودکفایی که میزان آن ۷۰ درصد است، دست یابیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: کشاورزان برتری که به عنوان تولید کنندگان نمونه انتخاب شدند از امروز علاوه بر شخصیت حقیقی یک شخصیت حقوقی پیدا می‌کنند که باید از این عنوان دفاع کنند، چرا که در حوزه تامین امنیت غذایی کشور رسالتی مهم بر عهده آنها است.

پژمان خاطرنشان کرد: در مجموعه جهاد کشاورزی فارس و در سطح کلان چند ماموریت اصلی داریم که اولین ماموریت تامین امنیت غذایی جامعه است؛ به این معنی که علاوه بر تولید غذای کافی، غذای با کیفیت و سالم و ارزان و غذایی که برای همه آحاد مردم قابل دسترس باشد، تولید کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: برای این اقدام باید از فاز کمیت به سمت کیفیت و تولید محصولات سالم و گواهی شده و استاندارد برویم.

پژمان خاطرنشان کرد: از کشاورزان برتر فارس انتظار می‌رود که از نظر اخلاقی و شرعی، محصولی تولید کنند و در اختیار افراد جامعه قرار دهند که افراد مصرف کننده اطمینان کامل از مصرف آن محصول داشته باشند.

او اظهار کرد: فارس، استان پیش رو در حوزه تولید محصولات گواهی شده است و در کشور بیشترین دستور العمل‌ها و فعالیت‌ها را در این حوزه شروع کرده است.

پژمان گفت: با توجه به اینکه حوزه فوندانسیون زراعت استان در حال تغییر است و آرایش کشت از سیستم فلت و مسطح به سمت آرایش کشت در مناطق فاقد شوری و کشت در مناطق شیرین متمایل می‌شود، اگر این اقدام در حوزه زراعت فارس و ۷ محصول اساسی یعنی گندم، جو، ذرت، پنبه، حبوبات و برنج انجام شود، شاهد افزایش 30 درصدی در عملکرد و کاهش هزینه، ضایعات و بهبود و ارتقاء بهره‌وری در کشاورزی خواهیم بود.

او با بیان اینکه این طرح از 2 سال قبل در فارس آغاز شده است، لزوم حرکت همه بهره‌برداران بخش کشاورزی به این سمت را یادآور و متذکر شد: در تولید چغندرقند ظرفیت رسیدن به خودکفایی را داریم و براساس پیش‌بینی‌ها می‌توانیم بالغ بر ۲.۷ میلیون تن از نیاز کشور را تامین کنیم.

پژمان ادامه داد: در حوزه ذرت نیز با توجه به اینکه فارس یکی از تولید کنندگان اصلی در کشور است، نیاز ما ذرت دانه‌ای است و باید تلاش کنیم در راستای تغییر آرایش کشت و کم آب بر شدن آن باید به سمت تولید ذرت دانه‌ای در استان رفته و آن را توسعه دهیم.

کشاورزی سنتی و معیشتی برآورنده نیاز جمعیتی نیست

او تاکید کرد: با کشاورزی سنتی و معیشتی نمی‌توانیم نیاز جمعیت در حال توسعه و در حال افزایش کشور را تامین کنیم، لذا باید به سمت کشاورزی صنعتی حرکت کنیم و برای آن راهی به جز وارد کردن تکنولوژی و دانش جدید در سطح باغات نداریم.

تامین نهاده‌های کشاورزی به ویژه در حوزه کود و سم از دیگر موضوعاتی بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی به آن اشاره و اضافه کرد: گرایش ما در این حوزه اینست که نهاده‌ها را به سمت و سوی پایش هوشمند سوق دهیم که در این راستا دو اپلیکیشن مزرعه راه‌اندازی شده که کود را به دست مصرف کننده واقعی یعنی کشاورز می‌رساند. همچنین در حوزه نهاده‌های دامی سامانه‌ای با نام سپند طراحی شده که می‌تواند عدالت و شفافیت را در حوزه تامین نهاده‌ها به حداکثر شفافیت برساند.

پژمان همچنین گفت: باید به سمت توسعه زنجیره‌های ارزش در بخش کشاورزی برویم که در این خصوص ۱۱ زنجیره را تاکنون در سطح استان نهایی کرده‌ایم و موافقت اصولی آن صادر شده است و درصدد هستیم تا زنجیره‌های خرما، شیر، انجیر و گیاهان دارویی را تکمیل کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس با تاکید بر لزوم توجه برندسازی محصولات کشاورزی، گفت: این مهم کمک شایانی به افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار