غذا یکی اجزای جدایی ناپذیر فرهنگ و زندگی مردم است. بسیاری از مردم در جای‌جای ایران غذاهای محلی خوشمزه‌ای می‌پزند که در هیچ جای دیگر سرو نمی‌شود.
کد خبر: ۹۳۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴ 20 January 2021

غذا یکی اجزای جدایی ناپذیر فرهنگ و زندگی مردم است. بسیاری از مردم در جای‌جای ایران غذاهای محلی خوشمزه‌ای می‌پزند که در هیچ جای دیگر سرو نمی‌شود. به‌واقع می‌توان فرهنگ غذا و دستور پخت‌های به‌خصوص را نیز جزئی از تاریخ یک سرزمین دانست. یکی از قسمت‌های قدیمی ایران که تاریخ عظیم و تمدن عجیبی را در خود دارد، شیراز و فارس است. فارس به‌عنوان مرکز همه قدرت ایرانیان در دوران هخامنشی غذاهای گوناگون و خوش طعمی دارد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

غذاهای سنتی شیراز
غذاهای سنتی شیراز شامل انواع پلوها، کوفته‌ها، سالاد و پیش غذاهای معروف و… می‌شود که بین مردم ایران سالاد شیرازی یکی از معروفترین آن‌ها است. در این مطلب می‌خواهیم تعدادی از پلوهای شیراز را به شما معرفی کنیم.

کلم پلو
کلم پلو یکی دیگر از انواع غذاهای شیراز است که مانند سالاد معروف شیراز بین مردم کل کشور رواج دارد. مردم شیراز کلم پلو را با ترکیب شوید، برنج، کلم، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی و…. می‌پزند. این غذای مغذی پای ثابت همه لیست غذاهای شیراز است. درصورتی‌که این غذای دوست داشتنی را در هتل شما سرو نکردند، بهتر است برای صرف آن راهی رستوران‌های شیراز شوید و آن را از دست ندهید.

بفرمایید کلم پلو شیرازی:smiling face with heart-shaped ey - ویسگون

 

دو پیازه
غذاهای سنتی همیشه سخت و غیرقابل پخت برای غریبه‌‌ها نیست. بعضی از آن‌ها بسیار ساده هستند و می‌توانید به‌عنوان غذای حاضری آن‌ را سرو کنید. دو پیازه که ترکیبی ساده از سیب زمینی، پیاز، رب یا گوجه فرنگی و گاهی گوشت است، بهترین نمونه غذاهای ساده محسوب می‌شود.

برای پخت این غذا اول سیب زمینی را آب‌پز می‌کنند و سپس با تفت‌دادن پیاز و اضافه شدن رب یا گوجه به آن‌ها اجازه می‌دهند ترکیبات آن کنار هم جا بیفتد. مطمئنا برای پخت غذاهای ساده این‌چنینی، احتیاجی به رستوران رفتن نیست. شما می‌توانید پس از گردش حسابی در شهر شیراز یا در یک طبیعت‌گردی لذت بخش این غذا را بپزید که نیازی به تشریفات عجیب و غریب هم ندارد.

طرز تهیه انواع خوراک دو پیازه،دو پیازه میگو،دو پیازه تخم مرغ،دو پیازه سیب  زمینی و ... | مجله کوروش

 

شکر پلو
غذاهای گرم زیادی هستند که مسافران در شیراز به‌عنوان غذای محلی سرو می‌کنند. یکی از این غذاها شکر پلو است که از ترکیب بادام و خلال پسته، برنج، شکر، پیاز و… درست می‌شود. این غذای لذیذ فقط یکی از نمونه‌های مختلف شیراز است که با ترکیب شیرینی سرو می‌شوند. شما می‌توانید درصورتی‌که علاقه زیادی به این نوع غذاها دارید، جست‌وجوی کوچکی در اینترنت داشته باشید و با سیلی از دستور پخت غذاهای شیرازی با طعم شیرین روبرو شوید.

معمولا در تور شیراز که گردش‌های محلی دارند و شما را به بوم گردی می‌برند، غذاهای سنتی و محلی هم سرو می‌شود. با سرچ در لیست تورهای شیراز علی بابا می‌توانید با مجموعه‌ای از تور شیراز مواجه شوید که خدمات متفاوتی ارائه می‌دهند.

طرز تهیه شکر پلو زعفرانی و خوشمزه و مجلسی با فیله مرغ

 

رب پلو
ترکیبات رنگی یکی از خصیصه‌های غذاهای شیرازی است. این ترکیبات به نحوی هستند که انگار شیرازی‌ها از ترکیبات جدید و غذاهای متفاوت ابایی ندارند. رب پلو همان‌طورکه از اسمش می‌فهمید، ترکیبی از برنج با نوعی از رب است. در این غذا از رب انار، برنج، سبزیجات، گردو، کشمش، شکر و… استفاده می‌شود که طعمی لذت‌بخش را به‌وجود می‌آورند.

برای سرو غذاهای مخصوص شیرازی بهتر است در لیست‌های غذایی تور شیراز از تهران یا تور هوایی شیراز بگردید. البته راه دیگر این است که با دوستان خود راهی رستوران‌های شیراز شوید و این غذاهای سنتی را سفارش دهید.

طرز تهیه رب پلو خوشمزه و مجلسی به روش شیرازی با گوشت مرغ

 

شیرازی پلو
غذایی لذیذ و خوش‌طعم که حس‌وحال خوبی دارد و در ترکیبات آن از انواع مواد مغذی استفاده می‌شود. این غذای لذیذ ترکیبی از مرغ، برنج، شکر، سبزیجات، بادمجان و ماست با تزیین خلال‌های مختلف از مغریجات است. لازم به ذکر است که برای جست‌وجوی این غذا در لیست غذای هتل‌ها ترجیحا تور شیراز از تهران یا هر شهر دیگری را ببینید که درجه کیفی بالایی دارند. اگر هم قصد سفر با تور یا اصلا سفر به شیراز را ندارید، حتما رسپی این غذا را تهیه و در خانه آن را بپزید.

طرز تهیه شیرین پلو شیرازی خوشمزه و مجلسی رستورانی با مرغ

 

کوفته هلو
درست است که این مطلب درباره پلوهای شیراز نوشته شده؛ اما کوفته هلو به قدری خوشمزه است که حیف است در همه متن‌های دنیا درباره غذای شیراز تبلیغ آن را نکنیم! این کوفته بزرگ و خوش‌طعم یکی از غذاهای محبوب شیراز است که در هیچ جای دیگر نمی‌توان نمونه آن را دید؛ غذایی دوست داشتنی که ترکیبات جالبی از ادویه و سبزیجات دارد. گوشت، آرد نخودچی، سبزیجات، هویج، نرگسی، آلوچه، پیاز داغ و… فقط نمونه‌ای از ترکیبات خوش طعم این غذا هستند که طعم بسیار خوبی دارند.

طرز تهیه کوفته هلو , رستوران های ایرانی
سفر به شیراز
سفر به شیراز اگر هیچ سودی نداشته باشد، چشم شما را به مرکز بزرگ‌ترین امپراطوری دنیا روشن می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار