فارس یکی از قطب‌های مهم کشت پنبه در کشور محسوب می‌شود که به لحاظ سطح زیرکشت پس از استان خراسان رضوی رتبه دوم را به خود اختصاص داده اما به لحاظ عملکردی در رتبه نخست میزان برداشت پنبه در کشور قرار دارد.
کد خبر: ۹۳۱۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹ 13 January 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: لارستان بعد از شهرستان داراب بزرگ‌ترین تولیدکننده پنبه در استان فارس است و 33 درصد تولید سالانه پنبه در این استان مربوط به شهرستان لارستان است.

5500 هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت پنبه است و سالانه 16 هزار تن پنبه از این مزارع برداشت می‌شود اما به دلیل نبود کارخانه پنبه ‌پاک‌‌کنی در لارستان پنبه تولیدی این شهرستان به کارخانه‌های داراب، فسا، قم و اشتهارد ارسال می‌شود.

علی سعیدی‌نژاد مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لارستان گفته است برداشت پنبه از سطح 5500 هکتار از مزارع این شهرستان از اوایل آبان‌ماه آغاز و و تا پایان بهمن‌ماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود 16 هزار تن محصول وش پنبه از مزارع پنبه شهرستان برداشت شود.

زمان برداشت پنبه در لارستان حدود 4 ماه طول می‌کشد که زمان نسبتا طولانی است سعیدی‌نژاد "برداشت دستی" را دلیل طولانی شدن برداشت پنبه دانسته و گفته است: "نبود کارگر بومی و استفاده از کارگر پنبه‌چین از شهرستان‌های همجوار" یکی از معضلات برداشت این محصول در شهرستان لارستان است.

به دلیل نبود کارخانه پنبه پاک‌کنی در لارستان عمده پنبه تولیدی شهرستان به کارخانه‌های داخل و خارج از استان از جمله کارخانه‌های پنبه کاران داراب، فسا و کارخانه‌های استان قم و اشتهارد کرج ارسال می‌شود.

 

احداث کارخانه پنبه پاک‌کنی در لارستان یکی از خواسته‌های دیرینه پنبه‌کاران این شهرستان بوده است. مهرماه امسال عملیات اجرایی ساخت یک کارخانه پنبه‌ پاک‌کنی با ظرفیت 6.5 هزار تن ماده خام (وش پنبه) و تولید 2.5 تن پنبه حلاجی شده در زمینی به مساحت 20 هزار در لارستان آغاز شده است.

این کارخانه پنبه پاک کنی در روستای ده فیش بنارویه در حال احداث است، جلیل حسنی فرماندار ویژه لارستان گفته است: این طرح مهم صنعتی یکی از پروژه های مورد تاکید در این بخش است که در حال حاضر با پیشرفت 65 درصد در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه اشتغالزایی دائمی این واحد صنعتی 25 نفر است و برای 10 نفر نیز به صورت فصلی اشتغال‌زایی می‌شود گفته است: با راه‌اندازی این واحد پنبه پاک‌کنی انگیزه و رغبت کشاورزان برای افزایش سطح زیرکشت این محصول مهم و صنعتی بیشتر می‌شود.

فارس یکی از قطب‌های مهم کشت پنبه در کشور محسوب می‌شود که به لحاظ سطح زیرکشت پس از استان خراسان رضوی رتبه دوم را به خود اختصاص داده اما به لحاظ عملکردی در رتبه نخست میزان برداشت پنبه در کشور قرار دارد.

شهرستان‌های داراب، لارستان، زرین دشت و فسا مهم‌ترین مرکز کشت پنبه در استان فارس به شمار می‌آیند که کشاوزان این نقاط از دیرباز از آن به نام "طلای سفید" یاد می‌کنند.

در حال حاضر بیش از 19 هزار هکتار پنبه در استان فارس کشت می‌شود که میانگین برداشت پنبه در هر هکتار سه هزار و 650 کیلوگرم است در حالی که میانگین برداشت پنبه در سطح کشور در هر هکتار حدود 2 هزار و 300 کیلوگرم است.

برچسب ها: برداشت ، پنبه ، طلای سفید ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار