اما شهرداری طی سال‌های اخیر توجهی به این موضوع نکرده و اغلب دست به نوسازی و بازسازی‌های اساسی زده و روح خاطره انگیز این نمادها را از آن گرفته است.
کد خبر: ۹۲۶۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶ 23 December 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا: نمادهای شهری جزوی از خاطرات جمعی مردم یک شهر هستند. این نمادها به خاطر رویدادهایی که به آنها نسبت داده می‌شود یا به خاطر قدمتشان در نزد مردم یک شهر تبدیل به جلوه‌های نوستالژیک و قابل احترام شده‌اند.

آثار تاریخی، برخی از تندیس‌ها، یا برخی از سازه‌ها در شیراز مجموعه‌ای از نمادها را تشکیل داده‌اند که به شیراز هویت خاصی می‌بخشند.

ساعت گل، طاووس دروازه قرآن، آب نمای بلوار دانشجو ازجمله این سازه‌ها هستند که خاطرات جمعی خیلی از مردم شهر را شکل داده‌اند.

اما شهرداری طی سال‌های اخیر توجهی به این موضوع نکرده و اغلب دست به نوسازی و بازسازی‌های اساسی زده و روح خاطره انگیز این نمادها را از آن گرفته است.


ساعت گل که پس از چند دوره جابجایی حالا اغلب روزها یا عقربه‌هایش خراب است یا اعدادش دیگر آن حس و حال ساعت گل سال‌های دور را به شهروندان نمی‌دهد. طاووس دروازه قرآن که کلاً با طاووس جدید و البته نازیبا جایگزین شد که مورد انتقاد خیلی از شهروندان قرار گرفت و اکنون نوبت به آب نمای بلوار دانشجو رسیده تا یک به یک نمادهای شهری از شیراز رخت بربندد.

از جمعه ۲۸ آذر این آب نما توسط شهرداری منطقه یک تخریب تا جای خود را به سازه‌ای دیگر بدهد، اتفاقی که نظرات مختلفی را در بر داشته است و بسیاری در مورد آن در فضای مجازی و واقعی حرف می‌زنند.


نادر رهنما از ساکنان قدیمی خیابان ارم با اشاره به قدمت این سازه گفت: از تمام این خیابان و اطرافش خاطرات بسیاری دارم خصوصاً اینکه خیابان ارم و ادامه میدان به سمت نمازی و تپه تلویزیون در هر فصلی زیبایی‌های خودش را دارد.

رهنما در خصوص آب نمای خیابان دانشجو گفت: این سازه زیبا با کاشی‌های آبی سالیان سال خاطره مشترک عابران و مسافران بسیاری بوده و بکی از اولین سازه‌های زیبا آب نما با نورپردازی در شیراز است.

او در خصوص تخریب این سازه گفت: بی تردید از بین رفتن خاطرات جوانی و نمادهای شهری و زیستی زیبا نیست و آدم را افسرده می‌کند اما هنوز نمی‌دانیم قرار است به جای این آب نمای قدیمی چه چیزی ساخته شود، امیدوارم آنچه در این مسیر ساخته می‌شود به همان زیبایی قبل باشد و یا اگر ایده جدیدی برای آن وجود دارد بتواند مورد توجه مردم قرار بگیرد.

ماهرخ افضلی دانشجو در خصوص تخریب این آب نما گفت: مسیر هر روزه من برای رفتن به خانه از سالیان قبل همین مسیر بوده است حتی خاطرم هست در کودکی هم کنار این آب نما رد می‌شدیم.

افضلی با اشاره به اینکه تاریخ بصری هر شهر مدیون همین سازه‌ها است گفت: بالاخره هر شهر و منطقه‌ای علاوه بر سایر شاخصه‌هایش نمادهایی از معماری دارد که به آن شناخته می‌شود همانند گنبدها و بادگیرهای شهرهای کویری، یا میدان سنگی شیراز و همین آب نما با کاشی‌های آبی که خاطرات بچگی ما را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه هر تغییر و تخریبی باید ضروری باشد، افزود: دلیل تخریب این آب نمای طولی را نمی دانم اما شاهد بودم هر ساله در هر فصل تمیز و بهسازی می‌شده و مسلماً باید دلیل مهمی برای تخریب آن وجود داشته باشد والا چه ضرورتی بود که این آب نمای قدیمی تخریب شود و بهتر است حالا که تخریب شده حداقل همان طرح قبلی مجدداً استفاده شود.


محمود معینی راننده تاکسی نیز در این خصوص گفت: شیراز نمادهای زیبایی داشت که همواره مورد توجه بوده است همانند ساعت گل یا فلکه سنگی و میدان گاز که از گذشته قابل مشاهده بوده است و هر کسی در شیراز زندگی کرده یا رفت و آمد داشته است از آن خاطره دارد

معینی با اشاره به عکس‌های قدیمی گفت: خاطرم هست که بسیاری از مسافران در کنار همین خیابان‌ها و سازه‌ها عکس یادگاری می‌گرفتند چرا که آب نمای خیابان دانشجو در زمان ساخت طرحی زیبا و متفاوت بود که به جای درخت و چمن از نور و آب در آن استفاده شده بود.

وی با بیان اینکه امروز صبح و در گذر از این مسیر شاهد تخریب آب نما شده است گفت: بالاخره تغییر اتفاق می‌افتد همانند سنگفرش برخی از خیابان‌ها یا تخریب میدان‌ها و ساخت پل و زیرگذر اما اگر سازه یا طرحی همچنان می‌تواند استفاده شود چه نیازی به تغییر آن وجود دارد؟

آب نمای بلوار دانشجو با همان شکل قبلی ساخته می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه آب نمای بلوار دانشجو به تعمیرات اساسی احتیاج داشته است گفت: تأسیسات به کار رفته در این سازه بسیار قدیمی و مستهلک شده بود و نیاز به تعویض داشت.

سولماز دهقانی با بیان اینکه هر ساله و در آستانه عید نوروز با صرف هزینه این فواره‌ها و آب نما تعمیر می‌شد، افزود: هر سال برای تعمیرات هزینه و این آب نما به مدت چند هفته نیز روشن می‌شد اما بعد از مدتی به دلیل استهلاک تجهیزات و تأسیسات مجدداً دچار مشکل و خاموش می‌شد.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز افزود: پس از بررسی‌های مختلف کارشناسی از سوی شهرداری منطقه یک و شورای شهر تعویض تمام لوله‌ها و تأسیسات این آب نما تصویب شد و برای این نوسازی چاره‌ای جز تخریب کامل سازه نبود.

دهقانی افزود: با توجه به اینکه این آبنما بخشی از خاطره بصری شیراز است با در نظر گرفتن این موضوع و با تاکید شورای شهر این آب نما به همان شکل قبلی و استفاده از کاشی آبی و ابعاد قبلی بازسازی خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطر نشان کرد: تجهیزات و تأسیسات جدید اب نما با در نظر گرفتن بهترین کیفیت تهیه شده است و همچنین از نورپردازی جدید و زیبا برای آن استفاده خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار