طی روزهای گذشته و با بازگشت روند افزایشی شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در استان فارس و رسیدن آن به حوالی خط زون!، هشدارهای مسئولان و کارشناسان نسبت به شکل گرفتن موج چهارم این بیماری، آغاز شده است،
کد خبر: ۹۳۳۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶ 19 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: کووید ۱۹ که همزمان با کشور در فارس نیز طی آبان ماه، به بالاترین سطح از شیوع در قالب موج سوم رسید و شمار بیماران بستری در بیمارستان را به حوالی عدد ۳ هزار و تعداد مرگ‌های ناشی از عوارض خود را به عدد بسیار بالای هر ساعت ۲ فوتی، رساند، از میانه دی‌ماه، آرام گرفت، انگار که بخواهد نفسی تازه کرده و همراه با ساده‌انگاران و باز شدن حلقه سخت پروتکل‌ها، حمله‌ای تازه را آغاز کند.

طی روزهای گذشته، شاهد کاهش سطح حساسیت‌ها و برگزاری مراسم‌های جمعی، دورهمی‌های خانوادگی، مسافرت‌ها و ... در نقاط مختلف کشور، خصوصا استان‌های جنوبی که همواره زمستانی پر طرفدار داشته‌اند، بودیم؛ اتفاقاتی که موقعیت را برای فعال شدن ویروس فرصت طلب کرونا، فراهم کرد.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، طی روزهای گذشته روند بستری مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌های فارس که به کمتر از ۴۵۰ نفر رسیده بود، بار دیگر صعودی شد و شاهد رشد آرام اما متوالی تعداد بیماران بستری بودیم.

معاون و جانشین استاندار در ستاد مدیریت بیماری کرونای استان فارس هفته گذشته در حاشیه جلسه ستاد ملی، نسبت به آغاز روند افزایشی این بیماری، هرچند آرام و خاموش، اشاره کرد و نسبت به آن هشدار داد.

عبدالرضا قاسمپور به مردم توصیه کرده بود که پروتکل‌ها را همچنان و به شکل کامل رعایت کرده و از عادی‌انگاری وضعیت پرهیز داشته باشند.

اما این هشدارها تاثیری نداشت و روزهای پایانی هفته گذشته و ابتدای این هفته، اغلب هتل‌ها در شیراز بعد از ماه‌ها رکود شاهد حضور مسافران فراوانی بودند و بعضی از این واحدهای اقامتی در تماس تلفنی خبرنگار ایسنا از تکمیل بودن ظرفیت خبر دادند.

طی روزهای گذشته، سفره خانه‌ها و اماکن پذیرایی در حاشیه شهر شیراز اعم از رستوران و باغ رستوران و .... هم با ظرفیتی کامل، به مشتریان فراوان خود سرویس دادند؛ مشتریانی که فارغ از اهمیت سلامت خود و شهروندان، خسته از در خانه و پشت ماسک ماندن، دور هم نشستند و غذا صرف کردند و ....

حالا اما هشدارها در خصوص آغاز موج چهارم کرونا، جدی‌تر شده است؛ تا جایی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در جلسه ستاد دانشگاهی مدیریت این بیماری، نسبت به اهمیت موضوع هشدار داد!.

دکتر مهرزاد لطفی با اشاره به افزایش سفرهای شهروندان استان فارس به استان‌های جنوبی، اهمیت تشدید نظارت‌ها بر مراکز و اماکن عمومی و تفریحی را یادآور شد.

لطفی» با توجه به رفت و آمد مسافران و عبور از استان فارس به ویژه از استان های همجوار، بر ایجاد محدودیت ها در چارچوب پروتکل ها و رعایت دستورالعمل های بهداشتی تاکید کرد.

او با تاکید بر اینکه کرونا تمام نشده است، اضافه کرد: عادی انگاری و رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی، سبب پیک مجدد کرونا در استان و افزایش مبتلایان کووید۱۹ خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه نیز بر اهمیت اطلاع رسانی بیشتر به مردم در زمینه رعایت مسایل بهداشتی، پرهیز از دورهمی های خانوادگی و حضور در تجمعات و همچنین پرهیز از مسافرت های غیرضروری تاکید کرد و از روند افزایشی مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته در استان خبر داد.

دکتر عبدالرسول همتی با اشاره به برگزاری نشست ها و برنامه های مختلف در ادارات و سازمان ها افزود: ادارات و سازمان ها باید الگوی جامعه باشند، بنابراین در برگزاری نشست ها و برنامه های مختلف لازم است به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بیشتر توجه شود.

دکتر اورنگ ایلامی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از افزایش آمار مبتلایان و بیماران بستری در شهرهای گرمسیری استان فارس با توجه به افزایش مسافرت ها، خبر داد و بر لزوم بررسی ویژه این موضوع و چاره‌اندیشی در مورد آن، تاکید کرد.

علیرغم هشدارها، شواهد نشان‌دهنده کاهش حساسیت‌های مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، موضوعی که می‌تواند موج چهارم شیوع کروناویروس را در فارس با شدت و حدتی بیش از موج‌های قبلی، ایجاد کند.

کارشناسان و مسئولان بهداشتی با اشاره به لزوم یادآوری شرایط بسیار دشوار آبانماه امسال، بر لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی خصوصا پرهیز از برگزاری و شرکت در میهمانی و دورهمی‌ها و سفرهای غیرضروری درون و برونشهری و اجتناب از حضور در جمع‌های مختلف خصوصا گردهمایی‌های برگزار شده در فضای بسته، تاکید دارند.

برچسب ها: کرونا ، مبتلایان ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار