کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر علوم پزشکی شیراز گفت: بی تحرکی احتمال ابتلا به سرطان را در انسان افزایش داده و در درازمدت منجر به نیاز بیشتر به دارو، بستری در بیمارستان و ملاقات بیشتر با پزشک می‌شود.
کد خبر: ۹۳۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴ 26 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر زهرا خسروی‌زادگان با اشاره به اهمیت داشتن تحرک و ورزش کردن در حفظ و ارتقاء سلامت جسمی و روحی، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۳۵ درصد افراد در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال در ایران، فاقد هرگونه تحرک و فعالیت فیزیکی در اوقات فراغت هستند.

او در عین حال خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده که ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط به گونه ای که تنفس و ضربان قلب افزایش یابد، در بیشتر روزهای هفته و در صورت امکان، هفت روز هفته، می تواند سبب حفظ سلامتی بدن شده و از خطر ابتلا به سرطان بکاهد، از طرفی تحرک و فعالیت بدنی متناسب با شرایط و وضعیت بیماران، در بهبود وضعیت روحی و افزایش مقاومت بدن آنان مؤثر بوده و منجر به افزایش طول عمر این افراد خواهد شد.

چگونگی تاثیر فعالیت بدنی بر سلامت

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر در خصوص نحوه تاثیرگذاری ورزش و فعالیت بدنی بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها و ارتقاء سلامت، گفت: فعالیت بدنی منظم، خطر ابتلا به بیماری خصوصا سرطان‌ها را به روش های مختلف نظیر تنظیم وزن بدن، کاهش عوامل التهابی، تنظیم سطح هورمون ها، تنظیم کارکرد انسولین و تقویت دستگاه ایمنی کاهش می دهد.

خسروی‌زادگان با بیان اینکه فعالیت بدنی منظم می تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد، گفت: برآورد می شود که ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه با شدت متوسط تا زیاد لازم است تا از بدن در برابر سرطان روده بزرگ محافظت شود.

او با تاکید براینکه شواهد موجود حاکی از تاثیر کاهشی فعالیت‌های بدنی در دوره‌های پیش و پس از یائسگی، بر خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان است، گفت: مطالعات قابل استناد نشان داده که فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید، به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز، کاهش قابل توجه خطر ابتلا به سرطان پستان را به دنبال دارد.

خسروی‌زادگان همچنین خاطرنشان کرد: خطر سرطان رحم در بانوانی که از نظر بدنی فعال هستند، به میزان ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش می یابد و بیشترین میزان کاهش خطر در بانوانی دیده می شود که سطح فعالیت بدنی بیشتری دارند.

او ادامه داد: بین فعالیت بدنی و خطر سرطان ریه نیز رابطه معکوسی وجود دارد و در افرادی که از نظر بدنی فعالتر هستند، این خطر به میزان نزدیک به ۲۰ درصد کاهش می یابد؛ همچنین بین فعالیت بدنی و خطر سرطان پروستات نیز رابطه معکوسی وجود دارد و امکان دارد مردانی که از نظر بدنی فعال هستند، کمتر به سرطان پروستات مبتلا شوند.

درست و ایمن ورزش کنیم

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر علوم پزشکی شیراز با همه یادآوری کرد که پیش از انجام فعالیت‌های ورزشی خصوصا اگر با شرایط خاصی به لحاظ بیماری‌های ارثی یا بیماری‌های غیرواگیر مزمن روبرو هستیم باید توصیه ها و دستورات پزشک خانواده را مد نظر قرار دهیم.

خسروی‌زادگان گفت: افرادی که بیش از ۴۰ سال سن داشته و عادت به فعالیت بدنی ندارند، کسانیکه دارای مشکلات قلبی یا سابقه حمله قلبی هستند یا حتی در خانواده خصوصا بستگان درجه یک سابقه بیماری قلبی دارند، افرادیکه با فشارخون بالا، دیابت، پوکی استخوان یا چاقی مفرط مواجه‌اند، قطعا باید قبل از انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش، با پزشک خانواده خود مشورد داشته باشند.

او در ادامه با اشاره به اینکه عادت‌های بد را هم باید به تدریج از خود دور کرد، گفت: عاداتی نظیر کم تحریکی، تماشای تلویزیون به مدت طولانی، استفاده دراز مدت از رایانه و ... باید ابتدا و به تدریج کاهش یابد و در ادامه، میزان انرژی و کالری دریافتی از طریق غذا را کنترل کنیم.

خسروی‌زادگان توصیه کرد: اگر اتوموبیل شخصی داریم، مسافت مناسبی پیش از رسیدن به مقصد آن را پارک کرده و بخشی از مسیر را پیاده طی کنیم، از طرفی گزینه‌های ورزشی بسیاری وجود دارد که امکان انتخاب و دنبال کردن آنها را داریم؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که حتما فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید.

این پزشک کارشناس بیماری‌های غیرواگیر گفت: خانواده و دوستان را وادار کنیم که به همراه ما فعالیت بیشتری داشته باشند تا هم از ما حمایت کنند، هم آنها را در بهبود سلامتی شان کمک کنیم؛ به دوستان و خانواده خود بگوییم که بیشتر فعال شده ایم و برای دلگرمی بیشتر، آنها را دعوت به همراهی کنیم.

خسروی‌زادگان به همه توصیه کرد که سطح فعالیت‌های بدنی خود را به آرامی و به تدریج افزایش دهند و گفت: نباید خودمان را زیاد خسته کنیم زیرا این خستگی به ما احساس واماندگی خواهد داد و مانع ادامه فعالیت بدنی می‌شود. متوجه باشیم که حتی داشتن فعالیت بدنی کم، بسیار بهتر از آنست که بی تحرک باشیم.

خسروی‌زادگان با بیان اینکه هر فردی باید حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط داشته باشد، گفت: افراد می‌توانند با افزایش قدرت بدنی، روزانه دست کم ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی شدید را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

او با طرح این توصیه که افراد باید فعالیت‌هایی که به آن علاقه دارند را انتخاب کنند، گفت: باغبانی، دوچرخه‌سواری، پیاده روی و ... می‌تواند جزو فعالیت‌هایی باشد که هم سلامت بدن را تامین خواهد کرد هم فرد از انجام آنها لذت می‌برد.

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در صورت داشتن مشکل جسمی، با پزشک در مورد نوع فعالیت مشورت کنید، توصیه کرد که برای تحرک، نیاز به هزینه نداریم و می‌توان طناب زدن، پیاده روی، دویدن نرم یا نرمش‌های استاندارد را انتخاب کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار