کارشناس تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیرازادامه داد:با مصرف روزانه دو لیوان شیر حدود ۵۰ درصد نیاز بدن افراد بالغ به این ویتامین تامین می‌شود. برای افراد بزرگسال سالم روزانه دو واحد یا بیشتر از گروه شیر و لبنیات توصیه می‌شود. مادران باردار و شیرده می‌بایست دست کم روزانه سه واحد از این گروه مصرف کنند.
کد خبر: ۹۳۴۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳ 24 January 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:کارشناس تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیرازگفت:فرآورده‌های لبنی علاوه بر این که منبع غنی پروتئین منشاء حیوانی محسوب می‌شوند، از نظر انرژی زایی نیز بسیار با ارزش بوده و ارزش غذایی زیستی بسیار بالایی را برای انسان داراست. این فرآورده‌ها سرشار از ویتامین‌های محلول در آب هستند که اغلب این دسته از ویتامین‌های موردنیاز بدن را تأمین می‌کنند.
عهدیه مرادی افزود:شیر حاوی تمامی ویتامین‌های محلول در چربی و مواد معدنی (به ویژه کلسیم) در حد مناسب نیز بوده، به عنوان بهترین منبع کلسیم در میان مواد غذایی محسوب می‌شود، به نحوی که در کشور‌های توسعه یافته تا ۸۵ درصد از کلسیم موردنیاز بدن افراد به کمک شیر و غذا‌های لبنی تامین می‌شود.
شیر و فراورده‌های آن یکی از مهم‌ترین بخش‌های رژیم غذایی انسان در نقاط مختلف جهان است، شیر از دیرباز به عنوان غذایی کامل شناخته می‌شود و آن را غذای سلامتی می‌نامند.
وی اظهار داشت:شیر و لبنیات، منبع بسیار خوبی برای تأمین پروتئین موردنیاز بدن است. کلسیم موجود در شیر و لبنیات از نرمی استخوان، کندی رشد، خرابی دندان‌ها در کودکان و پوکی استخوان در بزرگسالان پیشگیری می‌کند. مصرف دو تا سه لیوان شیر در روز می‌تواند نیاز بدن به کلسیم را در افراد بالغ تامین کند. فسفر به همراه کلسیم در تشکیل استخوان و استحکام آن موثر بوده و در ساخت بافت‌های عضلانی، مغز و اعصاب دخالت می‌کند.

عوارض کمبود ویتامین‌های ضروری بدن


کارشناس تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیرازگفت:شیر حاوی بعضی از ویتامین‌ها مانند A، B ۱۲، B ۲ و B ۱ است و همانطور که می‌دانیم، کمبود ویتامین A باعث شب کوری، ناراحتی‌های چشمی و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی می‌شود.
کمبود ویتامین B ۱ نیز موجب بی اشتهایی، بی حوصلگی، خستگی جسمی و روحی می‌شود.
همچنین کمبود ویتامین B ۲در بدن، پوسته پوسته و خشک شدن پوست اطراف دهان، گوش و بینی را به همراه داشته و در موارد شدید، در بینایی اختلال به وجود می‌آید.

اهمیت افزایش مصرف لبنیات در مادران باردار و شیرده


کارشناس تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیرازادامه داد:با مصرف روزانه دو لیوان شیر حدود ۵۰ درصد نیاز بدن افراد بالغ به این ویتامین تامین می‌شود. برای افراد بزرگسال سالم روزانه دو واحد یا بیشتر از گروه شیر و لبنیات توصیه می‌شود. مادران باردار و شیرده می‌بایست دست کم روزانه سه واحد از این گروه مصرف کنند.
کارشناس تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز برای مصرف لبنیات ۲۰ توصیه کرد:
۱ - از خرید شیر خام (غیر پاستوریزه) تا حد امکان خودداری کرده و اگر به دلایلی مجبور به استفاده از شیر خام غیر پاستوریزه هستید، آن را جوشانده و ۱۰ دقیقه در حال جوش به هم بزنید.
۲ - شیر خام (غیر پاستوریزه) را به هیچ وجه قبل از جوشاندن در یخچال نگذارید.
۳ - ظروف مورد استفاده برای شیر غیر پاستوریزه پس از مصرف، باید با آب و مایع ظرفشویی شسته شوند.
۴ - گاهی به شیر فاسد جوش شیرین می‌زنند تا دلمه نبندد، بنابراین از خرید شیر غیر بسته بندی بپرهیزید.

۵- شیر پاستوریزه بعد از خرید، باید در یخچال و در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد، برای مدت ۴۸ ساعت نگهداری شود.
۶- از نگهداری شیر پاستوریزه در خارج از یخچال خودداری کنید.
۷ - اگر شیر پاستوریزه بیشتر از ۴۸ ساعت در یخچال باقی بماند، اگرچه علایم فساد و بریدگی در آن مشاهده نشود، قبل از مصرف آن را دست کم به مدت یک دقیقه بجوشانید.
۸- از خرید پنیر تازه بپرهیزید و پنیر‌های تهیه شده از شیر پاستوریزه استفاده کنید، پنیر تازه در صورتی قابل مصرف است که به مدت دو ماه در آب نمک داخل یخچال باقی بماند تا از آلودگی‌های میکروبی عاری شود.
۹- از خرید خامه و کره غیر پاستوریزه به هر شکلی خودداری کنید.

۱۰- باید بدانیم کره بسته بندی شده پاستوریزه تنها به مدت یک هفته در یخچال قابل نگهداری است، اگر می‌خواهید مدت بیشتری آن را نگهداری کنید، باید در فریزر گذاشته شود.
۱۱- هنگام خرید کشک مایع دقت کنید تا علایم کپک زدگی و بوی نامطبوع نداشته باشد و قبل از مصرف آن را به مدت ۱۰ تا ۲۰دقیقه بجوشانید.
۱۲- قبل از مصرف هر نوع کشک مقداری آب به آن اضافه کنید و دست کم پنج تا۱۰ دقیقه در حال به هم زدن بجوشانید.
۱۳-به دلیل بالا بودن میزان نمک استفاده شده در تهیه کشک توصیه می‌شود از انواع کم نمک استفاده کنیم.
۱۴- بهتر است از شیر و لبنیاتی که با ویتامین D غنی شده اند، استفاده کنید، زیرا این ویتامین برای جذب بهتر کلسیم بسیار مفید است.
۱۵-از شیر پاستوریزه شده کم چربی (۲ درصد یا کمتر) استفاده کنید.
۱۶-بستنی‌هایی بخورید که از شیر پاستوریزه تهیه شده باشد و به یاد داشته باشیم مقدار قند بستنی بالاست؛ بنابراین توصیه می‌شود در مصرف آن زیاده روی نکنیم.
۱۷-اگر دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستیم، شیر بدون لاکتوز و یا پنیر‌های سفت و ماست مصرف کنیم.
۱۸- هنگام خرید شیر به تاریخ انقضای آن توجه کنید.
۱۹-ظرف شیر را تا هنگام مصرف بسته و به دور از مواد بودار نگهداری کنید.
۲۰- استفاده از شیر استریل شده برای حمل در مسافرت‌های خارج از شهر مناسب‌تر است. این نوع شیر‌ها را در صورت باز نشدن، می‌توان تا چهار ماه در دمای محیط نگهداری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار