رئیس سازمان صمت استان فارس درباره افزایش قیمت روغن در بازار اذعان داشت: یکی از دلایلی که شاید کمبود روغن را تشدید می کند و تصور افزایش قیمت از سوی مردم است که گمان می‌کنند در پی این کمبود، افزایش قیمت رخ خواهد داد که بنده از همین تربون به مردم اطمینان می‌دهم که روغن جزء خط قرمزهای سازمان صمت است و تا پایان سال و حتی سال آینده بنایی بر افزایش قیمت روغن نیست و در حال حاضر قیمت یک بطری روغن ۸۱۰ گرمی بین ۹ هزار و ۳۰۰ تا ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان است.
کد خبر: ۹۳۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱ 11 January 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: چهار ماه است کمبود روغن در بازار و هیجان خرید توسط مردم منجر به ایجاد تشویش در بازار، ایجاد صف‌های طولانی و افزایش مصرف این ماده خوراکی شده است.

ماده‌ای که به سبب وجود تحریم‌ها واردات آن در برهه‌ای از زمان با مشکل رو به رو و ماندن آن در گمرکات سبب شد کارخانه‌های تهیه روغن در سطح کشور با مشکلاتی مواجه شوند و نتیجه آن ایجاد تلاطم در بازار بود.

طی چهار ماه گذشته گزارشات مختلفی از باب چگونگی تهیه، توزیع و نظارت بر این محصول تهیه شد و اقدامات مختلف سازمان صمت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه و به جهت شفاف‌سازی افکار عمومی از صفر تا صد تهیه و توزیع روغن، گفتگویی ویدئویی با رئیس سازمان صمت فارس انجام شد که شرح آن در زیر آمده است.

حمیدرضا ایزدی در گفتگو با فارس با اشاره به شهریورماه و مشکلاتی که در آن برهه دامن‌گیر بازار روغن شد، اظهار داشت: در کشور حدود ۲۲ کارخانه تولید روغن خوراکی و صنعتی داریم، روغن هایی که در این کارخانه‌های تولید می شوند، مواد اولیه شان روغن خام است به گونه‌ای که ۸۴ درصد روغن خام مصرفی در این کارخانه ها از طریق واردات تأمین می شود و ۱۶ درصد را در خود کشور تولید می‌کنیم.

رئیس سازمان صمت استان فارس افزود: بنابراین نیاز اصلی این کارخانجات واردات روغن خام است و تحریم‌هایی که ظالمانه بر کشور ایران حاکم شده سبب شد ما در بحث واردات روغن خام به مشکل بر بخوریم و در واردات ارز با یک معضل اساسی روبرو شویم. همه این موارد سبب شد در شهریور ماه گذشته ذخایر روغن خام به عدد پایینی در کشور برسد و کمبودی در بازار احساس شود.

وی ادامه داد: در این راستا با مشاهده این شرایط، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور با توجه به حجم بالای روغنی که در گمرکات موجود بود نسبت به این موضوع ورود کرده و با دستور بانک مرکزی این مشکلات برطرف شد و روغن خام موجود در گمرکات به کارخانه ها رسید، در ادامه و در مهر ماه به دلیل شوک وارده به بازار روغن در شهریور ماه شاهد بروز کمبودهایی در سطح بازار شدیم، از طرفی واردات روغن خانوار نیز که به دلیل حمایت از تولیدات داخلی ممنوع است بحرانی را سبب شد که در پی آن کارخانه‌ها به صورت سه شیفت وارد کار شده اما به دلیل ظرفیت مشخص هر کارخانه، امکان پاسخگویی تمام و کمال به نیاز کل کشور در مدتی کوتاه وجود نداشت.

ایزدی گفت: در نهایت در آبان ماه، یک سهمیه بندی در نظر گرفته شد که سهم استان فارس در این میان ۳ هزار و ۳۰ تن بود و ما این مقدار را در فروشگاه‌های بزرگ و کوچک توزیع کردیم.

وی با اشاره به اینکه همچنان مشکل کمبود روغن در بازار مشاهده می‌شود، گفت: خوشبختانه بحث روغن خام حل شده است و چند روز آینده یک محموله هزار و ۳۰۰ تُنی دیگر هم وارد خواهد شد و کارخانه ها مشکل تأمین روغن خام را ندارند اما چون ظرفیت هر کارخانه مشخص بوده در حالی که نیاز بازار نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است، این کمبود را همچنان احساس می‌کنیم اما قطعاً بر اساس بررسی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده شرایط به صورت نرمال بازگردد.

ایزدی در ادامه این گفتگو در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات استان در راستای مدیریت این کمبود، اظهار داشت: در راستای مدیریت این کمبود اقدامات مختلفی از سوی سازمان صمت استان فارس صورت گرفته است و خارج از سهمیه ۳۰۳۰ تنی کشوری، سهمیه دیگری را هم به میزان شش هزار و ۲۰۰ به استان تزریق کرده‌ایم که در نهایت ۹ هزار و ۳۳۰ تن روغن به استان وارد شده است.

رئیس سازمان صمت فارس در ادامه با اشاره به اقدام بزرگ دیگری که در سال جهش تولید در استان رخ دهده است اشاره و خاطرنشان کرد: کار بزرگ دیگری که در سال جهش تولید توسط سازمان صمت انجام شد، راه اندازی خط تولید روغن خانوار کارخانه نرگس شیراز به عنوان یک برند قدیمی با ۷۰ سال سابقه بود که حدود ۹ سال تعطیل شده بود و این خط در شرایط کنونی با هزینه شخصی کارخانه دار به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان راه اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه این خط برای کمک به پایان بخشیدن به عطش بازار وارد مدار تولید شد، گفت: ظرفیت ابتدایی این خط روزانه ده تن بود و امروز به ۷۰ تن رسیده که مصداق بارز جهش تولید و اقتصاد مقاومتی است.

ایزدی افزود: همچنین خط دوم تولید روغن خانوار این کارخانه نیز در کمتر از ۲ تا ۳ هفته دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

 

وی پیرامون شایعاتی مبنی بر سامان یافتن بازار روغن در دیگر استان‌ها اما وجود عطش در استان فارس گفت: شایعات مطرح شده صحیح نیست و با ارتباطاتی که ما با روسای سازمان صمت دیگر استانها داریم متوجه شده ایم که این مشکل در سراسر کشور موجود است و به زودی این مشکل در سطح کشور حل خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس در ادامه با اشاره به مدیریت توزیع روغن در بازار اظهار داشت: در کارخانه نرگس که بازرس مرحله توزیع به صورت مستقل حضور دارد و توزیع روغن در تمام فروشگاه های خرده و عمده به صورت مویرگی انجام می شود.

وی با اشاره به خرید مازاد روغن توسط برخی از افراد گفت: متاسفانه در این میان افرادی سودجو اقدام به خرید روغن به صورت مازاد کرده و در بازار سیاه و با قیمت‌های چند برابری به فروش می رسانند که نمونه بارز احتکار خانگی است.

ایزدی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگ علاوه بر سهمیه استانی، سهمیه کشوری نیز دارند گفت: دلیل وجود صف‌های طویل روغن این است که مردم از ساعت پخش روغن در فروشگاه ها مطلع بوده و به همین دلیل در آن فروشگاه حضور پیدا می‌کنند اما این صف‌ها در کمتر از ۵ دقیقه تمام می‌شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس تاکید کرد: متاسفانه در فضای مجازی شاهد تبلیغاتی هستیم که روغن‌ها یا دیگر اقلام با قیمت های چند برابری به فروش می‌رسد که این اقدام ناشی از ایراد در سیستم توزیع نیست بلکه از طریق افراد سودجو صورت می‌گیرد و نیاز است مردم این اقدامات و تخلفات را از طریق سامانه و تلفن ۱۲۴ به ما اطلاع رسانی کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر کشف انبارهای احتکار این محصول گفت: نظارت بر انبارها با توجه به سامانه جامع انبارها بسیار حساس تر و راحت تر است و ما تخلفات را متوجه می‌شویم و تعداد زیادی پرونده در این باره تشکیل و بررسی شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس درباره رسیدگی به این گونه تخلفات از جمله فروش اجباری دیگر محصولات در کنار روغن گفت: اگر واحدهای صنفی به ما اعلام کنند که شرکت پخشی فروش اجباری را داشته و در کنار روغن یا هر گونه کالای دیگری بحث فروش اجباری را مطرح کرده است تخلف بوده و به شدت با این موضوع برخورد می‌کنیم که در این راستا هر هفته شرکت‌های پخش را احضار کرده و این موارد را گوشزد می‌کنیم.

وی درباره افزایش قیمت روغن در بازار اذعان داشت: یکی از دلایلی که شاید کمبود روغن را تشدید می کند و تصور افزایش قیمت از سوی مردم است که گمان می‌کنند در پی این کمبود، افزایش قیمت رخ خواهد داد که بنده از همین تربون به مردم اطمینان می‌دهم که روغن جزء خط قرمزهای سازمان صمت است و تا پایان سال و حتی سال آینده بنایی بر افزایش قیمت روغن نیست و در حال حاضر قیمت یک بطری روغن ۸۱۰ گرمی بین ۹ هزار و ۳۰۰ تا ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان است.

برچسب ها: روغن ، بازار ، افزایش قیمت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار