قائدی از استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی فارس و فرماندار شیراز درخواست کرد که با ورود به این موضوع، تکلیف شهرک شهروز شهر و ساکنان آن را مشخص و مشکلات آنان را مرتفع کنند تا امکان ساماندهی و بهبود شرایط زندگی در آن منطقه فراهم شود.
کد خبر: ۹۳۱۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 11 January 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا:نواب قائدی در نطق قبل از دستور جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز، با بیان اینکه روستاهای زیادی در حریم شیراز قرار دارد که به دلیل اضافه نشدن به محدوده شهری امکان ارائه خدمات به ساکنان آنها وجود ندارد، گفت: ساکنان این روستاها از کمبود زیرساخت رنج می‌برند و با مشکلات زیادی اعم از اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی مواجه هستند.

او با تاکید براینکه این روستاها دیر یا زود به شیراز الحاق خواهد شد، لزوم تسریع در ساماندهی آنها را موجب کاستن از مشکلات و جلوگیری از معضلات دانست.

قائدی همچنین با اشاره به وجود شهرکی قدیمی در محدوده شرقی شیراز تحت عنوان شهروز شهر، گفت: در این شهرک حدود ۳۰۰ خانوار ساکن هستند، افرادی که ۳۰ سال است در بلاتکلیفی بسر می‌برند.

او با بیان اینکه شهرک یاد شده، مساحتی بالغ بر ۲۰۳ هکتار داشته و موقوفه "وزیرعلی جابرشاه" محسوب می‌شود و تولید آن را عبدالکریم جابری عده‌دار است، گفت: سال ۷۲ به اجاره مرحوم منصور اتابکی این شهرک واگذار شده تا برابر شرایط و مندرجات اسناد اجاره و مطابق پروانه شهرک سازی صادره از اداره کل مسکن و شهرسازی مربوط به سال ۵۹ در آن خانه ساخته شود.

قائدی با اشاره به اینکه با موافقت اوقاف و متولی موقوفه، این املاک قرار بود به افراد واجد شرایط واگذار شود، گفت: سال ۸۵ حقوق اجاره مربوط به آقایان کهریزی و ربیع الاولی واگذار شده اما اکنون مشکلاتی مربوط به ۳۰ هکتار از این اراضی که در آن ساخت و ساز انجام شده، شهرک در بر گرفته است.

او گفت: این شهرک که توسط سازمان مسکن و شهرسازی و اداره اوقاف در قالب ایجاد شهرک منفصل خصوصی به مستأجرین واگذار شده، به دلیل انجام نشدن تعهدات توسط مستأجرین از حداقل امکانات موردنیاز بی بهره مانده اند و در واقع هیچ گونه اقدام مؤثری از طریق مستأجرین برای این شهرک انجام نشده است.

قائدی با بیان اینکه دست شهرداری نیز برای کمک به این شهرک و ارائه خدمات قانونی بسته شده است، گفت: زیرا متولیان شهرک علاوه بر همکاری نکردن در تعیین تکلیف آن، به شهرداری نیز اجازه دخالت در امور شهرک را نمی دهند، هر چند که از نظر قانونی در حال حاضر مسئولیتی در این زمینه متوجه شهرداری نیست.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: واقع شدن شهرک در حریم شیراز و نبود امکان ارائه خدمات توسط شهرداری باعث شده است که از توسعه زیرساخت‌ها و عملیات عمرانی شهری بی نصیب باشند و ساکنین آن در محرومیت زندگی کنند. همچنین اهالی شهرک که عمومأ از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند، در خصوص ساخت و سازها و سند منازل خود در بلاتکلیفی بسر می برند.

او با بیان اینکه شهرداری طی سال‌های گذشته خارج از حیطه وظایف قانونی خود و برای کمک به ساکنین این شهرک تا حد توان اقداماتی نظیر بارگیری و حمل زباله در طول روز، پخش و تسطیح آسفالت تراش در کوچه های اصلی و لکه گیری آسفالت خیابان اصلی، تسطیح زمینها و کوچه های باز، پاکسازی جداول کوچه ها، هرس کردن درختان موجود و نگهداری فضای سبز موجود، پاکسازی جداول و لایروبی کانالهای روباز اطراف شهرک و رفع بوی نامنطبوع، رفع موارد آبگرفتگی در زمان بارندگی، نصب اسباب بازی کودکان و پاکسازی پارک محله ای موجود و....، را انجام داده است، گفت: حل مشکلات اساسی این شهرک در گرو تعیین تکلیف این شهرک از طریق متولیان و دستگاههای ذیربط استانی و شهرستانی است.

او با اشاره به اینکه براساس مصوبه کارگروه امور زیربنایی در تیرماه سال ۹۱ و برای نظارت بیشتر شهرداری بر ساخت و سازها و ارائه خدمات به شهرک مذکور، شورای اسلامی طی مصوبه‌ای با الحاق شهرک شهروز شهر بصورت منفصل و بر اساس طرح مصوب شهرک به محدوده خدماتی شهرداری شیراز موافقت کرده است، خاطرنشان کرد: الحاق به محدوده و ارائه خدمات منوط به تعیین شهرداری به عنوان مرجع صدور پروانه توسط مراجع قانونی ذیربط، شده است.

قائدی با بیان اینکه در مصوبه شورا هم بر لزوم تعین تکلیف حقوق احتمالی ساکنان و متولیان شهرک، تاکید شده است، گفت: این مصوبه به دلیل توافق نکردن مالکان شهرک با شهرداری و واگذار نکردند مرجعیت صدو پروانه به شهرداری، اجرایی نشده است.

عضو شورای شهر شیراز تاکید کرد: در شان شیراز به عنوان یک شهر فرهنگی مذهبی نیست که به دلیل بی توجهی و مشخص نبودن وضعیت سکونتگاه، در حق مردم ساکن در گوشه‌ای از این شهر اجحافی انجام شود و آنان در شرایط نا مساعد، زندگی بگذرانند و بی عدالتی را در مقایسه با سایر نقاط شهر احساس کنند.

قائدی از استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی فارس و فرماندار شیراز درخواست کرد که با ورود به این موضوع، تکلیف شهرک شهروز شهر و ساکنان آن را مشخص و مشکلات آنان را مرتفع کنند تا امکان ساماندهی و بهبود شرایط زندگی در آن منطقه فراهم شود.

به گزارش ایسنا، شهرک شهروز شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های شیراز به شمار می‌رود که سال‌ها قبل در محدوده شرقی و روبروی فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز پایه گذاری شد اما طی این سال‌ها به دلیل مشخص نبودن تکالیف قانونی، ساکنان آن با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

ساکنان این شهرک به دلیل اوقافی بودن املاک، طی بیش از سی سال گذشته با مشکلات متعددی دست به گریبان بوده و هستند که نبود امکان حمل و نقلی، جمع آوری زباله و پاکسازی محیط، خدمات زیرساختی نظیر فاضلاب و ... بخشی از این مشکلات است؛ بخشی از خریداران املاک در این شهرک طی سال‌های گذشته و با توجه به حل نشدن مشکلات، خانه‌های خود را به اتباع بیگانه اجاره داده و نقل مکان کرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار