عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز معتقد است که در دوران شیوع کروناویروس، شاهد افزایش دردهای عضلانی و اسکلتی هستیم که بیشتر ریشه در کاهش تحرک افراد دارد.
کد خبر: ۹۲۱۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵ 05 December 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:دکتر محمد رادمهر گفت: در دوران شیوع بیماری کووید۱۹ شاهد بروز دردهای اسکلتی و عضلانی در افرادی که سابقه بیماری‌هایی را داشته‌اند و حتی افراد بدون سابقه بیماری، هستیم.

این پزشک فوق تخصص درد، خاطرنشان کرد: نبود تحرک کافی یا کاهش فعالیت‌های جسمی به دلیل شرایط قرنطینه و قرار داشتن افراد در شرایط فیزیکی ثابت، هم در افراد دارای بیماری و برخی افراد سالم، منجر به بروز دردهای اسکلتی و عضلانی یا تشدید این دردها شده است.

رادمهمر ادامه داد: افسردگی و اتفاقاتی که در زندگی روزمره افراد به لحاظ اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده، به سهم خود در بروز این علائم و دردها تاثیرگذار بوده است.

گستردگی تظاهرات بالینی کووید۱۹

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در ابتدای شیوع کووید۱۹، بروز این بیماری همراه با علائمی نظیر تب، اسهال، از بین رفتن حس بویایی و چشایی بود، گفت: به‌تدریج و با افزایش دانش پژوهشگران پیرامون این بیماری، دانشمندان متوجه علائم دیگر و گستردگی تظاهرات بالینی بیماری شدند.

این پزشک فوق تخصص گفت: اکنون مشخص شده است که کووید۱۹ بسیاری از بخش‌ها و عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز علائم مختلفی در افراد می‌شود و تنها محدود به درگیری ریوی و علائم تنفسی یا دستگاه گوارش نیست.

رادمهر با بیان اینکه درگیری‌های قلبی و عروقی و مغزی هم در برخی افراد مبتلا به این بیماری دیده شده است، گفت: در بعضی موارد ایست قلبی و اختلال در کارکرد این سیستم، منجر به فوت افراد بیمار شده است.

این فوق تخصص درد، با بیان اینکه امروز بروز علائم این بیماری در افراد متفاوت شده است، افزود: بیمارانی داشته‌ایم که تنها با درد ستون فقرات و حتی یک درد خفیف دیسک، آزمایش کووید١٩ آنها مثبت شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: افراد باید مطلع باشند که ممکن است تظاهرات کرونا در این روزها تنها به صورت دردهای استخوانی، عضلانی، کمر، ستون فقرات باشد.

رادمهر افسردگی را از عوارض جانبی بیماری کرونا ذکر و خاطرنشان کرد: افراد پیش از شیوع بیماری کرونا در شرایط روحی و روانی بهتری به دلیل ارتباط گسترده با دیگران قرار داشتند اما با شیوع بیماری کرونا و ایجاد شرایط قرنطینه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد کاهش ارتباط‌ها هستیم که خود زمینه موثری در بروز بیشتر افسردگی شده است و این به عنوان یک علت تشدید کننده در بیماری‌های اضطرابی محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار