حسن شاهی با ذکر اینکه تاکنون اقدامی موثر در زمینه نصب دستگاه کارخوان در تاکسی‌ها صورت نگرفته، عنوان کرد: امیدواریم هر چه زودتر نصب دستگاه های کارتخوان در تاکسی‌ها شروع شده تا شاهد کاهش مشکلات پول خرد میان راننده و مسافران باشیم.
کد خبر: ۹۳۳۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸ 18 January 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: کمبود پول خرد در وسایل حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس به معضلی در شهر شیراز تبدیل شده که گاهی اوقات به مشاجره‌های لفظی راننده و مسافران نیز منجر می شود.

در حال حاضر کرایه هر کورس تاکسی در شیراز مبلغ 1250 تومان می باشد که به دلیل کمبود پول خرد اغلب رانندگان، این عدد را گرد کرده و به ازای هر نفر مبلغ، 1500 تومان و حتی دیده شده 2 هزار تومان گرفته می شود.

درحال حاضر کرایه هر کورس تاکسی در شیراز مبلغ 1250 تومان می باشد که به دلیل کمبود پول خرد، اغلب رانندگان این عدد را گرد کرده و به ازای هر نفر مبلغ، 1500 تومان و حتی دیده شده 2 هزار تومان گرفته می شود

به منظور حل این مشکل طرحی در شیراز مطرح شد مبنی بر نصب دستگاه‌های کارتخوان درون تاکسی‌ها تا مسافران به راحتی بتوانند با کارت عابر بانک خود کرایه را حساب کرده و دیگر مشکلی در خصوص کمبود و یا نبود پول خرد پیش نیاید، طرحی که به نظر نمی رسد در شیراز عملیاتی شده باشد.

به همین منظور به سراغ رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز رفته و گفت‌وگویی را با وی داشتیم.

هیچ اقدام موثری در زمینه نصب کارتخوان در تاکسی‌ها صورت نگرفته است

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بهترین راه حل مشکل پول خرد در تاکسی ها، تجهیز آنها به دستگاه کارتخوان می باشد.

مسعود حسن شاهی با بیان اینکه تاکنون چندین نوبت فراخوان زده تا بانک ها برای همکاری پیشقدم شوند، تصریح کرد: به بانک معتبری نیاز داریم تا دستگاه‌های کارتخوان را برای تاکسی‌ها فراهم و نصب نمایند اما با وجود صحبت با بانک‌های مختلف، هنوز به نتیجه نرسیده ایم.

وی درخصوص عدم همکاری بانک‌ها گفت: بانک‌ها به دلیل اینکه به طور معمول تراکنش ریالی صورت گرفته در تاکسی ها پایین خواهد بود و برای آنها توجیه اقتصادی و آورده ای ندارد، تمایلی به ارائه دستگاه‌های کارتخوان جهت نصب در تاکسی‌های شهری ندارند.

به بانک معتبری نیاز داریم تا دستگاه‌های کارتخوان را برای تاکسی‌ها فراهم و نصب نمایند اما با وجود صحبت با بانک‌های مختلف، هنوز به نتیجه نرسیده ایم

حسن شاهی افزود: در فراخوان اخیر طی هفته گذشته که سومین مرحله آن بود، شرکتی پیشنهادی را مطرح کرده که در همین هفته با حضور در محل سازمان، کار و طرح خود را ارائه خواهد داد تا ببینیم به چه نتیجه ای خواهیم رسید.

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز متذکر شد: البته این شرکت نیز به هزینه‌های زیادی نیاز دارد و در هرصورت پشتوانه دستگاه کارتخوان باید بانک معتبر باشد.

وی تصریح کرد: اگر با شرکت مذکور نیز به نتیجه نرسیم، تنها راه باقی مانده این است که با یک صندوق دولتی که صحبت های اولیه را داشتیم وارد عمل شده و آمادگی دارند که دستگاه‌های کارخوان را در اختیار تاکسی‌ها بگذارند و هزینه آن را با قیمت قرض الحسنه محاسبه نمایند.

حسن شاهی با ذکر اینکه تاکنون اقدامی موثر در زمینه نصب دستگاه کارخوان در تاکسی‌ها صورت نگرفته، عنوان کرد: امیدواریم هر چه زودتر نصب دستگاه های کارتخوان در تاکسی‌ها شروع شده تا شاهد کاهش مشکلات پول خرد میان راننده و مسافران باشیم.

 

وی تصریح کرد: از سال گذشته با دو سیستم آپ و تومن تفاهم‌نامه‌ای داشته که براساس آن 30 درصد از تاکسی‌ها به آنها مجهز شده و امکان پرداخت با این دو سیستم را دارند اما به دلیل اینکه همه راننده‌های تاکسی و مردم از تلفن همراه هوشمند استفاده نمی کنند، این نحوه پرداخت عمومیت پیدا نکرده است.

در حالی تاکنون اقدام موثری در زمینه نصب سیستم کارتخوان در تاکسی‌های شیراز انجام نشده که در شهریور ماه، معاون شهرداری از تجهیز 8 هزار و 500 دستگاه تاکسی به سیستم کارتخوان تا حداکثر سه ماه آینده خبر داده بود

در حالی تاکنون اقدام موثری در زمینه نصب سیستم کارتخوان در تاکسی‌های شهر شیراز انجام نشده که در شهریور ماه، مجتبی زوربخش معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از تجهیز 8 هزار و 500 دستگاه تاکسی به سیستم کارتخوان تا حداکثر سه ماه آینده خبر داده بود و طبق سخنان وی هیچ هزینه ای برای رانندگان تاکسی نخواهد داشت، اتفاقی که در ماه چهارم نیز هنوز کوچکترین قدیم برای آن برداشته نشده است.

شرایط پرداخت الکترونیک آنلاین برای همه میسر نیست

یک فعال حوزه اقتصادی اظهار داشت: مسئولان بانک‌مرکزی و کارشناسان حوزه پرداخت الکترونیک بطور دائم از ضرورت محدودیت‌های ریالی برای انجام تراکنش‌های الکترونیک سخن‌ می‌گویند؛ به اعتقاد آنها تراکنش‌هایی با مبالغ خرد با توجه به هزینه‌هایی که پایداری شبکه برای انجام آنلاین هر تراکنش دارد، به هیچ‌وجه اقتصادی و منطقی نیست.

اصغر حاجی محمدی تصریح کرد: با این وجود بررسی آمارهای شاپرک نشان ‌می‌دهد بیش از ۸۰ درصد تراکنش‌های خرید انجام ‌شده در ایران کمتر از ۵۰ هزار تومان است! به عبارت دیگر در حال حاضر کاربران ایرانی در عمل ابزار پرداخت الکترونیک را جایگزین پول خرد کرده‌اند و از این روش نه چندان ارزان‌قیمت برای خرید‌هایی استفاده ‌می‌کنند که چه بسا هزینه انجام آنها برای شبکه پرداخت الکترونیک کشور بیش از ارزش ریالی خریدها است.

نصب دستگاه‌های کارتخوان در تاکسی‌ها اگرچه با هدف تسهیل پرداخت کرایه و... انجام‌ می‌ شود؛ اما پیامد دیگر آن، افزایش تراکنش‌های آنلاین با مبالغ خرد است

وی ادامه داد: در چنین شرایطی نصب دستگاه‌های کارتخوان در تاکسی‌ها اگرچه با هدف تسهیل پرداخت کرایه و... انجام‌ می‌ شود؛ اما پیامد دیگر آن، افزایش تراکنش‌های آنلاین با مبالغ خرد است چرا که در حال حاضر کرایه تاکسی‌ها اغلب مبالغ خرد و در محدوده هزار تا 10 هزار تومان در دورترین مسیرها است.

به گفته وی کارشناسان معتقدند تجهیز تاکسی‌ها به ابزار پرداخت الکترونیک ضروری است ولی این ابزار باید از نوع آفلاین باشد. تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد ابزاری مانند کیف ‌پول الکترونیک می‌تواند روش و ابزار مناسبی برای رفع این نیاز باشد.

حاجی محمدی همچنین گفت: البته این در شرایط آرمانی بوده که همگان تلفن همراه هوشمند داشته و بطور دائم از اینترنت استفاده نمایند اما در شرایط کنونی هنوز بسیاری از مردم از تلفن های همراه ساده استفاده کرده که لزوم نصب و راه اندازی دستگاه کارتخوان در تاکسی‌ها را می طلبد.

لزوم تسریع در نصب کارتخوان در تاکسی‌های شیراز

در پایان باید گفت که مطابق نظرات کارشناسان و بررسی صورت گرفته، بهترین راه خلاص شدن از دردسر پول خرد در تاکسی‌ها، استفاده از کیف پول های مجازی و اپلیکیشن های پرداخت آنلاین می باشد که البته این موضوع نیازمند این است که قاطبه مردم از گوشی هوشمند استفاده نمایند، اتفاقی که با سرعتی زیاد درحال انجام است.

در عین حال تجهیز تاکسی های شهر شیراز به دستگاه کارتخوان همچون بسیاری از شهرهای کشور از جمله همدان می تواند قدمی رو به جلو در عرصه هوشمندسازی شهری و حمل و نقل باشد و درمواقعی که فرد تلفن هوشمند نداشته و یا امکان استفاده از آن را ندارد، بتواند با کارت بانک یا کارت شهروندی خود کرایه تاکسی را پرداخت نماید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار