به گفته کارشناسان بهداشتی واکسن آنفلوانزا هیچ تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد و ایمنی زایی آن برای پیشگیری از این بیماری بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است.بنابراین توصیه‌ای برای استفاده همگانی از این واکسن نشده است.
کد خبر: ۹۱۸۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹ 21 November 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:به گفته کارشناسان بهداشتی واکسن آنفلوانزا هیچ تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد و ایمنی زایی آن برای پیشگیری از این بیماری بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است.بنابراین توصیه‌ای برای استفاده همگانی از این واکسن نشده است.

آنفلوانزا در زنان باردار عوارض بیشتری نشان می‌دهد، بنابراین مصرف داروهای ضدویروسی می‌تواند از بروز عوارض جدی مانند ذات الریه در این زنان جلوگیری کند. اگرچه مصرف دارو در دوران بارداری باید با احتیاط همراه باشد اما تحقیقات نشان می‌دهد که مزایای استفاده از داروهای آنفلوانزا بسیار بیشتر از مضرات آن در دوران بارداری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ،اعلام کرد: با توجه به اینکه دریافت واکسن آنفلوانزا به طور متوسط ۴۰ درصد خطر بستری شدن مادران باردار به دلیل عوارض ابتلا به آنفلوانزای فصلی را کاهش می دهد، معاونت بهداشت دانشگاه برنامه ریزی منسجمی برای انجام آن صورت داده است.

دکتر عبدالرسول همتی افزود: با اقدامات انجام شده، پاییز امسال ۲۲ هزار و ۳۲۶ نفر معادل ۹۸ و شش دهم درصد از بانوان باردار استان در مقابله با آنفلوانزای فصلی واکسینه شده‌اند و تعداد اندکی از مادران باردار باقیمانده نیز، طی چند روز آتی، فرا خوانده شده و واکسیناسیون آنان نیز انجام می شود.

وی هشدار داد: در هر زمان از بارداری، احتمال ابتلا به آنفلوانزا وجود دارد و عوارض مادری و جنینی آن دور از ذهن نیست؛ به طوری که تب بالا، به عنوان شایع ترین علامت بیماری آنفلوانزا به ویژه در سه ماه نخست بارداری، خطر ناهنجاری جنین را افزایش می دهد.

همتی ادامه داد : دریافت واکسن آنفلوانزا در دوران بارداری بی خطر است؛ پس مطابق با دستورالعمل های وزارت بهداشت، در صورت بارداری طی فصول شیوع آنفلوانزا و بدون در نظر گرفتن هفته بارداری، تزریق واکسن بلامانع است، واکسیناسیون آنفلوانزا هنگام بارداری می تواند از مادر و جنین در مقابل بیماری آنفلوانزا محافظت کند؛ طبق بررسی سازمان های بهداشتی، واکسن آنفلوانزا در تمام مراحل بارداری از جمله ۳سه ماه نخست برای بانوان باردار و نوزادانشان مفید و موثر است.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، یکی از مهم ترین منافع دریافت واکسن از سوی مادر برای جنین، انتقال آنتی بادی های ایجاد شده در پاسخ به آنفلوانزا از مادر به جنین دانست که موجب محافظت از او تا چند ماه پس از تولد می شود، به ویژه آنکه نوزادان و شیرخواران زیر ۶ ماه در برابر آنفلوانزا و عوارض آن بسیار آسیب پذیرند.

همتی گفت:با توجه به اینکه واکسن آنفلوانزا دارای ویروس زنده نیست، پس از تزریق واکسن یادشده احتمال خطر ابتلا به آنفلوانزا نزدیک به صفر است؛ واکسن آنفلوانزا در برابر بیماری کووید ۱۹ ایجاد محافظت نمی کند، اما می تواند در کاهش نشانه هایی که ممکن است با نشانه های ناشی از بیماری کووید ۱۹ همزمان است، موثر باشد.

او با اعلام اینکه این واکسیناسیون خطر ابتلا به عفونت های تنفسی فوقانی احتمالی ناشی از آنفلوانزا را نیز کاهش می دهد، عنوان کرد: واکسن آنفلوانزا ، شدت بیماری را کاهش می دهد و با توجه به احتمال ادامه شیوع آنفلوانزا، تزریق واکسن از ابتدای فصل پاییز تا پس از آن نیز موثر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار