بهمن مردانی رئیس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت :مردم این منطقه با وجود برخورداری از جاذبه‌های تاریخی جهانی و ظرفیت‌های طبیعی و مذهبی، از هرگونه درآمد گردشگری بی‌نصیب‌ و مشمول محدودیت‌های حرایم سه‌گانه هستند. مردانی دلیل این امر را فقدان برنامه‌ای جامع و مدون را از عوامل اساسی رشد نکردن صنعت گردشگری در این شهرستان دانسته است.
کد خبر: ۹۳۷۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ 02 February 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: میراث جهانی تخت جمشید که در شمار نخستین ثبت‌های جهانی از آثار تاریخی و باستانی ایران است برای هیچ کس ناشناخته نیست و کمتر کسی را می‌توان یافت که برای یک بار هم که شده از این بنای باشکوه دیدن نکرده باشد.

اما اگر سفری به شهرستان مرودشت جایی که این بنا و میراث جهانی در آن قرار گرفته، داشته باشیم انتظار داریم که شهر نیز متناسب با شکوه و فخر تخت جمشید باشد اما دریغ که این چنین نیست.

به تائید بسیاری از کارشناسان مردم شهرستان مرودشت و جوامع محلی و روستایی پیرامون مجموعه جهانی تخت‌جمشید و نقش رستم باید به‌صورت ملموس و کاربردی از منافع این همجواری بهره‌مند باشند اما این امر تاکنون رخ نداده است.

بهمن مردانی رئیس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت چندی پیش از این مسئله گلایه کرده و جایگاه فعلی گردشگری این شهرستان را متناسب با توانمندی‌های این منطقه ندانست.

به گفته وی مردم این منطقه با وجود برخورداری از جاذبه‌های تاریخی جهانی و ظرفیت‌های طبیعی و مذهبی، از هرگونه درآمد گردشگری بی‌نصیب‌ و مشمول محدودیت‌های حرایم سه‌گانه هستند. مردانی دلیل این امر را فقدان برنامه‌ای جامع و مدون را از عوامل اساسی رشد نکردن صنعت گردشگری در این شهرستان دانسته است.

این موضوع در کنار دیگر کشفیات و کاوش‌هایی که در دشت مرودشت رخ داده، این منطقه را تبدیل به یک ظرفیت بالقوه گردشگری کرده که می‌تواند در بلندمدت رونق اقتصادی شهرستان را به دنبال داشته باشد منوط به اینکه از این ظرفیت در راستای بهره‌مندی مردم استفاده شود.

همان گونه که پیشتر نیز در گزارش‌های مختلف اعلام شد درآمد حاصل از فروش بلیت آثار تاریخی به خزانه وارد و سپس بین استان‌ها تقسیم می‌شود. این موضوع بارها توسط رسانه‌ها از جمله خبرگزاری تسنیم مورد انتقاد قرار گرفت چرا که اهالی رسانه و فعالان میراث فرهنگی معتقدند که درآمد هر اثر باید برای همان اثر و در همان استان هزینه شود.

 

این امر منجر به هیئت امنایی شدن تخت جمشید و چند اثر دیگر استان فارس شد که مصوبه این موضوع فروردین ماه امسال از سوی وزیر میراث فرهنگی اعلام شد اما نکته اینجا است که برای بهره‌مندی مردم شهرستان مرودشت از درآمد و منافع اقتصادی این میراث جهانی تنها اکتفا کردن به درآمد بلیت کافی نیست.

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم شهرستان مرودشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: درآمد تخت جمشید و به صورت کلی آثار تاریخی و باستانی بر 2 محور استوار است، یکی بحث بلیت فروشی و هزینه‌ای است که از پارکینگ و بازدید گردشگر فراهم می‌شود که این درآمد به صورت سالانه براساس تعداد گردشگر مشخص است.

به گفته وی بلیت‌فروشی 10 تا 15 درصد درآمد را شامل می‌شود اما منبعی که بزرگتر است و مرودشت و پاسارگاد از آن بی‌بهره هستند هزینه‌هایی شبیه هتل، صنایع دستی و بازارچه‌هایی است که اطراف این آثار باستانی می‌تواند شکل بگیرد.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی معتقد است که این دو شهرستان با وجود برخورداری از 2 میراث جهانی به زیرساخت‌هایی این چنینی نیاز دارند که در استان‌های دیگر این زیرساخت‌ها فراهم است اما در شهرستان مرودشت یا پاسارگاد وجود ندارد.

رشیدی کوچی می‌گوید: در گذشته نگاه دقیقی در این باره وجود نداشته و سبب شده که کار به جایی برسد که گردشگر فقط از شهرستان مرودشت عبور کند و اقامت و ماندگاری در این شهرستان نداشته باشد همین امر هم سبب شده که بهره‌ای عاید مردم شهرستان نشود.

وی از توافقاتی برای ایجاد زیرساخت‌های این چنینی در شهرستان مرودشت و پاسارگاد خبر می‌دهد که کار نیز در مرحله طراحی نقشه است تا ورودی تخت جمشید ساماندهی شود.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی درباره هتل و مراکز اقامتی در این شهرستان نیز می‌گوید: با همت وزارت دفاع هتلی که مدت‌ها بلااستفاده شده بود، در حال بازسازی و ترمیم است که می‌تواند پذیرایی گردشگران و توریست‌ها باشد.

رشیدی همچنین از رایزنی با یکی از بانک‌ها برای اعطای وام و تسهیلات به مردم بومی در حوزه صنایع دستی سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که با نگاه مثبت‌تر مسئولان استانی این موارد تسریع شود.

ساماندهی محور گردشگری تخت جمشید نه تنها می‌تواند رونق بیشتری به گردشگری استان بلکه می‌تواند عوائد و درآمدی هم نصیب مردم شهرستان مرودشت به عنوان خاستگاه این بنای با ارزش کند.

برچسب ها: مرودشت ، درآمد ، تخت جمشید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار