نماینده شیراز با انتقاد از نبود نظارت بر بنگاه‌های معاملاتی، گفت: دلال‌ها، واسطه‌ها و بنگاه‌های معاملاتی به آشفتگی بازار مسکن دامن می‌زنند چراکه متاسفانه هیچ نظارتی برآن‌ها وجود ندارد و به حق خودشان قانع نیستند. تولیدکننده، مسکن را می‌سازد و زمانی که مسکن به دست مصرف کننده واقعی برسد چند دست می چرخد و قیمت چند برابر می‌شود؛ یعنی وقتی تولیدکننده مسکن را ساخته و آن را متری ۲۰ میلیون به فروش می‌رساند، تا وقتی به دست مصرف کننده واقعی برسد به متری ۲۷ الی ۳۰ میلیون تومان می‌رسد. بنابراین وزارت راه و شهرسازی و این صنف باید تدبیری کنند تا قیمت در بین چرخه تولید تا مصرف به این حد نرسد.
کد خبر: ۹۲۹۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹ 04 January 2021
به گزارش تابناک فارس: علیرضا پاک فطرت در خصوص وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: حداقل ۲۵ درصد درآمد هر خانوار در خصوص مسکن هزینه می‌شود؛ یعنی خانواده‌ها یا پول جمع می‌کنند که خانه‌ای بسازند، یا خانه ساخته‌اند و هزینه ان را پرداخت می‌کنند و خانه‌ای ندارند و اجاره می دهند.
 
نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: دولت باید زمین‌هایی که در اختیار دارد را از صندوقچه خود بیرون بیاورد و با قیمت ارزان در اختیار اصناف، تعاونی‌ها و انبوه‌سازان قرار دهد تا بتوانند مسکن ارزان قیمت بسازند. امروز ۵۰ درصد قیمت مسکن مربوط به زمین آن است یعنی اگر آپارتمان متری ۲۰ میلیون تومان است، ۱۰ میلیون آن بهای زمین است و اگر بتوانیم قیمت زمین را به صفر برسانیم و یا کاهش دهیم، قیمت تمام شده مسکن هم کاهش خواهد داشت.
 
پاک فطرت افزایش قیمت مصالح ساختمانی را از دیگر عوامل موثر در قیمت مسکن دانست و گفت: متاسفانه قیمت مصالح ساختمانی که عمده آن آهن و سیمان است را با قیمت جهانی به فروش می‌رسانند و اگر در داخل کسی با قیمت جهانی خریدار نباشد، آن را صادر می‌کنند؛ درحالی که میزان تولید سیمان در داخل، دو برابر نیاز کشور است. بنابراین استدلالشان این است که اگر با قیمت جهانی نفروشند، رانت و قاچاق ایجاد می‌شود.
 
او در ادامه افزود: ما اعلام کردیم دولت باید بر اساس پروانه‌های ساختمانی به سازندگان، سهمیه سیمان دهد؛ زیرا اگر سیمان در بازار آزاد ارزان باشد عده‌ای اقدام به قاچاق می‌کنند اما وقتی بر اساس پروانه ساختمان به سازندگان سهمیه دهد، در اینصورت امکان قاچاق وجود ندارد. بنابراین قرار شده است کمیته‌ای برای وضعیت مصالح ساختمانی تشکیل شود تا سازوکارهایی ارائه دهند.
 
پاک فطرت با اشاره به بودجه ۱۴۰۰ عمران، گفت: عمران در بودجه ۱۴۰۰ تعطیل است و باید ورودی به این موضوع داشته باشیم اما پولی نیست. بنابراین در بودجه ۱۴۰۰ برای حوزه عمران برنامه‌ای در نظر گرفته نشده است. در حالی که پروژه‌های زیربنایی و سرمایه گذاری اعم از انرژی، آب، برق، گاز، سد، بیمارستان، شهرها، مسایل شهرسازی، فرودگاه‌ها و … همه در حوزه عمران است و باید مورد توجه قرار بگیرد.
 
 
پاک فطرت در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون عمران یک کمیسیون مادر است و در مقابل کمیسیون‌های دیگر که مباحث هزینه‌ای دارند، بحث کمیسیون عمران، زیربنایی است ولی ۱۱ درصد بودجه برای این حوزه در نظر گرفتند که هر جا کم آوردند از آن استفاده می‌کنند.
برچسب ها: مسکن ، خانه ، بنگاه ، دلال
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار