وسعت دشت گل محمدی در شهرستان داراب هفت هزار هکتار است و سالانه هفت هزار تُن گل محمدی از این اراضی تولید می‌شود که از این میزان پنج هزار تُن به صورت دیم و دو هزار تُن نیز کشت آبی است.
کد خبر: ۹۳۳۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲ 20 January 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: داراب بزرگترین دشت گل محمدی جهان را در قلب خود جای داده است، این پهنه با برکت که در روستاهای لایزنگان، نوایگان شکرویه و مروارید گسترده شده، تنها یکی از پتانسیل‌های کم‌نظیر داراب در حیطه کشاورزی و گردشگری طبیعی است.

سالانه مقادیری از گل محمدی تولید شده در قالب عرقیات و گلاب فرآوری‌ می‌شود اما به نسبت حجم تولید و وسعت این محصول ارگانیک، خام‌فروشی بیشتر و فرآوری کمتر است.

وسعت دشت گل محمدی در شهرستان داراب هفت هزار هکتار است و سالانه هفت هزار تُن گل محمدی از این اراضی تولید می‌شود که از این میزان پنج هزار تُن به صورت دیم و دو هزار تُن نیز کشت آبی است.

از هفت هزار تن گل تولیدی، حداکثر دو هزار تن فرآوری شده و بخش اعظم آن به صورت خام‌ به بازارهای هدف ارسال می‌شود.

مستندسازی و ترجمه مقالات؛ مقدمه‌ای برای ثبت جهانی دشت گل

به تازگی خبری مبنی بر ثبت جهانی گل‌محمدی داراب از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد.

در این راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در داراب گفت: ثبت جهانی دشت گل محمدی داراب در دست اقدام بوده و هنوز اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

حسین پژمان ادامه داد: در این زمینه اصلاح و توسعه باغات گل محمدی باید در دستور کار قرار گیرد و توسعه یابد.

وی بیان کرد: یکی از مقدمات ثبت جهانی دشت گل، مستندسازی و ترجمه مقالات به زبان انگلیسی برای مطرح شدن این ظرفیت در عرصه بین المللی است.

پژمان اظهار داشت: طی سه سال گذشته در روستای لایزنگان به شناسایی آفات و دفع آنها پرداخته و اکنون سرفصل جدیدی در راستای ثبت جهانی این مجموعه تعریف شده که همان اصلاح و توسعه باغات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین به ثبت جهانی انجیر داراب اشاره کرد و گفت: برندسازی و ثبت جهانی انجیر این شهرستان در دستور کار قرار دارد و در این زمینه وسعت سطح زیرکشت این محصول و مرغوبیت آن مورد نظر است.

پژمان ضمن تاکید بر فرآوری گل محمدی و توسعه صنایع تبدیلی در این زمینه اظهار داشت: اسانس‌گیری، ارزش افزوده فراوان دارد و با توجه به دانش فنی و تکنولوژی، همچنین امکان صدور اسانس به کشورهای دیگر می توان بر این وجه از کار متمرکز شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از هشت سال گذشته در سازمان جهاد کشاورزی تمرکز ما بر باغات بوده و گیاهان دارویی طی چند سال اخیر مطرح شده‌اند.

 

ایجاد پژوهشکده گل محمدی؛ مسیر ثبت جهانی را تسهیل می‌کند

مسئول کانون بسیج جامعه کشاورزی شهرستان داراب نیز در این راستا گفت: یکی از پیش‌نیازهای ثبت جهانی دشت گل‌محمدی داراب، ایجاد پژوهشکده اسانس و گل محمدی است، همانطور که در دانشگاه کاشان، پژوهشکده اسانس گل محمدی تاسیس شده و در معرفی و صدور این محصول بسیار کمک کرده است.

سلیمان صفری ضمن تاکید بر ارتباط با مراکز دانش‌بنیان در جهت نزدیک شدن به ثبت جهانی گل‌محمدی داراب گفت: در زمینه تاسیس پژوهشکده، پیشنهاد خود را مطرح کرده و با مسئولان شهرستان در میان گذاشته ایم که به تازگی نیز با مرکز جهاد دانشگاهی شهرستان رایزنی در این زمینه صورت گرفته همچنین بسیج جامعه کشاورزی شهرستان آماده هر گونه همکاری و تعامل در این زمینه است.

وی با اشاره به موانع موجود در بحث گل محمدی و مشکلات کارآفرینان این عرصه اظهار داشت: در حال حاضر از هفت هزار تن گل محمدی تولید شده، حداکثر دو هزار تن فرآوری شده و بخش اعظم این محصول ارزشمند در قالب خام فروشی به نقاط دیگر ارائه می‌شود.

این کارآفرین دارابی با اشاره به اینکه رفع موانع فرآوری این محصول، منوط به واگذاری کار به مردم است، گفت: زنجیره تامین، تولید و فروش گل محمدی باید به دست مردم باشد.

صفری ادامه داد: مواد اولیه با هدایت مردم همچنین فرایند تولید و فروش نیز باید با حضور مردم باشد اما در این زنجیره، فقط سرمایه‌گذار دیده می‌شود.

مسئول کانون بسیج جامعه کشاورزی داراب اظهار داشت: صنایع تبدیلی در آخر زنجیره قرار دارد و نقطه اول زنجیره، عدم استفاده از کود شیمیایی برای رسیدن به محصول ارگانیک است.

وی تصریح کرد: اما در حال حاضر محصولی که به دست ما می‌رسد، کاملاً مطلوب نیست و به عنوان مثال اگر از جنبه گردشگری به این موضوع توجه کنیم، زمانی که گردشگر وارد باغات گل محمدی می‌شود و ظرف سموم را مشاهده می‌کند، متوجه می شود سم‌پاشی صورت گرفته که این امر در تعارض با تولید ارگانیک است.

صفری تاکید کرد: بنابراین برای رسیدن به محصول ارگانیک، نیاز به فرهنگسازی و ارائه مشاوره علمی به کشاورزان است تا این قشر زحمتکش بدانند که در هر شرایطی، استفاده از سموم جایز نیست.

برچسب ها: تولید ، گل محمدی ، داراب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار