در این زمینه مهرداد ایروانیان شهرساز و معمار شیرازی معتقد است در چند دهه اخیر هنوز 10 متر خیابان یا جاده استاندارد در شهر شیراز نساختیم حال آن که وسعت شیراز در نیم قرن اخیر چندین برابر شده است.
کد خبر: ۹۳۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱ 07 January 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: شهر راز با وجود گسترده شدن جغرافیای شهرنشینی‌اش همچنان در مرکز شهر با مشکل ترافیک روبه‌رو است. ترافیکی که علاوه بر مخاطرات زیستی محیطی، فرسایش و استهلاک خودرو، اتلاف وقت، سوخت و انرژی، کاهش تاب‌آوری مردم، افزایش خشونت‌های خیابانی و کاهش سلامت عمومی جامعه را به دنبال دارد.

در یک کلام سلامت روحی و جسمی شهروندان را به مخاطره انداخته است و روزی نیست که شاهد بوق زدن‌های ممتد و آزاردهنده ماشین‌ها و بحث و نزاع‌های خیابانی رانندگان با یکدیگرنباشیم. امری که هم سیمای شهر شیراز را مخدوش می‌کند و هم آلودگی‌های صوتی و ناهنجاری‌های کلامی را به دنبال دارد.

طرح‌های نیمه کاره کی تمام می‌شوند

کمتر از شش ماه به انتخابات شورای شهر شیراز باقی مانده است. در کشورهای توسعه یافته نگاه غالب مدیران به پروژه‌ها در سال آخر بیشتر معطوف به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و اولویت‌دار است تا شروع شتاب‌زده پروژه‌های غیرکارشناسی اما در کشور ما به سبب عدم پاسخگویی مدیران و نبود معیاری برای سنجش پیشینه عملکرد مدیران، فقط در سال آخر مدیریتشان، خود را نیازمند سبد آرای مردم می‌دانند و افتتاح پروژه‌های جدید، کلنگ‌زنی و قیچی کردن روبان‌ها در سال آخر شتاب می‌گیرد.

به همین سبب شهرداری شیراز با وجود توفیقات نسبی در عمل به رویکرد انسان محوری به ویژه در اجرای پروژه‌ها، اما همچنان با انبوهی از پروژه‌های نیمه کاره و حتی متوقف شده مواجه است. یکی از مهمترین این طرح‌ها که سال‌ها است پرونده آن با وجود باز بودن خاک می‌خورد بحث ترافیک شیراز است که البته مستلزم همکاری دستگاه‌های مختلف با شهرداری است.

با وجود اقدامات عمرانی انجام شده همچنان با تکمیل سراسری رینگ ایمن پیرامونی شیراز فاصله داریم و کمربندی قربانی می‌گیرد و با وجود ساخت پل‌های متعدد درون شهر، مردمی که هزینه این اقدامات از جیب آنها پرداخت می‌شود می‌پرسند چرا تغییر محسوسی در روان‌سازی یا کاهش ترافیک به چشم نمی‌خورد؟

در این میان شورای شهر شیراز باید از افتتاح عجولانه پروژه‌هایی که امکان دارد توسط شورای شهر بعدی به چالش کشیده شود، خودداری کند که در گزارش‌هایی جداگانه به آنها خواهیم پرداخت.

یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که سال‌ها است از لزوم ساماندهی آن می‌گذرد اما همچنان به عنوان یکی از مهمترین مشکلات مردم شیراز مطرح است بحث ترافیک است.

معضلی که وجودش انتظام امور شهری را به چالش می‌کشد و این روزها دیگر محدود به مرکز شهر نیست و تقریبا در اغلب خیابان‌های شهر شیراز از بلوار مدرس و میدان ولی عصر در جنوبی‌ترین نقطه شیراز گرفته تا بلوار صنایع و صدرا در شمال غربی شیراز شاهدش هستیم.

هر چند با شیوع کرونا تردد خودروها از سایر استان‌ها و شهرستان‌ها به شیراز و سپس کاهش تردد بین شهری کاهش یافت اما با کنترل نسبی پیک سوم این بیماری در ماه اخیر و هجوم مردم به خیابان‌ها، معضل ترافیک بار دیگر خود را نشان داده و در اغلب نقاط مرکزی شهر و حتی رینگ‌های پیرامونی شاهد ترافیک سنگین به ویژه در ساعات ابتدایی روز، پایان ساعات اداری و همچنین ساعات نزدیک به محدوده زمانی منع تردد هستیم.

اراده‌ای برای مهار ترافیک در مردم و مسئولان نیست

با این اوصاف در مورد بحث ترافیک به نظر می‌رسد مسئولان شهری و استانی هیچ برنامه‌ای برای رفع این مسئله ندارند. با وجود تلاش‌های کمیسیون‌های هوشمندسازی و کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در پیگیری تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و کنترل آنلاین و هوشمند ناوگان عمومی به ویژه پیگیری نصب و اجرای کامل سامانه هوشمند اتوبوسرانی (BMS و سامانه هوشمند تاکسیرانی (TMS) و تردد سامانه زمانی و مکانی، هنوز تا اجرای کامل این وعده‌ها توسط شهرداری فاصله داریم و کماکان اختصاص خطوط ویژه به تاکسی و اتوبوس‌ها که باعث کاستن عرض خیابان‌ها شده و تردد نامنظم آنها یکی از دلایل اصلی ترافیک به ویژه در محورهایی چون لطفعلی خان زند و قصردشت و زند است.

در این زمینه مهرداد ایروانیان شهرساز و معمار شیرازی معتقد است در چند دهه اخیر هنوز 10 متر خیابان یا جاده استاندارد در شهر شیراز نساختیم حال آن که وسعت شیراز در نیم قرن اخیر چندین برابر شده است.

 

شهردار سابق منطقه 3 شیراز که اخیرا از سوی شهردار شیراز به عنوان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز انتخاب شد نیز نبود آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی در جامعه را دلیل اصلی این امر خواند و با مسئول خواندن همه دستگاه‌ها و مردم در ایجاد معضل ترافیک از همگان خواهان همکاری و مشارکت بیشتر جهت کاهش این معضل شد.

مسعود طهماسبی رفتارهای ترافیکی نادرست جامعه و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی را عامل اصلی معضل ترافیک به ویژه در مرکز شهر شیراز دانست و مسئولیت بیشتر را متوجه مردم و سپس نهادهای متولی کرد.

نطق پیش از دستور اخیر عبدالرزاق موسوی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز موید نکات جالبی است. موسوی در نطق پیش از دستور خود از شهرداری شیراز خواست طرح‌های جامع را تعیین تکلیف کند. وی در اشاره تصریح کرد: سال‌ها از عمر برخی از این طرح‌ها مثل طرح جامع ترافیک که به سرانجام هم نرسیده می‌گذرد وهر ساله ما آنها را در بودجه می‌آوریم.

واقعیت امر چیست؟

بررسی‌های میدانی تسنیم نشان می‌دهد مردم هم در ایجاد وضعیت فعلی کم مقصر نیستند. حضور غیر ضروری در مراکز پرتردد شهری، بی‌رغبتی به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی که البته بخشی از آن محصول تکمیل نشدن تمام محورها و خطوط مترویی است در کنار استاندارد نبودن خیابان‌ها و کاهش ظرفیت پارکینگ‌ها در وضعیت فعلی بسیار موثر است.

کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تولید بی‌حد و اندازه خودرو، عرض کم خیابان‌ها به ویژه در مناطق مرکزی و قدیمی‌تر، عدم تناسب ظرفیت و پهنای معابر شیراز به ویژه در محورهایی چون معالی‌آباد و عفیف آباد که میزبان مراکز تجاری و تفریحی است، تمرکز مجتمع‌های پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز خدمات درمانی در مرکز شهر به ویژه خیابان زند، اشکالات هندسی بسیاری از معابر، عدم توجه کامل شهروندان و رانندگان به مقررات، ورود حجم زیادی از سفرهای روزانه از اطراف شیراز به ویژه شهرستان‌های همجوار جهت انجام مشاغل کاذب یا مسافرکشی، از جمله دلایل تشدید وضعیت فعلی است که موجب تاثیر منفی شرایط زیستی و روانی در شهر روی شهروندان می‌شود.

در این بین شهرداری نیز با وجود اینکه طی یکسال اخیر گام‌های خوبی جهت کاهش مراجعات عمومی و کاهش تردد در سطح شهر برداشته اما همچنان ظرفیت پارکینگ‌های شیراز جوابگوی این حجم از تردد خودرو نبوده و ادارات دولتی دیگر و ساختمان‌های پزشکان همچنان عامل گسیل شدن حجم زیادی از مراجعات مردمی به ویژه از شهرستان‌ها و استان‌های دیگر به مرکز استان است.

طرح هایی چون پارک خودرو در حاشیه خیابان(سی پی) نیز به سبب بد اجرا شدن و اجرا نشدن تعهدات اولیه توسط مجری طرح نتوانسته از بار ترافیکی مراکز شهری شیراز کم کند و حتی منجر به نارضایتی کسبه و مردم آن مناطق نیز شده است.

رویای شهر الکترونیک که قرار بود از حجم ترددها بکاهد نیز نتوانسته به سبب نبود سیاست‌های یکپارچه شهری و وجود دستگاه‌های مختلف محقق شود و در نهایت طرح ترافیک بدون هیچ دستاوردی متوقف شده و اکنون مدیران شهر و استان هیچ برنامه‌ای برای این مسئله ندارند و چشم به افتتاح فازهای آتی مترو شیراز دوخته‌اند تا با تکمیل رینگ ترافیکی و اتصال این خطوط به یکدیگر و ایجاد شبکه کامل حمل و نقل با قطار شهری، بخش عمده‌ای از مشکلات ترافیکی کاسته شود.

در گزارش‌های آتی تسنیم و از زبان مسئولان امر ، پیگیر مسئله حل نشدنی ترافیک شیراز خواهیم بود.

گزارش از سروش سلیمی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار