مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: فارس با تولید سالانه سیصد و ۶۶ هزار تن پیاز رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۹۲۰۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵ 30 November 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:فارس رتبه سوم کشوری در تولید پیازاحمد دهقان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: فارس با ۷ هزار و ۲۹۵ هکتار سطح زیر کشت و ۳۶۶ هزار تن تولید، ۹ و نیم درصد سطح زیر کشت و ۱۲۳ و چهار دهم درصد از میزان تولید محصولات سبزی و صیفی در استان را به خود اختصاص داده است.

او تصریح کرد: استان فارس با یازده و هفت دهم درصد سطح زیر کشت پانزده و دو دهم درصد تولید پیاز کشور را به خود اختصاص داده است که بعد از استان‌های آذربایجان شرقی و اصفهان با رتبه سوم به عنوان مهمترین مرکز تولید پیاز در کشور محسوب می‌شود.

دهقان ادامه داد: میانگین تولید پیاز در کشور ۳۷ و سه دهم تن در هکتار بوده که این میزان در استان فارس بیش از ۴۸ و نیم تن در هر هکتار است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: در سال زراعی ۹۹-۹۸، ۲۲ رقم مختلف پیاز برای سطحی در حدود ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار به صورت رایگان توزیع شد.

او اضافه کرد: بیشترین ارقام توزیع شده شامل، تگزاس ارلی گرانو، وایت گرانو، گلدن اسپایک و سیروس و بونو است.

دهقان اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیاز یک محصول کشاورزی اشتغال زا و تامین کننده امنیت غذایی است که یکصد و ۱۰ میلیون نفر در جهان و ۲۱ هزار کشاورز ایرانی به تولید این محصول اشتغال دارند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: در فارس نیز با سطح زیر کشت ۷ هزار و ۲۹۵ هکتار ۲ هزار و ۸۰ کشاورز به صورت مستقیم با کشت و کار پیاز در ارتباط هستند.

او با بیان اینکه ایران با تولید سالیانه ۱ میلیون و ۵۷ تن پیاز رتبه ششم تولید این محصول را در جهان دارد، تصریح کرد: یک و هشت دهم سطح جهان و سه و سه دهم درصد تولید پیاز به ایران اختصاص دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ادامه داد: سطح پیاز کشور ۴۶ هزار هکتار از اراضی زراعی تحت کشت است که ۹۹ درصد از اراضی پیاز به صورت آبی و مابقی به صورت دیم آبیاری می‌شود.

دهقان، شهرستان‌های تولید کننده پیاز در استان فارس را شیراز، سپیدان، مرودشت، کوار، پاسارگاد، کازرون، داراب، فسا، لار، جهرم و ارسنجان نام برد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: با توجه به جمعیت ۵ میلیونی استان فارس، مصرف سرانه ۲۲ کیلوگرم پیاز به میزان جمعیت استان یکصدو ۱۰ هزار تن و میزان ماهیانه مصرف پیاز در استان ۹ هزار و ۱۶۷ تن است.

او، اظهار کرد: ۱۰ درصد میزان تولید پیاز استان معادل ۳۶ هزار و ۶۰۰ تن از پرسه برداشت تا عرضه به دلیل نبود بسته بندی مناسب، سورتینگ، حمل و نقل نامناسب و نبود عرضه مناسب محصولات دچار ضایعات می‌شود.

دهقان، تاکید کرد: با احتساب میزان تولید پیاز در استان فارس با ۳۶ هزار تن ، حدود ۲۱۹ هزار و ۴۰۰ تن بوده که در سال زراعی ۹۹-۹۸ به میزان ۱۳ هزار و ۹۶۳ تن پیاز فارس با ارز ۴ هزار و ۸۹۴ دلار به خارج از کشور صادر شده، که این مقدار تنها ۴ و ۶ دهم درصد از میزان مازاد تولید پیاز استان است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: با توجه به بالا بودن کیفیت پیاز تولیدی در استان باید برنامه ریزی‌های لازم برای تسهیل صادرات پیاز به خارج از کشور انجام شود.

او، بیان کرد: ماه‌های سال به ترتیب الویت که استان فارس با افزایش تولید پیاز با آن روبه رو است شامل، ماه‌های شهریور، مهر، خرداد، مرداد، آبان، تیر و اردیبهشت است.

برچسب ها: تولید ، پیاز ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار