معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان فارس آخرین وضعیت انتقال کارخانه‌های آلاینده کلانشهر شیراز را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۲۸۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵ 02 January 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم:قاسم نهاوندی با توجه به آلایندگی هوای شیراز اظهار داشت: شاخص AQI برای سنجش میزان آلودگی هوا توسط سه ایستگاه سنجش آلاینده در شیراز محاسبه می‌شود که ذرات معلق کوچک‌تر از 10 میکرون را محاسبه و از طرفی دیگر گازهای منواکسیدکربن، اکسیدهای ازت و اوزون را مورد سنجش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌ها به صورت شبانه‌روزی در حال محاسبه هستند گفت: در پایان شاخص‌های آلایندگی هر کدام که بالاترین میزان را داشته باشند در فرمول به عنوان شاخص اصلی آلودگی هوا در همان روز محسوب می‌شوند.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: طبق دستورالعمل اگر عدد به دست آمده بین صفر تا 50 باشد وضعیت هوا پاک، بین 50 تا 100 وضعیت قابل قبول و بین 101 تا 150 ناسالم برای گروه‌های حساس و هم چنین 151 تا 200 ناسالم برای تمامی گروه‌ها و در نهایت بیش از 200 وضعیت خطرناک گزارش می‌شود.

وی هم چنین بیان کرد: در صورتی که وضعیت ناسالم گزارش شود کمیته اضطراری با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل و برای روزهای آتی برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

آخرین وضعیت انتقال کارخانه‌های آلاینده در شیراز

طبق گزارش شورای شهر، شیراز در بین کلانشهرهای هشتمین رتبه را در خصوص آلودگی هوا به خود اختصاص داده است، نهاوندی در ادامه با اشاره به این موضوع عنوان کرد: طبق پیگیرهای صورت گرفته شیراز نسبت به سایر کلانشهرهای آلوده طی سالیان گذشته وضعیت بهتری داشته است که شاخص قابل قبول است به بیان دیگر به عدد 100 نرسیده است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه شرایط پایداری هوا و افزایش آلودگی هوا در سطح شهر با یکدیگر هم راستا هستند اظهار داشت: زمانی که هوا در حالت سکون باشد این آلودگی‌ها جمع شده و در نتیجه شاخص بالا می‌رود.

وی با توجه به اینکه وجود آلاینده‌ها منجر به آلودگی بیشتر و تدوام‌ آن در سطح شهر نمی‌شود، بیان کرد: با این حال بر اساس ماده 14 قانون هوای پاک با واحدهای بزرگ صنعتی شهر برخورد می‌شود و این واحدها موظف به جابه‌جایی و خروج از شهر هستند.

نهاوندی تصریح کرد: طبق پیگیری‌های صورت گرفته کارخانه ریشمک به خارج از شهر منتقل شد و فعالیتی در آن صورت نمی‌گیرد هم‌چنین کارخانه‌های روغن نباتی، پشم شیشه و سیمان نیز در حال جابه‌جایی هستند.

عوامل اصلی آلاینده هوا در تمامی کلانشهرها خودروها هستند

وی با بیان اینکه عوامل اصلی آلاینده هوا در تمامی کلانشهرها خودروها هستند، افزود: تمامی خودروهای موظف به انجام معاینه فنی آن بوده که در این راستا نظارت جدی در مراکز معاینه فنی به صورت مستمر در حال انجام است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست فارس همچنین تاکید کرد: پلیس راهور در صورت مشاهده آلاینده از سوی خودرو و نبود معاینه فنی با آنها برخورد می‌کند که در جهت کاهش آلودگی بسیار موثر است.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از غرب شیراز دارای فضای سبز خوبی است که به عنوان باغات قصردشت تلقی می‌شود، گفت: با توجه به اینکه این فضا در غرب شهر بوده و اغلب جهت باد شیراز غربی_ شرقی است بایستی این باغات حفظ شوند تا بتوانند میزان آلودگی در سطح شهر را کاهش دهند.

کافی نبودن دستگاه‌های سنجش آلاینده در شیراز

نهاوندی با بیان اینکه در حال حاضر سه دستگاه سنجش آلاینده در شهر وجود دارد، تاکید کرد: این سه دستگاه برای کلانشهر شیراز کفایت نمی‌کند و باید در دیگر نقاط مختلف شهر نیز ایستگاه سنجش آلاینده وجود داشته باشد که از میزان آلودگی تمامی نقاط مطلع شویم.

وی در ادامه از افزایش دستگاه‌های سنجش آلاینده توسط شهرداری کلانشهرها خبر داد و افزود: قرار بر این است از سوی شهرداری شیراز این دستگاه در شهر افزوده شود.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان فارس به تحریم‌های ایجاد شده اشاره کرد و افزود: وجود تحریم‌ها در سطح کشور مانع از تهیه دستگاه سنجش آلاینده در شیراز شده است هم چنین هزینه آن نسبت به گذشته 5 برابر افزایش داشته که هر دستگاه فارغ از نگهداری و راهبری قطعات مبلغی بالغ بر 5 میلیارد تومان است.

نهاوندی افزود: اخیرا تولیدکنندگان داخلی این دستگاه شروع به فعالیت کرده‌اند و در نظر داریم از تولید داخلی حمایت و استفاده کنیم، در سال گذشته تعدادی از دستگاه‌های سیار که میزان گرد و غبار را اندازه‌گیری می‌کردند، از شرکت‌های داخلی خریداری کردیم.

 

برچسب ها: کارخانه ، آلاینده ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار