نماینده شیراز گفت: مجلس باید روی سیاست‌های کلان برنامه‌ریزی کند نه اینکه مثلاٌ روی عملکرد شهرداری‌ها ریز شود و بعداً هم عده‌ای بگویند مجلس سیاسی عمل کرده است. از این‌رو باز هم تاکید می‌کنم که این کار‌ها توام با نتیجه مثبتی نیست.
کد خبر: ۹۲۹۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰ 03 January 2021
به گزارش تابناک فارس: علیرضا پاک فطرت گفت: شهرداری‌ها طبق قانون فعلی شوراها، مستقل‌اند. یعنی بودجه‌هایی که از مردم گرفته می‌شود، براساس نظر شورای همان شهر، که آن‌ها هم مستقیم نماینده مردم هستند، هزینه می‌شود. حال اگر شورا‌ها مرتکب تخلفی شوند، دستگاه‌های نظارتی برای پیگیری این امر وجود دارند.
 
وی افزود: به باور من، مجلس روی بودجه شهرداری‌ها، فقط در بحث بودجه دولت، می‌تواند وارد تحقیق و تفحص شود نه بودجه‌ای که خود مردم می‌دهند. چون آن موارد را خود اعضاء شورای شهر و دستگاه‌های نظارتی باید بررسی کنند.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: به این تحقیق و تفحص‌ها خوشبین نیستم. اگر بخواهیم فقط همین شهرداری تهران را مورد تحقیق و تفحص قرار دهیم، خیلی زمان‌مان گرفته می‌شود، چون شهرداری تهران خودش در حد چند وزارتخانه و بسیار عریض و طویل است و کاری نیست که به همین راحتی‌ها انجام شود. از این‌رو فکر نمی‌کنم مجلس از طریق تحقیق و تفحص بتواند نتایجی به‌دست آورد و این موضوع ممکن است در حد شعار باقی بماند.
 
پاک‌فطرت اظهار داشت: در مورد همه شهر‌ها این صحبت‌ها صدق می‌کند، چون حتی یک شهر با جمعیت ۵۰ هزار نفر نیز با شورای شهر در حال اداره‌شدن است و بر اساس مصوباتی که وضع می‌کند از مردم عوارض می‌گیرد و بر همان اساس هم هزینه می‌کند. اینکه چقدر از آن درآمد‌ها وارد بخش فرهنگی، عمرانی یا اجتماعی شود با نظر شورا است، چون کاملاً مستقل است.
 
وی یادآور شد: دستگاه‌های نظارتی مثل دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و وزارت کشور نقش اساسی دارند و حوزه سازمان شهرداری‌ها و حوزه معاونت عمرانی وزارت کشور هستند که باید روی کار شهرداری‌ها نظارت کنند.
 
این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که ۵۰ درصد وظیفه مجلس نظارت است، پس چه مواقعی باید وارد تحقیق و تفحص شود؟ گفت: اکنون ضرورت دارد که تحقیق و تفحص روی شرکت‌های دولتی انجام شود، چون رها شده‌اند و دو سوم بودجه کشور را نیز می‌خورند. این شرکت‌ها بودجه‌هایشان دولتی است، ولی به‌صورت تجاری اداره می‌شوند. این موضوع حتی در طرح اصلاح ساختار بودجه هم باید بیاید. البته که اگر ساختار بودجه به‌درستی اصلاح شود شاید دیگر نیازی به تحقیق و تفحص هم نباشد. از طرفی، تحقیق و تفحص در مورد بودجه نفت، بحث پتروشیمی‌ها، بانک‌ها و گمرک بسیار اهمیت دارد و حتماً باید در اولویت قرار بگیرد. من معتقدم انحراف از بودجه در این دستگاه‌ها اتفاق افتاده و در مورد نظارت از آن‌ها غفلت شده است.
 
پاک‌فطرت پایان خاطرنشان کرد: برای تحقیق و تفحص‌ها گاهی هزینه‌های کلانی صرف می‌شود و این تلاش‌ها بدون خروجی است. طی چهار دهه گذشته، تحقیق و تفحصی که به نتیجه خوب و درستی رسیده باشد، نداشته‌ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار