رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: متاسفانه گزارش‌هایی مبنی بر افزایش ٣٠ درصدی خشونت‌های خانگی در برخی از مناطق کشور در دوران شیوع کرونا مواجه شده‌ایم که بخشی مربوط به فشار روانی و بخشی فشار اقتصادی است. این موضوعات ما را ملزم می‌کند که به سلامت زنان در این ایام توجه ویژه‌ای کنیم و برنامه‌ها و حمایت‌های مشخص تری در این باره داشته باشیم.
کد خبر: ۹۲۰۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷ 30 November 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:مدکتر کامران باقری‌لنکرانی  افزود: این سمینار که از ٩ سال پیش آغاز شده، تلاش کرده تا به موضوع سلامت زنان به عنوان یک اولویت بپردازد، چرا که زنان در مقایسه با مردان از بحران‌های متفاوتی رنج می‌برند، به همین دلیل باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

لنکرانی ادامه داد: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، بخش مهمی از این سمینار به آثار کووید ١٩ بر سلامت زنان و بخشی هم به موضوع بیماریهای اسکلتی و عضلانی زنان اختصاص داده شده است.

او خاطرنشان کرد: آمارهای جهانی نشان می‌دهد که درگیری کرونا در جوامع مختلف بین زنان و مردان تفاوتی چندانی ندارد.مرگ و میر در مردان در مجموع بیشتر بوده اما در برخی از گروههای سنی مرگ و میرها در زنان در بعضی از کشورها مانند جنوب شرقی آسیا تمرکز بیشتری داشته است.

به گفته لنکرانی، در ایران از حدود ٤٠ سال به بالا تمرکز مرگ و میر در مردان بیشتر و در کمتر از این گروه سنی تفاوتی بین زن و مرد نبوده است.

او اضافه کرد: بحث بیماری کووید ١٩ تنها موضوع بیماری و بستری نیست بلکه زندگی انسان‌ها را در کل جهان تحت تاثیر قرار داده و آثار آن در زنان مقداری بیش از مردان بوده است.

رئیس نهمین سمینار بین‌المللی سلامت زنان خاطرنشان کرد: دریافت آموزش دانش آموزان در خانه، فشار روحی و روانی بیشتری بر مادران وارد کرده و سلامت روان و استرس آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

لنکرانی گفت: افسردگی و اضطراب در این ایام در خانمها از جمله موضوع تحصیل فرزندان در منزل، مراقبت از بیماران، ترس از بیمار شدن و بیکاری تعدادی از زنان شاغل در پی همه گیری این بیماری افزایش پیدا کرده است.

افزایش ٣٠ درصدی خشونت‌های خانگی

او گفت: متاسفانه گزارش‌هایی مبنی بر افزایش ٣٠ درصدی خشونت‌های خانگی در برخی از مناطق کشور در دوران شیوع کرونا مواجه شده‌ایم که بخشی مربوط به فشار روانی و بخشی فشار اقتصادی است. این موضوعات ما را ملزم می‌کند که به سلامت زنان در این ایام توجه ویژه‌ای کنیم و برنامه‌ها و حمایت‌های مشخص تری در این باره داشته باشیم.

لنکرانی همچنین گفت: زنان از این جهت که ٦٧ درصد کادر درمان و سلامت را تشکیل داده‌اند، بار مضاعفی را تحمل می‌کنند. خط مقابله اول مبارزه با کرونا در بین کادر درمانی و بهداشتی با جمعیت زنان است که همزمان همسر و مادر هم هستند و در چند جبهه ایثار می‌کنند که باید این موضوع را هم مدنظر داشت.

او با اشاره به محوریت بخش دوم این سمینار، گفت: اصولا بار ناتوانی زنان در جهان ابتدا به بیماری‌های اعصاب و روان برمی‌گردد و سپس بیماری‌های اسکلتی و عضلانی.خانمها نسبت به مردان بیشتر از ساییدگی‌های مفاصل، دردهای کمر و بیماری‌های روماتیسمی رنج می‌برند که برای این موضوعات کارهای خوبی در پیشگیری و درمان و بازتوانی می‌توان انجام داد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پوکیدگی استخوان در زنان نیز به یک پاندمی جهانی تبدیل شده که ارتباط به چاقی و شیوه زندگی دارد که در سال‌های اخیر روند فزاینده‌ای پیدا کرده است.کمبود ویتامین دی نیز به این مهم دامن زده است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار