علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد شهرداری شیراز در هزینه‌ کرد گزاف برای پروژه‌هایی همچون سنگفرش ارم و انعقاد قراردادهای 25 یا 40 میلیارد تومانی برای این قبیل پروژه‌ها گفت: بهتر بود شهرداری به‌ جای صرف این اعتبارات گزاف این هزینه‌ها را صرف بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی می‌کرد چرا که پرداختن به سیستم حمل و نقل عمومی ضروری‌تر است.
کد خبر: ۹۳۳۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱ 20 January 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در ماه‌های گذشته که شهرداری شیراز عملیات سنگ‌فرش خیابان ارم شیراز را آغاز کرد، اظهارنظرهای موافق و مخالف این پروژه از سوی مردم و مسئولان مختلف کم نبود و برخی منتقدان حتی عملکرد شهرداری را در سایر حوزه‌ها نیز غیرقابل دفاع دانستند اما چیزی که بیشتر از همه خودنمایی می‌کند آمارهای عجیب و غریب از هزینه‌ کرد پروژه مذکور است.

بر اساس آن چه مطرح است 10 تا 40 میلیارد تومان اعتبار صرف این پروژه شده اما میزان مبلغ این پروژه چه از سوی مسئولان شهرداری و شورای شهر شیراز و چه از سمت رسانه‌‌ها به نقل از افراد مطلع بارها متغیر اعلام شد که جای سوال است.

مسئولان این میزان اعتبار را در مراحل اولیه تصویب نزدیک به 20 تا حداکثر 25 میلیارد تومان برآورد کردند اما به گفته نواب قائدی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز تاکنون اعتبار اجرای پروژه سنگفرش خیابان ارم شیراز به 40 میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان این که مبلغ قطعی این پروژه را نمی‌شود از ابتدا اعلام کرد گفت: در ابتدا مبلغی برای اجرای پروژه پیش‌بینی می‌شود که پس از برگزاری مناقصه ممکن است پیمانکار پروژه به قیمت مذکور ضریب پیشنهادی ارائه می‌کند که در زمان اتمام‌ این پیمان یک سری الحاقات به آن اضافه شود و در نهایت قیمت تمام شده پروژه پس از پایان کار معلوم‌ می‌شود.

این در حالی است که نوذر امامی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز کل اعتبار قرارداد پروژه پیاده راه‌سازی و سنگفرش ارم شیراز را 19 میلیارد تومان اعلام کرد و به تسنیم گفت: با لحاظ کردن میزان تعدیل این پروژه این‌ میزان اعتبار حداکثر به 25 میلیارد تومان می‌رسد.

در همین رابطه شهردار منطقه یک شیراز نیز با اشاره به این که سازمان بازرسی تمام مدارک و قراردادهای پروژه پیاده‌راه‌سازی ارم شیراز را چندین بار مورد بررسی قرار داده است گفت: برآورد اولیه قرارداد پروژه ارم شیراز حدود 11 میلیارد تومان است.

غلامرضا نامورچی افزود: پیمانکار این پروژه در مناقصه عمومی شرکت کرده و قرارداد و مدارک وی در کمیسیون معاملات مورد بررسی قرار گرفته و برنده شده و قرارداد این پیمانکار چیزی حدود 18 میلیارد و 150 میلیون است که اصل و کپی این قرارداد موجود است‌.

وی با تاکید به این که قرارداد بودجه این پروژه کاملا مشخص است گفت: دیدگاه برخی از همکاران شورا کمی متفاوت است و با توجه به قرارداد، میزان تعدیلی که ممکن است به این‌ پروژه تعلق بگیرد بستگی به اعدادی دارد که دولت اعلام‌ می‌کند که در حال حاضر میزان قرارداد پیمانکار این پروژه همان 18 میلیارد و 150 میلیون تومان است و پیاده راه‌سازی و سنگفرش خیابان ارم، قطعا کار ماندگاری است که مردم از آن لذت خواهند برد چرا که مردم با این‌ نقطه از شهر خاطرات زیادی دارند.

در ادامه علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد شهرداری شیراز در هزینه‌ کرد گزاف برای پروژه‌هایی همچون سنگفرش ارم و انعقاد قراردادهای 25 یا 40 میلیارد تومانی برای این قبیل پروژه‌ها گفت: بهتر بود شهرداری به‌ جای صرف این اعتبارات گزاف این هزینه‌ها را صرف بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی می‌کرد چرا که پرداختن به سیستم حمل و نقل عمومی ضروری‌تر است.

 

وی با تاکید به این که پرداختن به حمل و نقل عمومی در راستای بحث انسان‌محوری و پیاده‌محوری است، افزود: با قوی کردن سیستم حمل و نقل عمومی در حقیقت به بحث تعالی خانواده توجه می‌کنیم که برای تحقق آن باید خانواده‌ها بتوانند به راحتی از سیستم‌ حمل و نقل عمومی استفاده کنند و در همین راستا هزینه‌کرد هزینه گزاف برای پروژه‌هایی همچون سنگ‌فرش ارم شیراز اولویت ندارد.

نماینده مردم شیراز اظهار داشت: معتقدم که بهتر است خیابان‌های مرکز شهر، مراکز تاریخی و محور عرفان آن‌ هم نه با این قیمت‌های گزاف بلکه با سنگ‌ فرش‌هایی به مراتب بهتر و زیباتر با سنگ‌هایی مقاوم و با صرف هزینه‌ای نصف این اعتبارات سنگفرش شوند.

وی با تاکید به این که شهرداری باید در هزینه ‌کرد خود در اجرای پروژه‌های شهری دقت داشته باشد، افزود: پول‌هایی که شهرداری صرف این پروژه‌ها می‌کند، پول‌هایی است که مردم به صورت خرد به شهرداری داده‌اند و در این راستا شهرداری باید امین‌ مردم باشد و پول آنها را در جای درست و مورد رضایت آنها هزینه کند.

شهردار سابق شیراز به مقایسه شهر شیراز با رُم در زمینه اجرای سنگفرش خیابان‌ها از سوی یکی از اعضای شورای شهر شیراز واکنش نشان داد و گفت: این‌ مقایسه، مقایسه درستی نیست چرا که نه اقلیم و نه فرهنگ و درآمد ما قابل قیاس با شهر رم و دیگر شهرهای اروپایی و حتی آسیایی است.

پاک‌فطرت با بیان این که در همه جای دنیا حل مشکل حمل و نقل عمومی نخستین اولویت است اظهار داشت: در این راستا ضروری است شهرداری شیراز نیز به مواردی همچون تکمیل خطوط مترو، قطار، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تراموا توجه کند.

وی گریزی نیز به اجرای فاز صفر و یک تراموا در دوره خدمت خود زد و افزود: در دوره خدمتم به عنوان شهردار شیراز فاز صفر و یک طرح تراموا را انجام دادم و در مرحله عملیاتی شدن بود و انتظار بود شهردار فعلی حداقل 10 کیلومتر از تراموا را تکمیل کند چرا که هزینه تراموا یک سوم یا یک‌ چهارم هزینه مترو می‌شود که در کنار آن باید به نوسازی بحث ناوگان خطوط اتوبوسرانی نیز توجه ویژه می‌شد.

وی با بیان اینکه امروز حداقل نزدیک به 1300 دستگاه اتوبوس با عمر بیش از 5 سال در ناوگان حمل و نقل شیراز وجود دارد اظهار داشت: هر سال عمر حدود 100 دستگاه اتوبوس و حتی بیشتر به بالای 10 سال می‌رسد و در حال حاضر بیش از 200 تا 300 دستگاه اتوبوس با عمر بیش از 10 سال در ناوگان خطوط اتوبوسرانی شیراز هستند که باید از چرخه عبور در شهر شیراز منع شوند و به‌ جای آنها اتوبوس‌های جدید وارد چرخه ناوگان اتوبوسرانی شوند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید به این که وزارت کشور طبق قانون باید بر عملکرد شورا و شهرداری نظارت داشته باشد گفت: در این راستا وزارت کشور باید بر میزان بودجه و کیفیت پروژه‌های عمرانی نظارت دقیقی داشته باشد.

پاک‌فطرت با انتقاد از استانداری فارس نیز گفت: استانداری فارس نظارت خوبی بر مجموعه شهرداری شیراز نداشته و در این رابطه استانداری خود را کنار کشیده که به‌ نظرم کار اشتباهی است و این رویه باید تغییر کند چرا که نسبت به این موضوع تکلیف دارد و باید بر عملکرد شهرداری نظارت داشته باشد.

وی افزود: به‌ عنوان یک‌کارشناس، نه نماینده مردم در مجلس نسبت به هزینه گزافی که صرف پروژه‌های شهر شیراز می‌شود انتقاد دارم و معتقدم که با هزینه‌های به مراتب کمتر و حتی با نصف این اعتبارات نیز می‌توان خیابان‌های مرکز شهر شیراز، مراکز تاریخی و محور عرفان را سنگفرش کرد.

با همه این تفاسیر این‌ میزان هزینه برای یک پروژه شهری که چندان‌ هم حیاتی نیست این‌ نکته را یادآوری می‌کند که آیا صرف این هزینه‌های گزاف در پروژه‌های شهری شیراز برای سایر نقاط شهر به‌ویژه مناطق محروم‌تر در اولویت نیست؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار