محصولات دریایی نقش قابل توجهی در تامین غذای مردم جهان دارند.
کد خبر: ۹۱۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰ 18 November 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: الهام باباعلی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: در حال حاضر محصولات دریایی نقش قابل توجهی در تامین غذای مردم جهان دارند و با شناسایی مطلوبیت و برتری غذایی این فرآورده‌ها نسبت به دیگر مواد پروتئینی، روز به روز بر مصرف آن‌ها افزوده می‌شود.

او ادامه داد: ماهی و میگو از جمله محصولات دریایی با ارزشی هستند که نسبت به فساد حساس هستند و در اثر رشد و تکثیر باکتری‌ها به سرعت فاسد و غیر قابل مصرف می‌شوند. یافته‌ها نشان می‌دهد بیش از ۵۰ انگل زئونوز انسان و ماهی وجود دارد.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: برخی از بیماری‌های ویروسی بر اثر فرآورده‌های دریایی منتقل می‌شوند؛ مانند هپاتیت A، نوروالک، همچنین برخی از باکتری‌های پاتوژن مانند «سالمونلا»، «اشریشیاکلی» و «ویبریو آئروموناس» از طریق غذا‌های دریایی منتقل می‌شوند.

او تصریح کرد: پس رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از ایجاد بیماری با مصرف ماهی دارای اهمیت بسیار است. به ویژه اینکه باید از مصرف ماهی خام یا نیم پز پرهیز کرد.

الهام باباعلی با بیان اینکه همچنین لازم است بدانیم که اگر ماهی مدتی منجمد بوده مشکلی از نظر انگل‌ها ندارد، افزود: اگر ماهی تازه مصرف می‌شود پس از خرید به سرعت تخلیه امعا و احشای آن انجام شود تا از مهاجرت لارو‌های برخی از انگل‌ها از دستگاه گوارش به بقیه بخش‌ها جلوگیری کنیم.

او ادامه داد: دمای پخت کافی باشد تا گوشت ماهی مغز پز شود. یعنی بافت ماهی از حالت ژله‌ای و شفاف در آمده و سفید و سفت شود. قطر تکه‌های ماهی موقع پخت کم باشد تا قسمت‌های داخلی به خوبی حرارت ببیند.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه بهتر است برای پخت از روش‌های پخت حرارتی غیر مستقیم استفاده شود، اضافه کرد: از مصرف ماهی‌هایی که عمر طولانی دارند و در رده‌های بالای تکاملی آبزیان قرار می‌گیرند خودداری شود و سعی کنیم قبل از مصرف، گوشت تیره ماهی جدا شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار