دارچین در طب سنتی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد؛ اما بسیاری از خواص آن مانند کنترل دیابت، محافظت از سلامت قلب، خواص ضدباکتریایی و ... در طب جدید و مطالعات آزمایشگاهی هم ثابت شده‌اند.
کد خبر: ۹۳۱۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 12 January 2021

از مدت‌ها قبل دارچین از پوست درخت دارچین به عنوان ادویه و داروی سنتی استفاده می‌شده است. به عنوان یک مکمل، آن را در کپسول‌ها، چای‌ها و عصاره‌ها نیز پیدا خواهید کرد. تحقیقات زیادی در مورد خواص دارچین برای سلامتی انجام شده است اما هنوز هم جای کار دارد تا پزشکان را مجاب کند آن را برای استفاده از درمان بسیاری از مشکلات تجویز کنند. در ادامه با برخی از تحقیقات انجام شده در مورد خواص دارچین آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

کاهش قند خون بالا
چندین مطالعه بر روی افراد بزرگسال و حیوانات مبتلا به دیابت نشان داده است که دارچین می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند، گرچه برخی دیگر نتایج مشابهی را نشان نداده‌اند. دانشمندان هنوز نمی‌دانند که دارچین چگونه کار می‌کند. همچنین مشخص نیست که دقیقاً چه مقدار دارچین و چه مدت باید استفاده شود تا تأثیرات شگرف آن بر قند خون مشاهده شود. بنابراین به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

تقویت متابولیسم
بر اساس یک مطالعه‌ی آزمایشگاهی، یک روغن اساسی موجود در دارچین به نام سینامالدهید می‌تواند سلول‌های چربی شما را هدف قرار داده و باعث سوزاندن انرژی بیشتر آن‌ها شود. این یک خبر مهیج برای هر کسی است که سعی در کاهش وزن دارد، اما تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است و باید با آزمایشات بیشتر به نتایج قطعی‌تری رسید.
به لطف اثرات ضدمیکروبی دارچین، این ادویه می‌تواند برای سلامت دهان و دندان شما نیز مفید باشد. مروری بر تحقیقات انجام شده روی دارچین در مجله Nutrients نشان می‌دهد که این ادویه می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان و رفع بوی بد دهان کمک کند


پوستی عالی
ماسک صورت دارچین و عسل یک روش عالی است که ادعا می‌کند با جوش‌ها و قرمزی مقابله می‌کند. برای تأیید این مورد تحقیقات کمی انجام شده است. در واقع فقط یک مطالعه کوچک است که نشان داد دارچین به طور خاص می‌تواند با انواع باکتری‌های شناخته شده در ایجاد آکنه مقابله کند. یک مطالعه کوچک دیگر آزمایشگاهی نشان داد که دارچین می‌تواند به تولید کلاژن، که باعث جوان‌تر نشان دادن پوست شما می‌شود، کمک کند.

کمک به درمان سرطان
در مطالعات استفاده شده از حیوانات یا سلول‌های رشد یافته در آزمایشگاه‌ها، دارچین نوید توانایی کاهش رشد سرطان و حتی از بین بردن سلول‌های تومور را داده است. ما به مطالعات مداوم در مورد انسان نیاز داریم تا بدانیم دارچین چه نقشی در بهبود یا پیشگیری از سرطان می‌تواند داشته باشد.

تنظیم فشارخون
چندین مطالعه نشان می‌دهد که خوردن هر روز دارچین به مدت 3 ماه می‌تواند فشارخون سیستولیک (عدد بالایی فشارخون) را تا 5 درجه کاهش دهد. برای بررسی مواردی مانند اینکه آیا واقعاً دارچین در این مورد مؤثر است، مقداری که باید مصرف شود تا بهترین نتیجه را دریافت کنید و مدت زمان تأثیر آن، مطالعات بزرگ‌تری لازم است. و از آنجا که این افراد کسانی بودند که به پیش‌دیابت و دیابت نوع 2 مبتلا بودند، ما نمی‌دانیم که در صورت عدم وجود مشکل قند خون، دارچین نیز همین تأثیر را دارد یا خیر.

محافظت از مغز
در یک مطالعه در محیط آزمایشگاهی نشان داده شد که دارچین جلوی تجمع پروتئینی در مغز که مشخصه اصلی بیماری آلزایمر است را می‌گیرد. در مطالعه‌ای دیگر، موش‌هایی که دارچین دریافت کرده بودند در یک پیچ‌وخم آبی که برای آزمایش حافظه آن‌ها طراحی شده بود بهتر عمل می‌کردند. البته، ما باید ببینیم که آیا این یافته‌ها وقتی روی انسان‌ها هم آزمایش می‌شوند، همین قدر مؤثرند یا خیر.

کاهش التهاب
در یک مطالعه آزمایشگاهی که اخیراً انجام شده است مشخص شد از بین 115 ماده غذایی که مورد بررسی قرار داده بودند، دارچین ضدالتهاب‌ترین آن‌ها بود. از آنجا که بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید با افزایش سن شیوع بیشتری می‌یابد، تحقیقات بیشتر می‌تواند از استفاده از دارچین به عنوان یک داروی طبیعی برای سالمندان جهت کمک به این نوع بیماری‌ها، پشتیبانی کند.

کاهش کلسترول
در یک مطالعه‌ی کوچک مشخص شد وقتی 60 بزرگسال هر روز حدود یک‌چهارم قاشق چای‌خوری دارچین را به مدت 40 روز مصرف کردند، کلسترول بد (LDL) آن‌ها کاهش یافت. تحقیق دیگری نشان داد مقادیر مشابهی دارچین، که روزانه تا 18 هفته خورده می‌شود، می‌تواند باعث کاهش LDL و کلسترول کل شود در حالی که کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد. البته هنوز زود است که بخواهیم از دارچین به عنوان درمانی برای کلسترول بالا استفاده کنیم.

ضدباکتری
دارچین می‌تواند با انواع بسیاری از باکتری‌هایی که باعث بیماری افراد می‌شوند، مبارزه کند؛ از جمله سالمونلا، E.coli و استاف. در واقع شاید بتوان از آن به عنوان ماده نگهدارنده طبیعی در غذاها و مواد آرایشی استفاده کرد. علاوه بر این به لطف اثرات ضدمیکروبی دارچین، این ادویه می‌تواند برای سلامت دهان و دندان شما نیز مفید باشد. مروری بر تحقیقات انجام شده روی دارچین در مجله Nutrients نشان می‌دهد که این ادویه می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان و رفع بوی بد دهان کمک کند.

ضد قارچ
به نظر می‌رسد دارچین قدرت از بین بردن قارچ کاندیدا آلبیکانس که بیشتر باعث عفونت‌های مخمری واژن می‌شود را داراست یا بهتر است بگوییم حداقل در محیط آزمایشگاه این کار را می‌کند. البته هنوز مشخص نیست که چگونه می‌توان از دارچین برای مقابله یا درمان این عفونت استفاده کرد.

تنظیم چرخه قاعدگی در افراد مبتلا به PCOS
در یک مطالعه کوچک مشخص شد خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که به مدت 6 ماه، هر روز دوز 1.5 گرمی (حدود یک‌دوم قاشق چای‌خوری) دارچین مصرف می‌کردند، قاعدگی‌شان کاملاً منظم شده بود؛ اما مقاومت به انسولین و سطح آندروژن آن‌ها تغییری نکرد.

برچسب ها: دارچین ، خواص دارچین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار