رییس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری گفت: بر اساس آمار‌ها ۸۰ درصد موارد خود بیمارانگاری ناشی از افسردگی است.
کد خبر: ۹۲۹۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳ 04 January 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: دکتر لیلا رازقیان افزود: در شرایط کنونی همه گیری کرونا نیز عده‌ای از افراد جامعه با این مشکل مواجه بوده و با هر نوع بدن درد یا حالت‌های سرماخوردگی، خود را مبتلا به کرونا می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در حوزه بیماری‌های روانی، عفونی و پوستی با انگ زیاد مواجه هستیم، اظهارداشت: برای انگ زدایی در جامعه به تغییر نگرش از سوی افراد جامعه نیاز است که این امر مستلزم کمک صاحب نظران است؛ از همین رو می‌طلبد متولیان امر اقدامات پیشگیرانه در حوزه بهداشت روانی مرتبط با کرونا را در جامعه افزایش دهند و اطلاع رسانی‌های گسترده‌ای انجام شود.

رییس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری در خصوص انگ کرونا، گفت: فشار ناشی از انگ بیماری، ترس‌های کلیشه‌ای آسیب زا را تقویت می‌کند و گفته می‌شود انگ ناشی از کرونا از خود بیماری کرونا دردناکتر و رنج روانی که افراد مبتلا متحمل می‌شوند، شدیدتر از علایم جسمانی است.

به گفته این روانپزشک، اشتغال ذهنی فرد و اعتقاد مبنی بر ابتلا به بیماری، احساسات جسمی را تشدید می‌کند، همچنین این افراد هر علایمی مثل هر نوع بدن درد و کاهش انرژی را به کرونا ارتباط می‌دهند، حتی با وجود اطمینان بخشی کادر درمانی نیز قانع نمی‌شوند، البته ۸۰درصد این موارد ناشی از افسردگی است.

رییس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری افزود: همه ما یک سری باور‌ها و اعتقادات داریم که سر منشا قضاوت هایمان هستند و بر نحوه تعامل ما با محیط، اثر می‌گذراند؛ اما در صورتی که این باور‌ها بر اساس اطلاعات غلط باشد، به انگ اجتماعی دامن می‌زند.

دکتر رازقیان در پاسخ به ارتباط فشار‌های روانی با سلامت روان اظهارداشت: فشار‌های روانی همواره به شکل یک بیماری خاص بروز پیدا نمی‌کند، افراد جامعه امروزه با تنشی روزانه روبرو هستند که با فشار‌های اقتصادی و معیشتی هم همراه شده، یعنی ما نباید تنها به دنبال آثار آن در کلینیک‌ها و آسیب‌های روانی خاص باشیم، بلکه آثار کرونا در زندگی تک تک افراد جامعه و روان خانواده‌ها به شکل‌های مختلف دیده می‌شود.

وی، کاهش انگیزه، امید و فرسودگی ناشی از تکرار اخبار ناامیدکننده را از جمله تهدید‌های کنونی سلامت روان جامعه برشمرد و ادامه داد: این چالش‌ها به آثار مخرب بعدی سلامت روان جامعه منجر می‌شود که مانع پویایی خواهد بود، بنابراین نهاد‌های مختلف در سطح کلان باید به بهبود این فرسودگی روانی کمک کنند تا با امیدوار شدن مردم، روحی تازه در کالبد جامعه دمیده شود.

رییس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری با بیان احساس حبس شدن، تنهایی و اضطراب، ایجاد حس خشم، گیجی، ناامیدی و خستگی و افزایش خطر برای کودکانی که شاهد برخی خشونت‌ها در خانواده هستند، در اثر قرنطینه اضافه کرد: این مسایل برای افرادی که دارای معلولیت هستند یا در خانواده‌های پر جمعیت زندگی می‌کنند، پیچیده‌تر بوده و آمار‌ها حاکی از افزایش اختلاف زناشویی و طلاق در دوران پاندمی کرونا بوده است.

دکتر رازقیان در خصوص انواع مشکلاتی که گریبانگیر بیماران اعصاب شده است، بیان کرد: همچنین شیوع بیماری‌های اعصاب و روان در افراد مستعد، افزایش یافته است، افزایش نیاز به تخت بستری، افزایش مصرف مواد و شرایط اقتصادی نیز در گسترش زمینه‌های ابتلا به بیماری‌های اعصاب موثر بوده و این وضعیت کنترل بیماری در بیمارستان‌های اعصاب و روان را نیز سخت‌تر می‌کند.

رییس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری یادآور شد: شرایط خاص بیماران و رعایت نکردن بهداشت، عدم استفاده از ماسک و وسایل شخصی، طولانی بودن بستری ها، همچنین نبود توانایی در گزارش به موقع علائم، شرایط کادر درمان را در مراکز درمانی بیماران اعصاب و روان سخت‌تر می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار