علی‌اکبر قوی‌پنجه با بیان اینکه رستوران‌ها نیز در حدود 11 ماه گذشته کم و بیش فعالیت اقتصادی داشته‌اند، می‌افزاید: بر همین اساس از حدود 20 هزار کارگر شاغل در این صنوف، حدود 13 هزار کارگر از کار بیکار شده‌اند.
کد خبر: ۹۳۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵ 14 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایلنا: بعضی از این صنوف اما در طی این مدت، بدون داشتن درآمد، به ورشکستگی کامل رسیدند؛ به ویژه آنکه بسیاری از آنها عملاً در واحدهای استیجاری فعالیت داشتند و قادر نبودند از پس پرداخت اجاره‌بها برآیند.

بر اساس آمارهای نائب‌رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز، از حدود 20 هزار پرسنل شاغل در این صنف، حدود 13 هزار نفر بیکار شده‌اند و دست اغلب‌شان نیز از دریافت حقوق بیکاری کوتاه مانده است این در حالی است که رئیس اتحادیه ساندویچی و فست فود‌های شیراز هم از بیکاری 10 هزار نفری کارگران این صنف در شیراز خبر داده است.

13 هزار کارگر صنف رستوران و تشریفات بعد از کرونا بیکار شدند

نائب‌رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز  با بیان اینکه سه صنف باغات مجالس، باغ‌رستوران‌ها و تشریفات بعد از همه‌گیری کرونا به ورشکستگی کامل رسیدند، می‌گوید: این سه صنف نیازمند کمک سریع و فوری دولت هستند که بتوانند خود را احیا کنند.

علی‌اکبر قوی‌پنجه با بیان اینکه رستوران‌ها نیز در حدود 11 ماه گذشته کم و بیش فعالیت اقتصادی داشته‌اند، می‌افزاید: بر همین اساس از حدود 20 هزار کارگر شاغل در این صنوف، حدود 13 هزار کارگر از کار بیکار شده‌اند.

قوی‌پنجه با اشاره به اینکه در صنف خود او از مجموع 57 پرسنل، امروز تنها 11 نفر مشغول به کار هستند، خاطرنشان می‌کند: اغلب رستوران‌ها با وجود تعطیلی 3 ماهه ابتدای همه‌گیری کرونا، 4 تا 5 ماه به پرسنل خود حقوق یا بخشی از حقوق را پرداخت کردند، اما پس از آن کارگران را به اداره کار برای دریافت بیمه بیکاری معرفی کردیم.

او با بیان اینکه دریافت وام مشاغل آسیب‌دیده از کرونا به واحدهای صنفی تنها در صورت پرداخت حق بیمه کارگران امکان‌پذیر است، می‌افزاید: متاسفانه این شرط به دلیل آنکه این واحدهای صنفی عملاً هیچ‌گونه درآمدی نداشتند و از پس پرداخت حق بیمه کارگران خود بر نمی‌آمدند؛ مانع از دریافت این تسهیلات شد به عنوان مثال حق بیمه 57 پرسنل من، ماهیانه 40 میلیون تومان است؛ وقتی چند ماه تعطیل بوده‌ایم و هیچ‌گونه درآمدی نداشته‌ایم، چگونه می‌توانم این حق بیمه را پرداخت کنم؟

هر هفته 2 تا 5 پروانه کسب رستوران‌ها باطل می‌شود

نائب‌رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز در ادامه با بیان اینکه در شرایط همه‌گیری کرونا ویروس و تعطیلی مطلق واحدهای این صنف، سازمان مالیاتی اقدام به تعیین وصول مالیات سال‌های گذشته کرده است، می‌گوید:وقتی هیچ درآمدی نداشته‌ایم، چگونه می‌توانیم مالیات مربوط به سال‌های گذشته را پرداخت کنیم؟

علی‌اکبر قوی‌پنجه با بیان اینکه رستوران‌ها، تشریفات و باغ مجالس در 11 ماه گذشته با مشکلات بسیار زیادی مواجه بوده‌اند، می‌افزاید: به عنوان مثال در طول هر هفته، بین 2 تا 5 واحد صنفی پروانه کسب خود را ابطال می‌کنند.

تمهیدات رستوران‌ها برای رعایت پروتکل‌های مراقبتی

نائب‌رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز در ادامه با اشاره به اینکه گرچه امروز رستوران‌ها حدود 2 هفته است که فعالیت خود را پی گرفته‌اند، می‌گوید: با این حال امروز نه تنها مردم با ظرفیت بسیار کمتر در رستوران‌ها حضور می‌یابند، بلکه به عنوان مثال هزینه اقلامی مانند سلفون رومیزی با افزایش 4 برابری قیمت از بسته‌ای 370 هزار تومان در سال گذشته به بسته‌ای یک و نیم میلیون تومان رسیده است.

 

تأمین اجتماعی حقوق بیکاری کارگران صنف رستوران را پرداخت کند

قوی‌پنجه در ادامه با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی و اداره کار نیز باید در زمینه پرداخت حقوق بیکاری و ارائه تسهیلات برای پرداخت حق بیمه کارگران اقداماتی متناسب با شرایط همه‌گیری کرونا انجام دهد، می‌افزاید: ما به عنوان کارفرما نمی‌توانیم از نظر انسانی بپذیریم که کارگرانی که سال‌ها در واحدهای صنفی ما کار کرده‌اند، بدون در نظر گرفتن شرایط معیشتی به حال خود رها شوند.

بسیاری از مغازه های فست فود شیراز در حال تعطیلی هستند

احمدپناه رئیس اتحادیه صنف پیتزا و اغذیه‌فروشان شیراز هم در ادامه می‌گوید:به صورت واقع بینانه عملا حرفه فس‌فود و ساندیچی در سطح شهر شیراز در حالت تعطیلی به سر می برند.

او در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه متاسفانه ساندویچی‌ها و فست فودهای شیراز کاملا تعطیل شده اند، می افزاید: در حال حاضر به دلیل نبود مشتری و مشکلات موجود، مغازه داران ساندویچی و فست فودهای شهر مجبور شده اند به ناچار بیشتر پرسنل را تعدیل و با یک سوم نیرو فعالیت کنند.

او می گوید: علاوه بر مشکلات فوق، اجاره بهای مغازه‌ها نیز گرفتاری های متعددی را برای فعالان این صنف ایجاد کرده ؛ به‌طوری که شواهد موجود بیانگر این موضوع است که بسیاری از مغازه های فست فود شیراز در حال جمع کردن و تعطیلی هستند.

احمدپناه در ادامه با بیان اینکه ماهیانه حدود 20 مغازه ساندویچی و فست فود در شهر شیراز از ادامه فعالیت دست می‌کشند، می افزاید: این درحالی است که بسیاری از مغازه‌های ساندویچی و فست‌فودی در سطح شهر شیراز ه در ماه‌های گذشته بنا به مشکلات متعدد تعطیل شده‌اند.

احمدپناه در ادامه با اشاره به اینکه از 1500 فست فود موجود در شهر شیراز، حدود 1480 مغازه در شرایط اقتصادی بسیار بدی به سر می‌برند، می گوید: باتوجه به اینکه حدود 15 هزار کارگر و نیرو در مغازه‌های ساندویچی و فست فودهای شهر شیراز فعالیت داشتند، اما مشکلات ماه‌های گذشته تعداد کارگران شاغل در فست فود و ساندویچی‌ها را به 5 هزار نفر رسانده‌است؛ این در حالی است که 10 هزار کارگر ساندویچی و فست فود در شهر شیراز بیکار شده اند.

رئیس اتحادیه پیتزا و اغذیه فروشــى شــیراز با بیان اینکه در نقطه مقابل، هر هفته 5 الى 10 مغازه دار براى باطــل کردن پروانه هاى فعالیــت به ما مراجعه مى‌کنند، ادامه مى دهد: متاســفانه افراد بعد از اینکه مغازه فســت فود را تعطیل کردند با مشکلات مواجه شده و به دلیل اینکه سرمایه‌هایشان را از دست داده اند به بن بست مى خورند و به مشاغل کاذب روی مى آورند.

به گزارش ایلنا در این شرایط به نظر می‌رسد از یک سو سازمان تأمین اجتماعی مسئولیت دارد که از این افراد بیکارشده حمایت کند و از سوی دیگر نیز دولت با پرداخت تسهیلات مالی کم‌سود و دارای تنفس در پرداخت اقساط، می‌تواند هم از کارکنان بیکارشده حمایت لازم را به عمل آورد و هم به واحدهای صنفی تعطیل‌شده، برای احیای مجدد فعالیت اقتصادی یاری برساند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار