استاندار فارس ۹ مرداد سال جاری در جریان سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به فارس در حالی خواستار تحقق منابع برای مجموعه فرهنگی تالار مرکزی شیراز شد که محمدباقر نوبخت در همین سفر از ناتوانی دولت در فروش نفت یاد کرد.
کد خبر: ۹۲۰۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶ 01 December 2020

تابناک فارس به نقل از مهر:بیش از ۱۰ سال از آغاز عملیات ساخت تالار مرکزی شیراز در محل سابق سیلوی این شهر می‌گذرد و همچنان این پروژه ملی در گیر و دار نبود بودجه و سرمایه گذار قرار دارد.

به نظر می‌رسد این پروژه ملی که در دوران استانداری چندین چهره اجرایی از جمله محمدعلی افشانی واسماعیل تبادار به ثمر ننشسته، پروژه‌ای بلندپروازانه است که فقط نیاز به اراده و همت دارد و در نبود این اراده مانند پروژه‌های بلندپروازانه ای نظیر «محور عرفان» یا «باغ موزه مشاهیر» امیدی به پایان یافتنشان در دولت تدبیر و امید نیست و شاید سال پایانی دولت به نمایندگی عنایت الله رحیمی چهارمین استاندار فارس در دولت حسن روحانی فرصتی نباشد که پروژه پیشرفتی به خود ببیند.

در حالی دولت دوازدهم سال پایانی را پشت سر می‌گذارد و اندک زمانی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام، باقی مانده است، شمار پروژه‌های نیمه تمام استان فارس در حوزه فرهنگ و هنر به ۱۸ مورد می‌رسد که شامل کتابخانه و مجتمع فرهنگی و هنری می‌شود.

با اینکه در دولت دوازدهم موضوع واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی مطرح شد و در همین زمینه بسته‌های تشویقی به‌منظور تکمیل تالار مرکزی برای فعالان بخش خصوصی در نظر گرفته شد، اما آیا با وجود بحران کرونا سرمایه گذار رقبتی به پذیرفتن ریسک سرمایه گذاری در فضاهایی که امکان استفاده تا مدتها ندارد، خواهد داشت؟

ناتوانی دولت در تحقق بودجه

استاندار فارس ۹ مرداد سال جاری در جریان سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به فارس در حالی خواستار تحقق منابع برای مجموعه فرهنگی تالار مرکزی شیراز شد که محمدباقر نوبخت در همین سفر از ناتوانی دولت در فروش نفت یاد کرد.

به گفته عنایت‌الله رحیمی، این پروژه قرار است از طریق مشارکت یا واگذاری به بخش غیردولتی واگذار شود و اقدامات لازم در این زمینه درحال انجام است.

با این وجود همچنان سرمایه گذاری یافت نشد و علیرغم آنچه انتظار می‌رفت با بودجه کلان شهرداری شیراز این تالار به سرانجامی برسد، اما شواهد و قرائن نشان از این دارد که شهرداری هم تمایلی به چنین ریسکی نشان نمی‌دهد.

این درحالیست که حسن نوروزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس نیز در بازدید از این پروژه ملی در جریان چند و چون پیشرفت فیزیکی پروژه، بودجه و مسائل مالی آن قرار گرفت تا بتوان سازوکارها و جوانب پیشرفت آن را باز ارزیابی کرد.

در گزارشی که پس از این بازدید منتشر شد، عنوان شده است که «تا به امروز، مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال برای ساخت تالار مرکزی شهر شیراز هزینه شده و طبق برآورد مهندسان مشاور، برای تکمیل ساختمان این پروژه، اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال نیاز است».

همچنین مشکلات پیش روی پروژه در حال احداث تالار مرکزی عدم تأمین اعتبار لازم، پرداخت حقوق نیروهای مشاور پروژه از محل اسناد خزانه اسلامی و عدم انتقال سند و املاک موجود در طرح به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس عنوان شده است و مقرر شد برای این طرح کد مستقل به منظور مشخص شدن سهم اعتبار تعریف شود.

 

با وجودی که شهرداری شیراز وعده‌هایی مبنی بر به عهده گرفتن این پروژه به فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس داد، اما این ماجرا به سرانجام خوشی نرسید و اکنون تالار مرکزی شیراز بلاتکلیف میان بی پولی دولت و عدم تمایل سرمایه گذار داخلی است.

با این حال، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس چندی پیش ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران حوزه فرهنگ و هنر برای مشارکت در ساخت این تالار اعلام کرده بود که با توجه به تبصره ۱۸ ماده قانون واگذاری‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد آماده است که تالار مرکزی را به بخش خصوصی واگذار کند اما همچنان این واگذاری تحقق نیافته است زیرا سرمایه گذاری در بخش خصوصی تمایل به چنین ریسکی ندارد.

۲۵ میلیارد تومان بسته تشویقی کارساز نشد

به گفته صابر سهرابی، وزارت فرهنگ و ارشاد نیز مبلغ ۲۵ میلیارد تومان بودجه در قالب بسته تشویقی برای تکمیل این طرح اختصاص داده است که امکان دارد آن را بلاعوض یا به‌صورت تسهیلات بلندمدت کم‌بهره در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

با این حال هنوز این اشتیاق در بخش خصوصی دیده نمی‌شود و بحران رکود ناشی از کرونا مزید بر علت شده است تا سرمایه گذاران فعلاً از ریسک کردن در چنین پروژه‌های سنگینی سر باز بزنند زیرا آنچه در سرنوشت پردیس‌های سینمایی و مراکز فرهنگی و هنری دیده می‌شود نشان از آن دارد که مادامی کووید ۱۹ ادامه یابد فلسفه وجودی فضاهای فرهنگی و هنری در ابهام قرار گرفته و به زودی قرار نیست مردم به تماشای تئاتر، فیلم، کنسرت و… بنشینند.

سازمان مدیریرت و برنامه ریزی فارس پاسخگو نیست / ‏‬ارشاد هم سکوت کرد

در یک هفته گذشته از تهیه این گزارش بارها خبرنگار مهر در تماس با حسن نوروزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای مصاحبه پیرامون آخرین وضعیت بودجه تالار مرکزی شیراز و میزان پیشرفت این پروژه ملی علیرغم تلاش‌های روابط عمومی این سازمان به بار ننشست و او پاسخی به پرسش‌های ارسالی نداد.

همچنین صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس خلف وعده کرد و پاسخی در این باره به خبرگزاری مهر نداد و پیگیری خبرنگار ما نتیجه‌ای جز استناد به شنیده‌ها و روایت‌های پیرامون این پروژه ملی نداشت.

به گزارش خبرنگار مهر، برای تالار مرکزی شیراز در زمینی به مساحت ۱۸ هزار مترمربع و زیربنای ۲۰ هزار مترمربع که در محل ساختمان قدیمی سیلوی شهر قرار دارد؛ سالن همایش ۲ هزار نفری با زیربنای ۴ هزار مترمربع، گالری نمایش آثار هنری، اتاق مخصوص تمرین موسیقی و تئاتر، کارگاه ساخت دکور، کتابخانه تخصصی، فضای نگهداری ادوات موسیقی و… در نظر گرفته شده است و درصورت ساخته شدن، بزرگترین مجموعه فرهنگی شیراز خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار