شیراز شهری زیبا و تاریخی است که از معروف ترین مناطق ایران از دیرباز تاکنون می باشد، این شهر از لحاظ پتانسیل گردشگری و جذب توریست از مهم ترین شهرهای کشور و همچنین معروف به بهشت زمینی است، چرا که پس از ورود به شهر عطر فوق العاده بهار نارنج سر مستتان می کند. همچنین در کنار جاذبه های دیدنی این شهر سوغاتی های بسیار معروفی دارد که گردشگران می توانند آنها را تهیه و استفاده کنند.
کد خبر: ۹۲۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 16 December 2020

شهر شیراز به دلیل آب و هوایی که دارد انواع باغ ها و گلستان ها را در خود جای داده است و به شهر عرقیات نیز معروف است که بسیاری از آنها خواص درمانی بسیاری دارد که در طب سنتی برای موارد بسیاری تهیه و استفاده می شود.
عرق بهار نارنج:
اگر قصد سفر به شهر شیراز را دارید پیشنهاد می شود که در اواخر فروردین و اردیبهشت ماه سفر کنید، چرا که در این فصل تمام شهر را عطر بهار نارنج فرا گرفته است، بسیاری از باغ ها را به دلیل برداشت بهار نارنج برای مدتی تعطیل می کنند، برای تهیه آن شکوفه های بهار نارنج را جمع آوری کرده و با دستگاه تقطیر می کنند. همچنین خشک شده ی گل ها را در بازار و عطاری ها برای تهیه مربا و دمنوش می توان خریداری کرد. از دیگر فراورده های این شکوفه های خوش بو و معطر می توان به شربت، چای بهار نارنج و غیره نیز اشاره کرد، همچنین خواص گیاهی درمانی بی نظیری مانند: جلو گیری از حمله قلبی، آرامش بخش و ضد تشنج، بر طرف شدن مشکلات بی خوابی و همچنین اشتها آور و ضد سرفه می باشد.

عرق بهارنارنج شیراز | سیری در ایران

عرق بید مشک:
بید مشک از خانواده ی درخت بید می باشد که به شکل درختچه ای می باشد و در اواخر اسفند و فروردین گل های زرد رنگی می دهند که خواص درمانی بسیاری دارند و عمر گل دهی آنها 15 روز می باشد. مدت زمان چیدن و عرق گیری بید مشک 72 ساعت می باشد که قبل از باز شدن شکوفه ها باید آنها را چید تا عرق با کیفیتی به دست آید.

عرق نسترن:
نسترن گلی بسیار خوش بو و زیباست که از آن عرقی بسیار مفید تهیه می شود، نوشیدن آن در روزهای گرم تابستان برای آرامش و نشاط بخشی توصیه میشود.

لیست قیمت بذر وارداتی نسترن سفید | ترب


گلاب مفید شیراز:
از مرغوب ترین نوع گلاب در ایران است و جزو عرقیات معروف و سوغات شیراز می باشد که در میمند تهیه می شود.

بازار فروش اسانس گلاب شیراز - بازار خرید و فروش گل محمدی | گل رزان

کاکوتی شیرازی:
گیاه معروفی در شیراز می باشد که رنگ و بوی خوبی دارد که به شکل دمنوش های سبز خشک شده، عرقیجات و اسانس شربت عرضه می شود. خواص گیاهی بسیاری مانند تقویت بدن، ضد عفونی کننده، ضد سرما خوردگی و همچنین درمان رماتیسم و درد معده که می توان به آن اشاره کرد، از این گیاه می توان به عنوان دمنوش در چای استفاده کرد و به دلیل گرم بودن آن و طعم و عطر بی نظیر این گیاه نیز در نوشیدنی ها خنک مانند دوغ مرد استفاده قرار گیرد.

خصوصیات ظاهری و خواص درمانی کاکوتی (آویشن یا کهلیک اوتی) - بی مشکل

آبغوره:
از باغ های انگور شهر شیراز به دست می آید که بومیان شهر شیراز استقبال بسیاری از آن می کنند و آشی معروف به آش آبغوره دارند.

آبغوره خالص محلی ۱٫۵ لیتری - محصولی ویژه با طعم و رنگی اصیل و درجه یک


آبلیمو شیرازی:
جالب است بدانید که لیمو های شهر شیراز جزو با کیفیت ترین و مرغوب ترین لیمو های پرورش یافته در کشور است که باعث شده آبلیموی شیراز از معرووف ترین خوراکی های سوغات شیراز باشد.

راه تشخیص آب لیموی سالم از ناسالم - تیتربرتر

پالوده یا فالوده شیرازی:
از جمله دسرهای سنتی و لذیذی می باشد که کمتر کسی ممکن است طمع خوشایند این خوراکی را نچشیده باشد و با توجه به اسمش از معروف ترین خوراکی های شهر شیراز می باشد که با چاشنی آبلیمو و عرقیاتی مانند نسترن یا شربت آلبالو مصرف می کنند، البته فالوده شیرازی را نمی توان به عنوان سوغاتی شیراز به شهر خود ببرید و باید همان جا نوش جان کنید.

فالوده شیرازی‌ ثبت ملی شد - پایگاه خبری تحلیلی خبر ‏پارسی
سوغات شیراز علاوه بر عرقیات و نوشیدنی های معروف شیرینی ها و یا دسر های معروفی دارد مانند:
مسقطی: جزو معروف ترین سوغات شیراز می باشد، مسقطی نوعی حلوا می باشد که با نشاسته و مغز پسته تهیه میشود انواع مختلفی دارد مانند زعفرانی، پسته ای، گل محمدی و زرشکی، که بهترین و معروف ترین آن ها مسقطی لرستان است.


کلوچه شیرازی:
کلوچه شیرازی در کنار مسقطی به فروش می رسد و نوعی شیرینی شبیه به شیرینی برنجی است و بسیار لذیذ که به آن کلوچه می گویند، معمولا این 2 نوع خوراکی در کنار هم سرو می شود و تزیین آن نیز با تخم خرفه می باشد.

کلوچه مسقطی شیراز ، شیرینی منحصربه فرد - مجله گردشگردی مارکوپولو | راهنمای  سفر

یوخه:
یوخه نوعی شیرینی سنتی است که با خمیر نازک تهیه می شود و سطح آن نیز با پودر، شکر و دارچین می باشد، خمیر رول شده را باریک برش می زنند. این نوع شیرینی در شهرهای دیگر هم تهیه می شود و در کرمانشاه به کاک معروف است.

کاک یا نان یوخه - طرز تهیه کاک محلی یا یوخه خانگی | ایران کوک

بادام سوخته:
بادام سوخته مانند بادام بو داده می باشد با این تفاوت که کمی بسشتر حرارت داده شده است، اما این طور نیست، بادامی شیرین مزه است که جزو شیرینی های سنتی ایران است و از سوغات شیراز، که با بادام کامل تهیه می شود. بادام، شکر، آب را مخلوط کرده و حرارت می دهند تا جایی که شکر آب شود که باعث پوششی شیرین بر روی بادام می شود.

طرز تهیه بادام سوخته

حلوا:
این حلوای خوشمزه که به حلوای کاسه ای نیز معروف است و از آرد برنج، شکر، آب، گلاب، روغن و زعفران تهیه می شود که در گذشته از آن در مراسم های مختلف پذیرایی می شد ولی امروزه رواجی ندارد. دلیل نام گذاری حلوا این است که برای سرو آن از کاسه استفاده می کردند و به هرنفر یک کاسه ی کوچک از حلوای آماده شده می دادند.

مدل های تزیین شله زرد

رنگیک:
دسری خوشمزه و مقوی می باشد که در شهرهای جنوبی رایج است و طرفداران بسیاری دارد، مخصوصا در ماه مبارک رمضان برای وعده ی فطار از آن استفاده می کنند. برای تهیه آن آرد را در روغن تفت می دهند و روی آن خرما و گردو می ریزند و ما بقی خمیر را روی مواد می ریزند و در نهایت آن را با پودر نارگیل و مغز پسته تزیین می کنند و برش می زنند.

رنگینگ بوشهری دسپخت گل دخترم | سرآشپز پاپیون

رب انار ارسنجان:
از معروف ترین سوغاتی های شهر شیراز رب انار ارسنجان می باشد که هر ساله جشنواره رب انار در این شهر برگزار می شود که با مراحل سخت و کاملا سنتی پخته می شود و به علت وجود درخت زردآلو در همسایگی با درختان انار دارای آب فراوان می باشند و نیز قدمت آنها بیش از 100 سال می باشد که مردمان ارسنجان حاصل زحمات خود را به رب انار تبدیل می کنند. گردشگران تور شیراز می توانند از جاذبه های دیدنی شهر شیراز مانند باغ عفیف آباد، شاهچراغ و غیره نیز دیدن کنند و همچنین از جشنواره ارسنجان در فصل پاییز بهره ببرند.

رب انار ارسنجان Archives - سایت عطاری محمد اسد سنگابی

صنایع دستی:
یکی از شهرهای مهم ایران در زمینه صنایع دستی شیراز می باشد که با ذوق و استعداد بسیاری جذاب ترین آثار هنری را خلق می کنند و در بازارهای شیراز به فروش می رسد و مورد نوجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار می گیرد.
خاتم کاری:
خاتم هنر شکل دادن سطح اشیائ چوبی به شکل موزاییک با مثلث های دو پهلوبرابر و سه پهلو برابر از جنس عاج، چوب ها مختلف، استخوان و فلزات گونا گون می باشد. دوران اوج و شکوفایی آن مربوط به عصر صفویه است، انواع قلمدان، جعبه‌های تزیینی، گلدان، جای قاشق و چنگال، جعبه‌های دستمال کاغذی و سایر اشیای خاتم‌کاری شده را می‌توانید از بازارها و مراکز خرید شیراز خریداری کنید.

نويد معرفي شيراز به عنوان شهر ملي و جهاني هنر خاتم كاري - ایرنا

معرق کاری:
از دیگر زیبایی های هنر ایرانی معرق کاری می باشد که از هند وار ایران شده است که ایرانیان با ذوق و سلیقه به سزایی این هنر را در سراسر این مرز و بوم گسترش دادند، این هنر در اوایل تلفیقی ازچوب و فلز بوده و به شیوه ی امروزی انجام نمی شد. ایرانیان برای ساخت معرق از چوب های مختلفی استفاده می کنند درست برخلاف هندی ها که تنها از یک نوع چوب استفاده می کردند. گردشگران تور شیراز می توانند در بازار شیراز بهترین نمونه های معرق کاری را خریداری کنند و به عنوان سوغات شیراز به شهر خود ببرند.

قیمت و خرید عمده تابلو معرق طرح و ان یکاد زمینه آجر مدل Wp8710000 | عمده  فروشی زودل

سفال گری:
سفال گری هنری است که قدمت بسیار زیادی دارد و در تمام دنیا از قدیم رواج داشته است، البته گفتنی است که هر شهر یا کشوری طرح و رنگ خاصی برای ظرف های سفالی دارد و همین باعث تفاوت آثار سفالی ها در شهر و کشور های مختلف می شود. همچنین در شیراز هم می توانید انواع ظروف سفالی را به شکل های گوناگون خریداری کنید.

کرونا میزان اشتغال صنایع دستی اصفهان را افزایش داد | پایگاه خبری جماران

ظروف و اشیاء نقره:
طرح های نقره کاری شیراز را در هیچ گوشه ای از دنیا نمی توان یافت، نقش هایی مانند گل نرگس، زنبق، پنج پر، عنبر بو و گل سرخ زینت بخشظروف نقره کاری شده اند، لازم به ذکر است که کارهای نقه کاری شده شیراز به علت عیار بالا نسبت به مشابهانشان در استان هایی مانند اصفهان هم یافت میشود از معروف ترین فروشگاه های شهر شیراز برای خرید این آثار ها می توان به مغازه های موجود در سرای بشیر، بازار وکیل و آرامگاه حافظ شیراز نیز اشاره کرد.

بزرگترین مجموعه فروش اشیای نقره در جهان +عکس

منبت کاری:
یکی دیگر از هنرهای دستی ایرانی منبت کاری است که در بخش صنایع جای می گیرد که نوعی کنده کاری روی چوب است که به منظور زیبا سازی انجام می شود، چوب اولیه برای این کار از چوب انواع درختان و به ویژه چوب های محکم و فشرده است. دلیل این نام گذاری گل و گیاه بر جسته بر رو ی چوب و سنگ یادآور روییدن گیاه بر روی آن می باشد. امروزه شیراز، اصفهان، گلپایگان از مراکز مهم منبت هستند.

آباده به عنوان شهر ملی منبت معرفی شد | شیراز بزرگ

قلم زنی:
یکی از پژوهشگران صنایع دستی اعتقاد دارد که هنر قلم زنی در شیراز پیرو سبک هنری مورد استفاده هخامنشیان، سکاها و ساسانیان است، قلم زنی هنر حکاکی و ایجاد نقوش روی انواع مختلف فلزات مانند: طلا، نقره، مس و برنج. این هنر زیبا به جز شهر شیراز در بسیاری از شهرهای دیگر هم وجود دارد. در بازار شیراز انواع ظروف مانند: سینی، لیوان، قندان، بشقاب و غیره نیز وجود دارد که می توان آن ها را به عنوان سوغات شیراز تهیه کرد.

Pin on Art - Metal

شیشه گری:
شیشه را هنرمندانی ماهر از ترکیب سیلکیکات های قلیایی و ذوب آن در کوره نیز به دست می آورند و ماده به وجود آمده را به وسیله دست یا قالب شکل می دهند که در آخر جسمی ظریف و بسیار شکننده به دست می آید که از روزگاران قدیم ساخت آن متداول بوده است و نمونه های آن در بسیاری از موزه های داخل و خارج از کشور موجود است. امروزه یکی از صنایع زیبا و ارزشمند شیراز که استقبال بسیاری هم از آن شده هنر شیشه گری است که به شکل های جذاب و متفاوتی به دست هنرمندان شیرازی ساخته می شود.

شیشه گری | سایت فروشگاه اینترنتی صنایع دستی شیراز و شهرهای دیگر ایران
مینیاتور:
واژه مینیاتور که مخفف کلمه فرانسوی به معنی طبیعت کوچک و ظریف می باشد، مینیاتور نشان از دقت نظر و ظریفی نقش دارد، اصولا به هر پدیده زیبا و ظریف که به هر شیوه ای ساخته شود می گویند. این کلمه در ایران به یک نوع نقاش می گویند که بسیار زیباست و قدمت طولانی دارد. امروزه مینیاتور یکی از هنرهای معروف صنایع دستی شیراز به حساب می آید، که به عنوان سوغات شیراز محسوب می شود.

تصاویر/ رونمایی از تابلوی "عرش بر زمین" استاد فرشچیان
نمد مالی:
نمد یک نوع زیر انداز ساده می باشد که از موی شتر، بز یا گوسفند است و درست کردن آن کار بسیار سخت و زمان بری می باشد، به دلیل اینکه بدون هیچ گونه تارو پودی و از هم تنیدن پشم آماده می شود که با همت دستان مردان هنرمندان برای شکل دادن پشم و تهیه زیر اندازی مناسب تلاش می کنند. نقش در نظر گرفته شده برای نمد را با پشم های رنگی روی یک پارچه کرباس طراحی و سپس پشم را روی آن قرار می دهند و پارچه را پیچیده همراه با رطوبت و فشار آن را آماده می کنند که بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد.

خرید زیرانداز نمدی در شیراز - مرجع خرید و فروش انواع نمد ایرانی- نمد ایرانی

آیینه کاری:
از دیگر آثار چیره دست هنرمندان شیرازی آیینه کاری می باشد، این هنر از بریدن و کنار هم قرار دادن آیینه ها به دست می آید که دراماکن ها و یا بناهای باشکوه تاریخی تا دقایقی نظر همه را به خود جلب می کند و در شاهچراغ شیراز هم آیینه کاری زیبایی توسط هنرمندان انجام شده است.

نارنجستان قوام – منزل مبله شیراز , اجاره منزل مبله در شیراز

گلیم بافی:
صنایع دستی دیگری که اسقبال بسیاری از آن در بین گردشگران شیراز شده است، گلیم شیراز است که به عنوان زیر انداز یا پوشش استفاده می کنند. گلم از ابریشم و پشم چهار پایان اهلی بافته می شود که در سایز های مختلف و رنگ های متنوع در بازار شیراز یافت می شود و آنها را با رنگ های گیاهی رنگ می کنند.

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir احیای هنر سنتی و ایجاد  اشتغال پایدار با راه اندازی ۳ کارگاه گلیم بافی در چرام | پایگاه خبری تحلیلی  صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

گبه:
زیر اندازی از جنس قالی با ابعاد کوچک است که توسط عشایر قشقایی بافته می شود، همچنین گبه نسبت به گلیم نرم تر است به دلیل پرزهای بلند و نیز در بافت آن پودهای بیشتری به کار رفته است. گبه یا قالیچه خرسک از صنایع دستی معروف شیراز می باشد و می توان گفت از جمله موارد کارآمد سوغات شیراز است را دارد.

جاجیم بافی:
از دست بافته های قدیمی به حساب می آید که امروزه به عنوان کیف وکفش و رو اندازهای مختلف و زیبا استفاده می کنند که هنر دستان عشایر می باشد که با آن رخت خواب و لوازم خود را می پوشانند و نوعی تزیین خانه می باشد و برای بافت آن از رنگ های روشن و از نقش شطرنجی و یا لوزی و غیره استفاده می شود که در بازارشیراز تعداد بسیاری از کیف و کفش جاجیم را خواهید دید.

جاجیم بافی

گیوه:
گیوه پا پوش سنتی ایرانی است که در بسیاری از شهرها به شکل های مختلفی بافته می شود، اگر دوست دارید این پا پوش های سنتی را امتحان کنید حتما در شیراز به بازاچه ها سری بزنید و این گیوه های امروزی و مدرن را که ظاهر آنها نسبت به قدیم فرق کرده است را تهیه کنید.

گیوه سنتی شیراز، راهی ایتالیا شد | خبرگزاری صدا و سیما

ظروف و اشیای سرامیکی:
در استان فارس ظروف و اشیایی سرامیکی بسیاری با تنوع بسیاری یافت می شود که به عنوان بخشی ازمیراث معنوی استان فارس به ثبت رسیده است، در شهر شیراز می توانید این محصولات سرامیکی را از فروشگاه های سوغات خریداری کنید و به عنوان سوغات شیراز هدیه بدهید.

گردشگری شهرستان شیراز - مطالب صنایع دستی شیراز

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نقل و حلوای قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
سلام ممنون از مقاله ی مفید و ارزشمندتون.نقل ارومیه هم یکی از سوغاتی های سالم کشور عزیزمون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار