خستگی زیاد یکی از علائم رایج ابتلا به کووید 19 است اما این تنها علامت بیماری نیست. اگر خدای نکرده به کروناویروس مبتلا شده باشید خستگی شما ممکن است با سرفه و گلودرد همراه باشد. البته برخی افراد هیچ علامتی حتی خستگی را نیز احساس نمی‌کنند.
کد خبر: ۹۱۷۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 19 November 2020

چیزی به سالگرد ظهور ویروسی ناشناخته و موذی کروناویروس نمانده است اما این ویروس همچنان جولان می‌دهد و به نظر می‌رسد قصد نابودی ندارد. از طرف دیگر تصمیمات نادرست و مقابله‌های جسته و گریخته در کشور، مهار آن را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده است. هر چه هست کروناویروس بلای جان مردم شده و در اکثر مبتلایان خستگی زیادی ایجاد می‌کند که حتی هفته‌ها بعد از بهبودی با آن‌ها می‌ماند. علاوه براین کروناویروس باعث افزایش خطر ابتلا به سندرم خستگی مزمن در بیماران می‌شود. در این مطلب به خستگی مربوط به کروناویروس و علائم رایج کووید 19 می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آیا خستگی تنها علامت کروناویروس است؟
خستگی زیاد یکی از علائم رایج ابتلا به کووید 19 است اما این تنها علامت بیماری نیست. اگر خدای نکرده به کروناویروس مبتلا شده باشید خستگی شما ممکن است با سرفه و گلودرد همراه باشد. البته برخی افراد هیچ علامتی حتی خستگی را نیز احساس نمی‌کنند.
اگر این روزها هرازگاهی احساس خستگی زیادی می‌کند و یا خستگی‌تان بدون تب و سرفه است احتمال کمی وجود دارد که به کرونا مبتلا شده باشد. اما اگر در روزهای اخیر با فرد مبتلا به کروناویروس در تماس بوده‌اید بهتر است وضعیت سلامتی‌تان با انجام تست یا مشورت با متخصص برحسب علائمتان بررسی شود. البته توصیه می‌شود تا حدامکان از مراجعه به مراکز درمانی بپرهیزید و از طریق تلفن با این مراکز و متخصصان در تماس باشید.

خستگی ناشی از کروناویروس چگونه است؟
فردی که به کروناویروس مبتلا شده باشد خستگی شدیدی احساس می‌کند که ممکن است روزها و حتی هفته‌ها به طول بیانجامد. مدت زمان آلودگی به کروناویروس برای افرادی که نوع خفیف آن مبتلا شده‌اند معمولاً بین یک تا دو هفته طول می‌کشد. برخی افراد در طول روز ساعاتی خوب هستند و در برخی ساعات به اوج خستگی می‌رسند. برخی دیگر نیز در طول دوره آلودگی به این ویروس احساس خستگی عضلانی شدیدی دارند که همانند احساس بدن‌درد و کوفتگی است. البته باید بگوییم که ممکن است احساس خستگی فعلی شما علامت استرس و فشار عصبی ناشی از طولانی شدن بحران اپیدمی کووید 19 و خانه‌نشینی و قرنطینه طولانی باشد. بنابراین بدانید که هر نوع خستگی علامت ابتلا به کروناویروس نیست و نباید نگران باشید.

چه علائم دیگری به همراه خستگی بروز می‌کند؟
اگر خدای نکرده به کروناویروس آلوده شده باشید احتمالاً علاوه بر خستگی علائم دیگر آن نظیر سردرد را نیز تجربه خواهید کرد. علائم دیگری مانند گلودرد، التهاب چشم، از دست دادن کامل یا نسبی حس بویایی، کاهش یا از بین رفتن حس چشایی یا سرگیجه از دیگر علائم کروناویروس با شدت متوسط هستند. یادتان باشد که کروناویروس در برخی افراد و بخصوص کودکان علاوه بر خستگی، سرفه و تب ممکن است باعث بروز اسهال نیز شود. حواستان باشد اگر احساس تنگی نفس و فشار و سنگینی روی قفسه سینه داشته باشید و یا در تکلم یا قدرت حرکت دچار مشکل شدید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.
توجه داشته باشید که برخی علائم کووید 19 مانند سرفه، التهاب چشم و مشکلات پوستی معمولاً با علائم آلرژی اشتباه گرفته می‌شوند. بنابراین لازم است که با دقت در خصوص علائمتان با متخصص صحبت کنید و در صورت لزوم تست بدهید تا مشکل اصلی‌تان مشخص شود.
اگر خدای نکرده به کروناویروس آلوده شده باشید احتمالاً علاوه بر خستگی علائم دیگر آن نظیر سردرد را نیز تجربه خواهید کرد. علائم دیگری مانند گلودرد، التهاب چشم، از دست دادن کامل یا نسبی حس بویایی، کاهش یا از بین رفتن حس چشایی یا سرگیجه از دیگر علائم کروناویروس با شدت متوسط هستند


برای مقابله با ضعف ناشی از کووید 19 چه باید کرد؟
اکثر افرادی که دچار کووید 19 می‌شوند تا چند هفته بعد از بروز علائم نیز احساس خستگی و ضعف می‌کنند. این نوع خستگی بعد از آلوده شدن به بیماری‌های عفونی مانند کروناویروس رایج است. در اصطلاح پزشکی این مشکل را «آستنی یا خستگی پس از ویروس» می‌گویند. این مسئله کاملاً طبیعی است و بخشی از روند بهبودی محسوب می‌شود. مدت زمان خستگی بعد از ابتلا به کروناویروس متغیر بوده و بین 1 هفته تا 4 ماه به طول می‌انجامد. متأسفانه دارو یا درمان خاصی برای برطرف کردن این نوع خستگی و ضعف وجود ندارد و این مشکل به خودی خود بعد از مدتی کاهش یافته و برطرف می‌شود. با این حال می‌توان با مراقبت و رعایت بهداشت زندگی تا حد زیادی با آن مقابله کرد. برای این کار لازم است که مراقب تغذیه‌تان باشید. غذاهای سالم و مقوی میل کنید. تا جایی که می‌توانید بخوابید و استراحت کنید. در عین حال از بی‌تحرکی مفرط بپرهیزید. کمی تحرک بدنی داشته باشید اما به سراغ ورزش و حرکات سنگین نروید. ورزش‌هایی مانند یوگای آرام و یا مدیتیشن می‌توانند کمک‌کننده باشند. تمام این عادات ساده و معمولی می‌توانند شما را به زندگی عادی بعد از ویروس برگردانند و به شما کمک می‌کنند تا بحران را پشت سر بگذارید.

خطر سندرم خستگی مزمن در کمین کرونایی ها
نتایج چندین پژوهش اپیدمولوژیک نشان داده است که بین بیماری‌های عفونی و بروز سندرم خستگی مزمن ارتباط وجود دارد. به عقیده برخی از متخصصان، اپیدمی کروناویروس می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سندرم خستگی مزمن شود. اگر به مدت بیش از 4 تا 6 ماه بعد از ویروس همچنان احساس خستگی دارید احتمالاً دچار این سندرم شده‌اید. سندرم خستگی مزمن ممکن است تا سال‌ها نیز ادامه داشته باشد. از طرف دیگر ممکن است به دردهای عضلانی، اختلال خواب، ضعف و مشکلات عصبی مانند افسردگی نیز منجر شود.
نتایج پژوهشی که در سال 2003 و در زمان اپیدمی بیماری سارس انجام شد نشان می‌دهد که 40 درصد بیماران چند سال بعد از ابتلا همچنان احساس خستگی داشته‌اند. از بین این تعداد برای حدود 25 درصدشان سندرم خستگی مزمن تشخیص داده شده است. اخیراً متخصصان با تکیه بر نتایج پژوهشی که در سال 2003 در زمان همه‌گیری بیماری سارس در تورنتو انجام شده بود تخمین زده‌اند که در ایالات متحده آمریکا، بین 408 هزار تا 3570000 بیمار مبتلا به کووید 19 به سندرم خستگی مزمن دچار شده‌اند.

تا جایی که می‌توانید از مزمن شدن خستگی جلوگیری کنید
در حال حاضر، مشکلات برخی بیماران بهبود یافته از کروناویروس قابل مشاهده است. بهتر است بدانید که سه سال اول بعد از ویروس برای جلوگیری از مزمن نشدن خستگی بسیار بااهمیت است. در واقع نظارت و مراقبت از بیمارانی که به کووید 19 مبتلا بوده‌اند در ماه‌های اول بعد از ابتلا بسیار مهم است. بنابراین کلید غلبه بر سندرم خستگی مزمن این است که در ماه‌ها و سال‌های اولیه بعد از بیماری بسیار مراقب خود باشد و به خوبی استراحت و تغذیه کنید و سعی نکنید که فعالیت جسمی زیاد و ورزش از این خستگی رها شوید.

برچسب ها: ضعف ، کرونا ، خستگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار