رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه استان فارس با 32 هزار هکتار نخیلات و تولید نزدیک به 200 هزار تن خرما در سال دومین تولید کنند بزرگ خرما در کشور است، ابراز کرد: اگر بخواهیم قدرتمند وارد بازارهای بین المللی شویم، فرآوری خرما گلوگاه اصلی برای تولید محصولات ثانویه است.
کد خبر: ۹۳۶۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹ 29 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایانا: حسین پژمان  در حاشیه بازدید از سومین نمایشگاه بین المللی و تخصصی تجهیزات و صنایع وابسته به خرما در شیراز تصریح کرد: منافع حاصل از تشکیل زنجیره های ارزش محصولات غذایی به طور منصفانه بین تمامی حلقه های زنجیره تقسیم می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در زمینه خرما نیز به دنبال ایجاد زنجیره ارزش هستیم، اظهار کرد: زنجیره های مد نظر تامین کنندگان نهاده های اولیه، تولید کنندگان و فعالین این بخش از کشاورزی، کارخانه های صنایع تبدیلی و درجه بندی، سردخانه ‌ها، انبار ها و مراکز بازاریابی برای توزیع و فروش محصول را در بر می گیرد.

به گفته وی؛ واحد هایی که برای تشکیل یک زنجیره ارزش مورد نیاز است و علاقه مند به حضور در این زنجیره ها هستند به شرکت های مادری که از ابتدا باید در تولید مشارکت داشته باشند و سفارش دهند که محصول را با چه کیفیت، درجه و برند از تولید می خواهیم، معرفی می شوند.

پژمان با اعتقاد به اینکه ایجاد زنجیره های ارزش افزایش بهره وری، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و امکان سرمایه‌گذاری برای توسعه کار را به دنبال دارد، افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به کسانی که تمایل به فعالیت در این بخش را دارند آموزش ارائه و مجوز های لازم را اعطا و تسهیلات ایجاد صنایع فرآوری، بسته بندی و سردخانه ها را پرداخت می کند.

او با تاکید بر اینکه استان فارس با 32 هزار هکتار نخیلات و تولید نزدیک به 200 هزار تن خرما در سال دومین تولید کنند بزرگ خرما در کشور است، ابراز کرد: اگر بخواهیم قدرتمند وارد بازارهای بین المللی شویم، فرآوری خرما گلوگاه اصلی برای تولید محصولات ثانویه است.

به گفته پژمان؛ در صورت تولید شیره بهداشتی خرما انواع فرآورده ها مانند شهد خرما و انواع نوشیدنی ها، کیک و کلوچه ها و بستنی ها می توان تولید و روانه بازار های هدف کرد.

فارس مقام اول بسته بندی خرما در جنوب کشور

وی با اذعان به اینکه بسته بندی محصولات غذایی و کشاورزی مانند خرما سفیران فرهنگی کشور هستند و بیانگر میزان فرهنگ و علاقه مردم به محصول و نام های تجاری آن است، اضافه کرد: استان فارس در زمینه صنایع فرآوری و بسته بندی خرما در جنوب کشور مقام اول را دارد اما هنوز بسیاری از بسته بندی ها به صورت سنتی انجام می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: بیش از 65 واحد دارای پروانه بهره برداری بسته بندی و فرآوری خرما در استان فارس فعالیت می کند که واحدهای مذکور با ظرفیتی بالغ بر 34 هزار تن، اشتغال زایی 513 نفر و با سرمایه گذاری 872 میلیارد ریال فعال هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به موضوع توسعه باغ های نخیلات نیز گریزی زد و گفت: مهم ترین عامل باز دارنده توسعه کشت خرما تا ۲۰ سال قبل تکثیر خرما بود که قبلاً به صورت سنتی و تهیه پا جوش صورت می گرفت اما اکنون با تکنولوژی کشت بافت این مشکل رفع شده و به همین دلیل کشورهای زیادی در حال تکثیر ارقام کمیاب خرما هستند.

به گفته او؛ ارقام بین المللی و تجاری خرما مانند، برهی، مجول و پیارم در حال حاضر به راحتی به وسیله دستاورد های کشت بافت تکثیر و در مناطق مستعد کاشت در اختیار علاقه مندان قرار داده می شود.

وی با بیان اینکه ارقام بسیار خوبی مثل کبکاب، پیارم، شاهانی، زاهدی و خاصویی در استان فارس وجود دارد که در کشور شناخته شده اند و در خارج از کشور نیز برای آن ها تقاضا وجود دارد، اظهار کرد: رقم زاهدی از قدیم الایام یک خرمای تجاری بوده است که توسط کشور عراق صادر می شداما اکنون کشور ما در زمینه تولید و صادرات خرمای زاهدی از جایگاه مناسبی برخوردار است.

پژمان با اشاره به اینکه خرما جزو محصولات ارگانیک به شمار می آید و کمترین میزان سموم در نخلستان ها استفاده می شود، تصریح کرد: این نمایشگاه یک مکان مناسبی است به منظور آشنایی بازدید کنندگان با تنوع ارقام مختلف خرما و فرآورده های آن و مضافا می تواند در فرهنگ سازی برای مصرف خرما بسیار موثر باشد.

سومین نمایشگاه بین المللی و تخصصی تجهیزات و صنایع وابسته خرما در شیراز با حضور صاحبان صنایع خرما از استان های خرما خیز و صنعتی با برپایی بیش از ۶۵ غرفه در سالن سرپوشیده حافظ نمایشگاه بین المللی شیراز فعالیت می کند؛ این نمایشگاه که از روز سه شنبه هفتم بهمن ماه آغاز به کار کرده است تا جمعه دهم بهمن ماه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ پذیرای بازدید کنندگان است.

 

 

برچسب ها: فارس ، تولید ، خرما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار