اعمال محدودیت های کرونایی از ابتدای آذر ماه تا کنون به منظور صیانت از سلامت مردم و کاهش آمار مبتلایان و شمار فوتی ها بوده است که ادامه راه و روند کاهشی این آمار همچنان نیازمند همکاری مردم در کنار رعایت پروتکل ها است .
کد خبر: ۹۲۱۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰ 03 December 2020

 اعمال محدودیت های کرونایی از ابتدای آذر ماه تا کنون به منظور صیانت از سلامت مردم و کاهش آمار مبتلایان و شمار فوتی ها بوده است که ادامه راه و روند کاهشی این آمار همچنان نیازمند همکاری مردم در کنار رعایت پروتکل ها است .

به گزارش ایرنا ،مشارکت و همکاری خوب اصناف ، بازاریان، کسبه، مردم و اکیپ‌های بهداشتی و نظارتی در اجرای محدودیت ها و همچنین رعایت دستورالعمل های بهداشتی و همراهی با ستاد کرونا در پایتخت ، استانها و شهرستان های با وضعیت قرمزو هشدار سبب شد تا در روزهای گذشته شاهد کاهش آمار مبتلایان و شمار فوتی ها و قطع زنجیره شیوع در برخی استان ها باشیم اما آنچه مسلم است جدی نگرفتن راه های مقابله با بیماری کووید ۱۹ و رعایت نکردن موازین بهداشتی، استفاده نکردن از ماسک و فاصله اجتماعی به طور قطع موج دیگری از شیوع این ویروس را در روزهای آینده بویژه فصل سرد سال به همراه خواهد داشت .

برخی استان ها و شهرها در روزهای اخیر پس از اجرای محدودیت ها از وضعیت قرمز خارج شده و به حالت نارنجی یا زرد رسیده اند و فعالیت برخی مشاغل از روز شنبه از سرگرفته و برخی مشاغل همچنان ممنوع است که ادامه فعالیت آنها منوط به بهبود شرایط خواهد بود.بازگشت شهرها از شرایط قرمز به نارنجی به معنای رسیدن به شرایط عادی نیست .

محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا شده است.

بر اساس این محدودیت‌ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل می‌شوند، ادارات دولتی در حد تعطیل و با حداقل کارکنان فعالیت می‌کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است. با اجرای این محدودیت‌ها ۸۷ شهر از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، ضمن تغییر وضعیت شیوع بیماری در شهر تهران از قرمز به نارنجی، از استمرار بخشی از محدودیت ها در هفته آینده خبر داد.

دکتر علیرضا زالی اظهار کرد: آثار اعمال محدودیت ها بر میزان مرگ و میر، بستری و مراجعه سرپایی در هفته های آتی منعکس خواهد شد.
وی ادامه داد: بالغ بر ۳۰ درصد ترافیک و تردد درون شهری و ۳۰ درصد استفاده از حمل و نقل عمومی در هفته اخیر کاهش پیدا کرده است. علی رغم اینکه برخی از دستگاهها در خصوص تعطیلی کارمندان اقدامی نکردند، اما شاهد کاهش مراجعه به بخش های اداری بودیم.

با وجود اعمال محدودیتهای کرونایی برخی استان ها همچون اردبیل در ۱۲ روز گذشته این استان در زمینه کاهش شمار مبتلایان هنوز به نتیجه مورد نظر دست نیافته است که این موضوع سبب شده وضعیت یک هفته دیگر برای گذر از وضعیت قرمز به نارنجی در سه شهر استان تمدید شود.

استان اردبیل هم‌اینک در زمینه شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و بر اساس گزارش رسمی، شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و مشگین‌شهر در وضعیت قرمز، گرمی، خلخال و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی و نمین، نیر، کوثر، سرعین و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.

افزایش بستری بیماران کرونایی جوان در خراسان جنوبی

رییس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند گفت: افزایش بستری بیماران جوان با عفونت شدید و ابتلا به کرونا همچنین تاخیر این بیماران در مراجعه به بیمارستان نگران کننده است و دیر آمدن چالشی برای درمان بیماران کرونایی محسوب می‌شود.

دکتر مسعود ضیایی ا اشاره به روند شیوع کرونا در ماه‌های اخیر افزود: در اردیبهشت امسال تنها یک بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی سی یو (مراقبت ویژه) بیمارستان ولیعصر به مدت یک ماه بستری و سایر بخش‌های کرونا خالی بود ولی در حال حاضر وضعیت اشغال تخت‌ها و نوع بیماران فرق کرده است.

وی تصریح کرد: در گذشته اغلب بیماران مسن و دارای بیمار زمینه‌ای بودند ولی الان چند بیمار جوان و بدون سابقه بیماری زمینه‌ای داریم که با عفونت شدید بستری شده‌اند.

هشدار فرماندار کرج نسبت به گسترش دوباره کرونا

معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج نسبت به بازگشایی ها برخی مشاغل و شیوع گسترده کرونا در این شهرستان هشدار داد.

غفور قاسم پور ر افزود: موج سوم کرونا در کرج واستان البرز هنوز پایان نیافته و فعالیت مشاغل پرخطر همچنان محدود خواهد بود و تابع تصمیمات ستاد ملی و استانی هستیم.

وی ادامه داد: بازگشت شهرها از شرایط قرمز به نارنجی به معنای رسیدن به شرایط عادی نیست و به رغم کاهش میزان ابتلا هنوز به تثبیت شرایط نرسیده ایم؛ بنابراین از هفته آینده قوانین مقابله با این ویروس رادر شرایط نارنجی کرج اجرایی خواهیم کرد.

اضافه شدن ۲ شهر دیگر به شهرهای قرمز گیلان

دو شهر تالش و آستارا به شهرهای قرمز گیلان از نظر شیوع کرونا و آمار مبتلایان به کووید ۱۹ افزوده شد.

به گفته جانشین رئیس ستاد کرونا در گیلان، تا کنون شهرهای رشت و رودبار در وضعیت قرمز قرار داشتند اما طی روزهای اخیر این دو شهر هم به آن افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۲ هفته است که طرح محدودیت هوشمند در استان همزمان با کشور در حال اجراست، عنوان کرد : به طور قطع پانزده روز بعد از اجرای طرح نتایج آن مشخص و محسوس خواهد شد و هنوز در دوره قرنطینه و محدودیت هستیم.

وضعیت کرونا در کردستان نارنجی شد

با بهبود نسبی وضعیت شیوع ویروس کرونا بدنبال اجرای طرح محدودیت‌ها و همکاری خوب مردم، اینک تمام شهرستان‌های این استان به سطح هشدار و وضعیت نارنجی بازگشتند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با تقدیر و از همکاری اصناف و همراهی خوب مردم با ستاد مدیریت کرونا در راستای کاهش زنجیره شیوع ویروس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: محدویت کسب و کارها در شهرستان‌های استان بر اساس وضعیت نارنجی از ساعت صفر روز شنبه اعمال خواهد شد.

بستری ۱۶۱ بیمار کرونایی یزد در بخش مراقبت‌های ویژه

۱۶۱ بیمار مبتلا به کرونا به دلیل شرایط حاد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و در در شبانه روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۵۰ بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شدند.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد ، در شبانه روز گذشته ۱۶ تن از بیماران مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند و در حال حاضر، ۵۶۴ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

پلمب ۱۲واحد صنفی ناقض بهداشت در تالش

بازرسان بهداشت، اصناف و اماکن عمومی این شهرستان در راستای شناسایی و برخورد با ناقضان پروتکل‌های بهداشتی بازدارنده از شیوع کرونا، ۱۲ واحد صنفی نظیر چایخانه و کبابی را پلمب کردند و به ۴۸ واحد صنفی متخلف نیز اخطار کتبی دادند .

وضعیت تالش از نظر شیوع ویروس کرونا قرمز است و به گفته سرپرست شبکه بهداشت و درمان تالش تا مساعد شدن اوضاع، کنترل و بازرسی اماکن عمومی و اصناف، با جدیت و توان کامل ادامه خواهد داشت و با خاطیان، برابر مقررات برخورد خواهد شد.

غربالگری ۷۳۰هزار نفر از شهروندان استان اردبیل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: تاکنون ۷۳۰ هزار نفر معادل ۵۶/۷ درصد جمعیت این استان، در اجرای طرح شهید سلیمانی غربالگری شده‌اند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده روز پنجشنبه افزود: در جریان اجرای این طرح تاکنون بیش از پنج هزار مورد مشکوک به کرونا در استان شناسایی و برای ۵۳۹ نفر آنها نیز تست سریع کرونا انجام شده است.

وی با اشاره به تعدا بالای بیماران بستری کوید ۱۹ در بیمارستان های استان بیان کرد: ۱۶ نقاهتگاه با ۵۱۷ تخت در استان آماده‌سازی شده تا در موقع لازم مورد استفاده قرار گیرد.

داروی «رمدسیویر» به اندازه کافی در مراکز درمانی کرمانشاه موجود است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: روزانه ۴۰۰ عدد داروی «رمدسیویر» در مراکز درمانی استان توزیع می‌شود و اکنون کمبودی در این زمینه نداریم.

«قباد محمدی» افزود: در تمام بیمارستان‌هایی که بیمار کووید ۱۹ دارند داروی رمدسیویر توزیع می‌شود و در آبان ماه با توجه به شیوع بیشتر ویروس کرونا روزانه به ۶۰۰ عدد داروی رمدسیویر نیاز بود اما با اجرای محدودیت‌ها از تعداد بستری‌ها کاسته شده و اکنون این میزان به روزانه ۲۵۰ عدد رسیده و برای یک هفته هم در استان ذخیره داریم.

کاهش ۲۰ درصدی محدودیت‌ کرونایی ترددهای شهری در اصفهان

به گفته رییس پلیس راهور اصفهان ،ترددهای داخل شهری و روزانه (تا قبل از ساعت ۲۱) در این استان پس از آغاز محدودیت‌های جدید کرونا نسبت به مدت مشابه ماه گذشته ۲۰ درصد کاهش یافت.

سرهنگ محمدرضا محمدی افزود: اکنون ۲ هفته از آغاز محدودیت های جدید بمنظور پیشگیری و مقابله با بیماری کووید ۱۹ گذشت و مردم این استان همکاری بسیار خوبی در اجرای مصوبه ها داشتند.

همراهی ۹۵ درصد اصناف چهارمحال و بختیاری با محدودیت‌های کرونایی

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: در طول محدودیت‌های ۲ هفته‌ای کرونا در آذرماه ۹۵ اصناف این استان در اجرای این طرح همراهی کردند.

سیدراشد جزایری روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در همین مدت ادارات و کارکنان دولت ۹۸ درصد همراهی، نهادهای آموزشی ۷۵ درصد همراهی و فعالان مربوط به حیطه فرهنگی و اجتماعی ۹۰ درصد همراهی داشتند و مشارکت در محدودیت‌های ترددی ۷۵ درصد بوده است.

وی از انجام ۲۵ هزار بازرسی در خصوص اعمال محدودیت‌های گروه شغلی شماره ۲ در شهرستان‌های قرمز استان خبر داد و گفت: طی این بازدیدها که از سوی ۳۴ تیم انجام گرفته ۴۷ واحد صنفی متخلف شناسایی و پلمب شده است.

تعطیلی مشاغل گروه سه و چهار لرستان در هفته آینده

بنابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا تمامی شهرهای لرستان از ۲ روز گذشته در وضعیت نارنجی قرار دارند و محدودیت فعالیت‌های عمومی و کسبه این استان از شنبه هفته آینده متناسب با وضعیت جدید خواهد بود.

براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت گروه‌های سه و چهار شغلی، مراکز تجمعی مانند مراکز خرید و تجاری سربسته (پاساژ) و برخی اماکن فرهنگی و مذهبی در شهرهای نارنجی ممنوع است.

در این راستا مشاغل گروه سه شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی تعطیل هستند و فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری نیز کاهش خواهد داشت.

سامانه نوبت‌دهی الکترونیکی برای کرونا در استان سمنان فعال شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: سامانه نوبت‌دهی اینترنتی و تلفنی به شماره (۳۱۰۳) در مراکز منتخب کووید۱۹ این دانشگاه فعال شد.

نوید دانائی بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی جامعه و شیوع کرونا و در راستای پیشگیری از این ویروس و جلوگیری از مراجعه متعدد به مراکز منتخب کووید ۱۹، همچنین توسعه دولت الکترونیک و با هدف نوبت‌دهی آسان، صرفه‌جویی در زمان و پذیرش ۲۴ ساعته این سامانه راه اندازی شد.

شناسایی ۳۹ مشکوک به کرونا در حاجی آباد

به گفته فرماندار حاجی آباد ، ۳۹ مورد مشکوک به کرونا در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در این شهرستان شناسایی و برای انجام تست کرونا معرفی شدند.

حمید جهانگیری در نشست ستاد پیشگیری، مراقبت و کنترل بیماری کرونا در حاجی آباد افزود: در اجرای این طرح ۵ هزار و ۲۲ خانوار غربالگری شدند و علاوه بر پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ما توانستیم افرادی با بیمارهای زمینه دیگری که در آینده نیاز به مراقبت دارند را شناسانی کنیم.

سه شهرستان استان اصفهان در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان را از تاریخ پانزدهم آذر (هفته سوم این ماه) اعلام کرد که بر اساس آن کلانشهر اصفهان از وضعیت قرمز خارج شد و سه شهرستان در وضعیت زرد قرار گرفت.

در رنگ بندی جدید شهرهای استان اصفهان در همه گیری کووید ۱۹ که روز پنجشنبه توسط گروه مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر شد، سه شهرستان در وضعیت زرد، چهار شهرستان در وضعیت قرمز و ۱۷ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، شهرستان‌های برخوار، خور و بیابانک و دهاقان از وضعیت نارنجی خارج و وارد وضعیت زرد شدند و اردستان، نایین، نطنز و تیران و کرون همچنان در وضعیت قرمز باقی ماندند.

محمودآباد زیر چتر محدودیت‌های قرمز کرونایی

فرماندار محمودآباد گفت که فاز نخست اجرای محدودیت‌های جامع و هوشمند کرونایی در سطح قرمز با اجرای منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ چهارشنبه شب در این شهرستان آغاز شد و به مرور تا روز شنبه هفته آینده کامل می‌شود.

محمود آباد یکی از سه شهرستان مازندران است وضعیت کرونایی آن در ارزیابی جدید ستاد ملی مقابله با کرونا از نارنجی به قرمز تبدیل شده است. نور و گلوگاه هم ۲ شهرستان دیگر مازندران هستند که وضعیتشان از نارنجی تبدیل به قرمز شد.

خسرو طالبی افزود : بلافاصله پس از اعلام وضعیت قرمز برای محمود آباد از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ، نشست شهرستانی ستاد برگزار و محدودیت های وضعیت قرمز برای اجرا به تمامی بخش ها ابلاغ شده است که در گام نخست شب گذشته منع تردد شبانه به اجرا درآمد.

وضعیت زرد کیش از نظر ابتلا به کرونا

سخنگوی شورای سلامت کیش گفت: با توجه به آمار دو هفته گذشته و بستری شدن ۷ بیمار در بیمارستان جزیره، وضعیت این منطقه از نظر ابتلا به کرونا زرد است.

محمدرضا رضانیا در سی‌ویکمین جلسه شورای سلامت با بیان این که از آغاز اپیدمی تاکنون ۹ هزار و ۹۷۸ نفر در جزیره کیش غربالگری شدند و از این تعداد ۲۱ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کردند، اظهار داشت: با نظارتهای حداکثری بر اجرای پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی در دو هفته گذشته شاهد کاهش مبتلایان به بیماری کرونا و بستری در بیمارستان کیش هستیم.

وی با تاکید بر این که با تلاش شورای سلامت کیش، دستگاه های اجرایی مستقر در این منطقه از جمله بخش خصوصی و صنوف مختلف در حوزه های ارائه خدمات عمومی و گردشگری، نظارت بر اجرای ضوابط بهداشتی و کنترل بیماری کرونا توانستیم به وضعیت زرد برسیم افزود: با اعمال محدودیت های ناشی از موج سوم بیماری کرونا با هدف حفظ سلامت اقشار مختلف جامعه در سطح کشور و فرهنگ سازی می توانیم با موفقیت از موج سوم عبور کنیم.

تازه ترین آمارهای وزارت بهداشت / تعداد بیماران قطعی کرونا در ایران از مرز یک میلیون نفر گذشت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و سه هزار و ۴۹۴ بیمار قطعی مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده و با فوت ۳۵۸ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۴۹ هزار و ۳۴۸ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۳آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۹۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۹۲۱ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و سه هزار و ۴۹۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۶۹۹ هزار و ۳۱۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۷۱۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: داکنون ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش ایرنا، آمار مرگ کرونا در ایران از ۱۰ آبان به بالای ۴۰۰ نفر رسید و بعد از حدود یکماه دوباره به زیر ۴۰۰ نفر کاهش یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار