در چنین شرایطی، تر و خشک با هم می‌سوزند و افرادی که مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند نیز در این وضعیت به بحران نزدیک‌تر می‌شوند چرا که اپیدمی یک ویروس همان‌طور که از نامش پیدا است همه‌گیر است و بی‌محابا می‌تازد.
کد خبر: ۹۲۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ 03 December 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: در ابتدای مسیر جوانی است و به آرزوهای دور و دراز دارد. راه‌های طی نشده بسیاری که آنها را یکی پس از دیگری از سر می‌گذراند.

مرجان دانشجوی دانشکده کشاورزی شهرستان داراب است و این روزها مشغول آموزش و امتحانات در فضای مجازی است. حدود سه سال از جشن عقدش می گذرد و شرایط کرونایی، فرصت آغاز زندگی مشترک را از او گرفته است.

مرجان می‌گوید: پیش از نوروز امسال، خریدهای مراسم عروسی را انجام دادیم و مشغول تکمیل جهیزیه بودیم که ویروس کرونا شایع شد، قرار بود بعد از عید، مراسم عروسی را برگزار کنیم که آن هم به تعویق افتاد.

او ادامه می‌دهد: باز هم با توجه به این فرضیه که گفته میشد در هوای گرم ممکن است میزان شیوع کمتر باشد، مراسم را به تیر ماه و بعد از آن به شهریور ماه موکول کردیم اما متاسفانه در تابستان نیز شرایط مساعدی برای برگزاری مراسم نبود و همچنان منتظریم.

از او می‌پرسم: در شرایط فعلی بالاخره تصمیم خودت، همسرت و خانواده‌هایتان چیست؟

پاسخ می‌دهد: نمی‌دانم واقعا اگر روند شیوع کرونا ادامه پیدا کند باید تصمیم جدی‌تری بگیریم و شاید بعد از ایام عید ، جشن را با تعدادی محدود در یک باغ شخصی که وسعت کافی داشته باشد و بتوان فاصله را هم رعایت کرد، برگزار کنیم.

می‌پرسم: منظورت از تعداد محدود، چند نفر است؟

می‌گوید: حداکثر ۱۰۰ نفر یا کمتر، فقط بستگان نزدیک من و همسرم، واقعاً در این شرایط می شود بیش از این مهمان دعوت کرد؟

با لبخندی ادامه می‌دهد: بالاخره ما جشن عقد خود را در تالار و با تعداد زیادی مهمان برگزار کردیم، چه اشکالی دارد برای عروسی، یک مراسم مختصرتر می‌گیریم. حتی شاید بعد از عید هم وضعیت شیوع بیماری به نحوی باشد که نتوان تصمیم جدی برای برپایی مراسم گرفت، در این صورت ممکن است هزینه مراسم را خرج امور خیریه کنیم و بدون مراسم، زندگی مشترک را آغاز کنیم.

 

وضعیت مرجان را به افرادی که این روزها، بی‌ملاحظه و بی‌مبالات، تجمع‌های چند صد نفری یا بیش از هزار نفر برگزار می‌کنند، مقایسه می‌کنم. مرجان نیز همچون بسیاری از دختران جوان، برنامه‌های خود را برای مراسم عروسی داشته و از نحوه برگزاری و تعداد مدعوین گرفته تا انتخاب تالار، آرایشگاه، مزون، آتلیه و... مواردی که جوانان برای مراسم ازدواج خود در نظر می‌گیرند، مورد نظر او نیز بوده است اما باید از بسیاری از آنها چشم‌پوشی کند چراکه با برپایی مراسم شلوغ، سلامت خود، خانواده، بستگان، دوستان و در سطحی گسترده‌تر همشهریان و دیگر افراد جامعه را به خطر می‌اندازد. مرجان حداکثر ۲۲ سال سن دارد اما درایت او همچون فردی باتجربه عمل می‌کند.

در روزهایی که از گوشه و کنار استان فارس و شهرستان داراب، خبر برگزاری عروسی‌های شلوغ و پرازدحام به گوش می‌رسد، حضور افرادی مثل مرجان و نگرش آنها به وضعیت فعلی، غنیمت است.

ابتلا به کرونا در داراب همچنان سیر صعودی دارد

طبق اعلام ستاد ملی کرونا، در سطح کشور ۱۶۰ شهرستان در وضعیت قرمز قرار داشتند که از این تعداد، ۱۴۵ شهرستان اکنون سیر نزولی را طی کرده و تنها ۱۵ شهرستان همچنان وضعیت قرمز را یدک می‌کشند و روند مساعدی در آنها مشاهده نشده است.

به راستی چرا داراب که در ابتدای شیوع کرونا تا مدت‌ها در وضعیت سفید به سر می‌برد و از شرایط مطلوبی برخوردار بود، اکنون جز سه شهرستان بحرانی استان به شمار می رود که روند ابتلا در آن سیر صعودی یافته است

در استان فارس، سه شهرستان داراب، فسا و قیرکارزین همچنان وضعیت بحرانی را سپری کرده و جز این ۱۵ منطقه هستند.

به راستی چرا شهرستان داراب که در ابتدای شیوع کرونا تا مدت‌ها در وضعیت سفید به سر می‌برد و از شرایط مطلوبی برخوردار بود، اکنون جزء سه شهرستان بحرانی به شمار می‌رود که روند ابتلا در آن سیر صعودی یافته و کاهش نمی‌یابد؟

 

یکی از دلایل شیوع بیش از حد این بیماری طی دو ماه اخیر، تجمع‌ها و برگزاری مراسم عروسی‌ بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی است.

از سوی دیگر، ازدحام بیش از حد در مقابل فروشگاه‌ها به دنبال گرانی و کمیاب شدن روغن همچنین نوسان قیمت مرغ و تخم مرغ، یکی از عوامل ابتلا به کروناویروس بوده است.

تر و خشک یکجا در آتش کرونا می‌سوزند

در چنین شرایطی، تر و خشک با هم می‌سوزند و افرادی که مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند نیز در این وضعیت به بحران نزدیک‌تر می‌شوند چرا که اپیدمی یک ویروس همان‌طور که از نامش پیدا است همه‌گیر است و بی‌محابا می‌تازد.

در چنین شرایطی، تر و خشک با هم می‌سوزند و افرادی که مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند نیز در این وضعیت به بحران نزدیک‌تر می‌شوند چرا که ویروس در شرایط اپیدمی، بی‌محابا می‌تازد

اپیدمی کرونا که اکنون تبدیل به پاندومی شده است، چنان‌چه باز هم جدی گرفته نشود، بیش از این قربانی می‌گیرد بنابراین افرادی که هنوز تصور می‌کنند کرونا وجود خارجی ندارد یا به سراغ آنها نمی‌رود! بهتر است تا فرصت جبران وجود دارد، تجدیدنظر کنند.

 

تشدید نظارت بر صنوف نیز حریف ازدحام کرونایی نشد

طی هفته‌های اخیر؛ با گذر از موج سوم کرونا و تشدید محدودیت‌ها در نقاط مختلف استان، در داراب نیز گشت نظارت بر اصناف فعالیت خود را از سر گرفت و تعدادی از مغازه‌های متخلف پلمب شدند هرچند تشدید نظارت بر صنوف و پلمب مغازه‌ها نیز حریف ازدحام کرونایی نشد و به دنبال کمیاب شدن روغن همچنین نوسان قیمت مرغ، در مقابل تعدادی از فروشگاه‌های محل عرضه، ازدحام‌های کرونایی ایجاد شد.

در این میان، تعدادی از شهروندان و فعالان اجتماعی معتقدند عرضه اینترنتی کالاهای اساسی می‌تواند از ازدحام و شیوع بیشتر کرونا پیشگیری کند اما عده دیگر نظر آنها را رد کرده و می‌گویند این رویه باعث ازدحام در کافی‌نت‌ها شده همچنین مردم محروم که در روستاها زندگی می‌کنند و دسترسی به اینترنت ندارند، ممکن است از این طریق با مشکل مواجه شوند.

از سوی دیگر در فروشگاه‌های طرح تنظیم بازار جهت عرضه کالاهای این طرح(برنج و شکر) در مراحل گذشته افرادی مشاهده می‌شدند که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار بوده و نیازی به خرید برنج و اقلام دیگر با قیمت طرح تنظیم بازار نداشتند.

روغن نیز که به طور سراسری با کمبود و احتکار مواجه است جز اقلام طرح تنظیم بازار به شمار نمی‌آید اما نظارت بر روند صحیح توزیع آن از مواردی است که در شهرستان داراب ضروری می‌نماید.

 

اجرای طرح همیاران بازرسی با همکاری بسیج

در همین زمینه رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان داراب در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: وضعیت توزیع روغن به نحوه توزیع شرکت‌ها در سطح شهر باز می گردد و تا هفته آینده، مشکل کمبود روغن رفع خواهد شد.

نصرت الله عسکری ادامه می‌دهد: این مشکل سراسری است و نقاط دیگر نیز با مسئله کمبود روغن مواجه هستند بنابراین پس از ترخیص روغن از بنادر، از هفته آینده شاهد وضعیت مناسب‌تری هستیم.

وی با اشاره به اینکه روغن جز اقلام تنظیم بازار نیست و اداره صمت بیشتر بر نحوه توزیع آن نظارت خواهد داشت، بیان می‌کند: طرح تنظیم بازار نیز با توزیع برنج در سطح شهرستان انجام می‌شود و مانند سری قبل، توزیع توسط ثبت نام و به صورت پیامکی خواهد بود.

با اجرای طرح همیاران بازرسی و فعالیت ۱۰۰ نفر از نیروهای بسیجی در داراب، نظارت لازم بر روند توزیع روغن و پیشگیری از احتکار انجام می‌شود

عسکری با اشاره به نحوه اجرای طرح همیاران بازرسی در داراب می‌گوید: به این منظور طی تفاهم‌نامه‌ای که سپاه فجر و دستگاه قضایی با سازمان صمت داشتند، در قالب طرح همیاران بازرسی با حضور ۱۰۰ نفر از نیروهای بسیجی در شهرستان داراب، نظارت لازم بر روند توزیع روغن انجام می‌شود.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت داراب اضافه می‌کند: تشکیل صفوف منظم و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به منظور توزیع در فضایی مناسب همچنین شناسایی انبارها و موارد احتمالی احتکار روغن از اقدامات این نیروهای بسیجی است.

اجرای طرح تشدید نظارت بر اصناف، برخورد با تجمعات شلوغ به ویژه مراسم عروسی، طرح همیاران بازرسی و در نهایت طرح محله‌محور شهید سلیمانی، شاید بتواند بخشی از زخم‌هایی که کرونا بر روح و جسم داراب نشانده را التیام بخشد البته از همه مهم‌تر همکاری عموم مردم و در نهایت نظر حضرت حق راهگشای کار بوده و می‌تواند همه را به ساحلی امن برساند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار