بعد از گران شدن گوشت مرغ در بازار حالا نوبت به تخم‌مرغ رسیده به طوری که هر نیم‌شانه تخم‌مرغ در بسته‌بندی ۱۵ عددی ۲۲ هزار تومان عرضه می‌شود.
کد خبر: ۹۱۹۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳ 26 November 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:بعد از گران شدن گوشت مرغ در بازار حالا نوبت به تخم‌مرغ رسیده به طوری که هر نیم‌شانه تخم‌مرغ در بسته‌بندی 15 عددی 22 هزار تومان عرضه می‌شود.

این افزایش قیمت درحالی رخ داده که با نرخ‌گذاری جدید تخم‌مرغ در اوایل مهرماه امسال محمدرضا کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار گفته بود: تخم مرغ 30 عددی بسته‌بندی شناسنامه‌دار دارای زنجیره سرد حداکثر 31 هزار تومان، تخم‌مرغ 20 عددی 22 هزار تومان، تخم مرغ 15 عددی 18 هزار تومان، تخم مرغ 9 عددی 11 هزار تومان و تخم مرغ 6 عددی 7 هزار تومان عرضه شود که این سقف قیمت است و برندهای دیگر زیر این عدد باید رقابت کنند.

وی اعلام کرده بود: هزینه خرده‌فروشی برای واحدهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای حداکثر برای 30 عددی 2 هزار تومان و ذیل همین قیمت تعیینی خواهد بود، برای تخم‌مرغ 20 عددی سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای 1500 تومان، برای 15 عددی 1000 تومان، برای 9 عددی 600 تومان و برای 6 عددی نیز 400 تومان است.

 

نایاب شدن تخم مرغ فله‌ای در بازار

نکته قابل تأمل دیگر که در سایه عدم نظارت دستگاه‌های نظارتی رخ داده نایاب شدن تخم‌مرغ فله‌ای است. با سر زدن به چند فروشگاه کوچک و بزرگ متوجه می‌شوید که تخم‌مرغ فله‌ای که باید به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار هر کیلو 14 هزار و 700 تومان عرضه شود در فروشگاه‌ها کمیاب شده است.

از فروشندگان علت نبود تخم‌مرغ فله‌ای و شانه کامل تخم‌مرغ را جویا می‌‌شویم در پاسخ می‌گویند: دیگر تخم‌مرغ به صورت شانه کامل و فله‌ای عرضه نمی‌شود هر چه برای ما می‌آورند به صورت بسته‌بندی 15 عدد به پایین است.

صمد رنجبری، مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس می‌گوید: واحدهای تولیدی زیرمجموعه اتحادیه مرغ تخم‌گذار موظف شده‌اند که بین 30 تا 50 درصد تولیدات خود را به صورت فله‌ای و مابقی را به صورت بسته‌بندی عرضه کنند.

وی می‌افزاید: مشکلی که هست این است که عرضه تخم‌مرغ به شکل بسته‌بندی مشمول نرخ‌گذاری نمی‌شود به همین خاطر تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که تخم‌مرغ را به صورت بسته‌بندی عرضه کنند ولی این ضابطه وجود دارد که بین 30 تا 50 درصد تولیدات خود را باید به صورت فله‌ای عرضه کنند و دستگاه‌های نظارتی مثل صنعت و معدن و تعزیرات باید روی این مسئله نظارت داشته باشند.

زور شانه تخم‌مرغ هم کم کم دارد به یارانه 45 هزار تومانی می‌رسد زیرا هر خانوار برای خرید 30 عدد تخم مرغ باید 44 هزار تومان هزینه کنند. گویی هیچ نظارتی بر بازار نیست و تولیدکنندگان نیز از این خلاء عدم نظارت بهره گرفته و چندان تمایل به عرضه تخم‌مرغ به صورت فله‌ای و مطابق نرخ مصوب ندارند و ترجیح می‌دهند که محصول خود را به شکل بسته‌بندی و با قیمت بالاتر عرضه کنند.

برچسب ها: گرانی ، مرغ ، گوشت ، تخم مرغ ، مسئولین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار